Gå til innhold

Søvn for 7 mnd baby

helenaa

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å bli gal, og håper noen av dere har erfaringer og råd. Omtrent hele sitt korte liv har dattera mi hatt lange våkeperioder på natta. I starten var det gjerne to, nå er det redusert til en. Den varer i 1,5 timer om kommer 8 timer etter at vi la henne.

Så når vi legger henne kl. 19 våkner hun en gang eller to for å få mat (f.eks. kl 22 og 0130), og kl 3 er hun lys våken. Babler og hviner av fryd, leker med smokken osv. Hun kan ligge ca 30 min i egen seng, så blir hun grinete. Jeg gir henne pupp, og hun blir strålende fornøyd igjen. Hvis jeg har henne i vår seng holder hun humøret oppe, hvis jeg legger henne på rommet sitt blir det hylgrining.

Hun sovner etter halvannen time, nærmest uansett hva jeg gjør (ammer mye eller lite, gir ny bleie eller ikke, tar henne opp eller ikke, lar henne gråte og går inn og roer henne eller om hun får ligge i sammen med meg).

Hvis vi legger henne senere, kommer våkeperioden senere også. 8 timer etter, man kan nesten stille klokka etter henne. Hvis vi legger henne før 19 våkner hun gjerne etter en halvtime/time, så det tar hun tydeligvis bare som en daghvil...

På dagtid sover hun godt, men det varierer hvor mye. 2-4 ganger pr. dag, og 30 min til 2,5 timer. Jeg klarer ikke se noe mønster i dette.

Hun finner søvnen fint selv, og spiser godt på dagen (både melk og fast føde)

Kan noen hjelpe meg? Jeg er nesten litt redd for at jeg skal skade henne på nettene, for jeg blir så oppgitt. Begynner å gråte selv, også, og får lyst til å kaste henne ut vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

du må nok ikke rekne med at en baby på 7 mnd sover 12 timer i strekk! 8 timer er bra det. prøv å legge barnet samtidig med deg slik at du og får dine 8 timer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun sover ikke 8 timer i strekk, hun er våken flere ganger og får pupp. Men da sovner hun igjen etter 15-20 minutter.

Problemet er at hun tror det er MORGEN etter 8 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, det er slitsomt. Ingen veldig gode råd her dessverre, vi sleit med det samme og det gikk over av seg selv rett og slett (ved ca 10 mnds alder). Tror dog muligens at det hjalp å begrense dagsovingen og skulle ønske vi prøvde det før, han virket rett og slett ikke trøtt nok på natta (pleide å være våken fra ca kl.03 til kl.04/05), deretter morgen ca kl.06 (pluss/minus).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lufter en tanke, vet ike om dette stemmer!: er det ikke mye med to matinger om natten når hun får fast føde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hun sovner igjen selv om det tar tid? Eller er det morgen da og hun nekter å sove mere i det hele tatt?

Jeg ville gått for det som jeg trodde gav meg mest søvn. La babyen ligge og pludre i min seng med fri tilgang til pupp, mens jeg slumret for eksempel. Det kan godt hende at disse våkeperiodene går over av seg selv seinere, og da det bare gjelder å holde ut til da.

Babyer er jo programmert til å våkne jevnlig, for å sikre at de får i seg nok næring, og det kan nok være variabelt når de vokser dette av seg. Selv om jeg vendte barnet mitt av med nattmat når han var rett over året, tok det langt tid før han sov natta igjennom. Det var dog ikke snakk om lange våkeperioder på natta da.

Endret av Synne-Marie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uff, det er slitsomt. Ingen veldig gode råd her dessverre, vi sleit med det samme og det gikk over av seg selv rett og slett (ved ca 10 mnds alder). Tror dog muligens at det hjalp å begrense dagsovingen og skulle ønske vi prøvde det før, han virket rett og slett ikke trøtt nok på natta (pleide å være våken fra ca kl.03 til kl.04/05), deretter morgen ca kl.06 (pluss/minus).

Godt - og dumt - å se at andre har hatt samme problem! Har også tenkt på dagsovingen, men synes ikke det er noen sammenheng mellom dagene hun sover mindre og nettene. Men det kan jo hende at man må holde på en ukes tid før man ser resultater? Noen meninger om dette?

Redbull: Du skulle bare visst :) Jeg mater henne 4-5 ganger pr. natt vanligvis. De to gangene er jo bare FØR kl 3! Og ja, det er mye. Men jeg får mest soving på denne måten. Om kort tid skal pappaen ha perm, og da skal vi kutte ned på puppen. Orker ikke være oppe så mye når jeg skal jobbe.

Synne-Marie: Hun sovner igjen, men det er jo vanlig at første dagsoving kommer innen 1 time eller halvannen. Så jeg tolker det som at hun tror det er morgen. Når hun sovner igjen sover hun gjerne en time eller to. (slik hun gjør ellers på dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det helt likt i to-tre måneder da jenta vår var på samme alder. Det som eliminerte to timer med jodling nattestid for oss var at vi kuttet all frukt (og annet fiberrikt) etter kl 15 på dagtid. Helt tilfeldig at vi prøvde det, og det hjalp! Hun sluttet med våkeperiodene sine, våknet bare for pupp. Hun var følsom for frukt lenge, og glemte vi oss og ga henne litt frukt etter middag var vi dømt til å få lys våken unge på natta.

Det er jo ikke sikkert at det er det, men jeg ville iallefall sett på maten hun får på ettermiddagen.

Håper dere finner ut av det, det er så fryktelig slitsomt å bli holdt våken på den måten! :klem:

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redbull: Du skulle bare visst :) Jeg mater henne 4-5 ganger pr. natt vanligvis. De to gangene er jo bare FØR kl 3! Og ja, det er mye. Men jeg får mest soving på denne måten. Om kort tid skal pappaen ha perm, og da skal vi kutte ned på puppen.

Føler virkelig med deg!! :) men forstår veldig godt at du gjør det som er enklest for deg! Håper det blir bedre når pappaen skal i perm :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde det helt likt i to-tre måneder da jenta vår var på samme alder. Det som eliminerte to timer med jodling nattestid for oss var at vi kuttet all frukt (og annet fiberrikt) etter kl 15 på dagtid. Helt tilfeldig at vi prøvde det, og det hjalp! Hun sluttet med våkeperiodene sine, våknet bare for pupp. Hun var følsom for frukt lenge, og glemte vi oss og ga henne litt frukt etter middag var vi dømt til å få lys våken unge på natta.

Det er jo ikke sikkert at det er det, men jeg ville iallefall sett på maten hun får på ettermiddagen.

Håper dere finner ut av det, det er så fryktelig slitsomt å bli holdt våken på den måten! :klem:

Det var merkelig! Og interessant. Hva ga dere å spise da? Gikk det bra med grøt?

Her var det sovetid kl 19, og hun har vært oppe for første pupp ca kl 21. Så da er det bare å ta kvelden, og krysse fingrene for at natten blir bedre enn vanlig. Ellers vurderer jeg for en gangs skyld å "stå opp" kl 3 og gjøre noe fornuftig i stedet for å håpe hun skal sovne snart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja, felles skjebne er noen ganger felles trøst. Føler med deg, jeg ammet også "hele natten" i tillegg til disse nattlige våkegreiene. Holdt på å bli gal, følte jeg. For ikke å snakke om tynn og mager. Håper det går seg til for deg/dere snart! Nå skal jeg snart ha nr to og jeg håper hun har et bedre sovehjerte enn sin storebror altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det blir bedre med nestemann, Soul!

Her er det "nestemann" som er problemet, men jeg kan love at storesøstera var mye verre! (Hun hadde ikke disse lange våkeperiodene, men så la hun seg mye seinere også)

I natt var det faktisk ganske bra. Brukte musikk for å roe henne. Kan anbefale CDen Godnatt både til voksne og barn!

Hun var våken en del ganger (pupp kl 21, 23 og 2, samt smokkedytt kl 330, 5 og 6) og det var morgen kl 630. Men ingen lange jodleaffærer. Jeg tror musikken hjalp, men vi får se hvordan det går de kommende nettene.

I dag har jeg bestemt meg for å vekke henne hvis hun sover lenger enn 1,5 timer i formiddag.

Tar for øvrig gjerne i mot flere tips. Det har vært "gode" netter innimellom tidligere også, så jeg tror ikke det er over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var merkelig! Og interessant. Hva ga dere å spise da? Gikk det bra med grøt?

Grøt gikk fint, men vi måtte passe på at det ikke var så fiberrikt, og svært gradvis øke fibermengden i grøten etterhvert som hun ble eldre. Vi tror hun var våken fordi magen jobbet litt, uten at det gjorde vondt. Eventuelt at fruktsukkeret gjorde henne våken midt på natta. Men vi aner jo egentlig ikke, vi så bare at det var en sammenheng.

Det vi endte opp med var å gi henne middag i tretiden sånn at middagen ikke skulle komme så tett oppi grøten, og kanskje forårsake urolig mage. Grøt rundt 18.30, og så amming før hun ble lagt. Alt av frukt fikk hun tidligere på dagen.

Om ikke jenta di reagerer på frukt, så ville jag absolutt sett på hvor tett hun spiser på slutten av dagen. Jeg tror også jeg ville forsøkt å amme litt mindre på natten, da det kan gi litt urolig mage med hyppige måltider. Hyppig nattamming hadde ikke det utslaget hos oss, men jeg har hørt om andre som fikk bedre netter uten langvarige våkeøkter når de økte tidsintervallene mellom ammingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nesten litt redd for at jeg skal skade henne på nettene, for jeg blir så oppgitt. Begynner å gråte selv, også, og får lyst til å kaste henne ut vinduet...

Uff. :klemmer: Min gutt er like gammel og han våkner fremdeles OFTE på natta, og roer seg ikke med mindre han får litt pupp. Men han sovner heldigvis igjen med en gang etterpå. Jeg føler ikke at jeg kan nekte han noe pupp, for han er ikke interessert i puppen på dagtid, og ei heller flaske - så om han i det hele tatt skal få i seg noe melk må jeg bare gi når han vil ha føler jeg..

Men tilbake til deg ;) jeg tror jeg ville, som du selv er inne på, prøvd å kutte ned lengden på dagsøvnen. Det er forventet at en baby på 7 mnd kan sove 12 timer i strekk. (kanskje avbrutt av 1 -2 nattmåltider)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det kunne hjelpe å nattavvenne?

Edit: og GUD som jeg føler med deg!

Edit 2: og selv om du får lyst til å kaste henne ut av vinduet, eller noe sånt, så kommer du neppe til å gjøre det :klem:. Lett å bli skremt av slike tanker, men husk at det bare er tanker (og fullt forståelige i en slik situasjon).

Endret av lille katt
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når får hun den siste luren sånn ca? Min holdt på akkurat på samme måte, endte opp med å gå ned til kun to lurer om dagen, ingen senere enn etter 2. Sov hun når klokka var to, vekket jeg henne. Hadde hun ikke sovnet før to, måtte hun være våken helt til kvelden. Og JA, det er virkelig slitsomt, men takke meg til et par sutrete dager enn natt på natt med endeløs våkenhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei på deg,

Dette er som å lese om min sønn.. Søvn er oppskrytt tenkte jeg når han var liten..

På dagtid sov han knapt, maks 20 min da så litt forskjell der... Men jeg begynte å legge han samtidig som jeg la meg, sånn mellom 22-23 (da fikk han pupp), og jeg sovnet tvert... Da sov han 7-8 timer (innimellom våknet han etter 2-3 timer, og da var det frem med matfatet og han sovnet igjen). Han våknet grytidlig om morgenen, noe jeg IKKE likte.. Men jeg gikk og hentet han og la han ved siden av meg, frem med pupp.. Når han var ferdig med det pakket jeg den inn, holdt rundt han og lot som jeg sov til 6 ihvertfall... Han fikk INGEN kontakt med meg før kl 6 om morgenen.. Var ikke alltid like koselig men han lærte seg fort at det var bedre å sove litt enn å prøve å få liv i mor!! Jeg prøvde å tøye til 7 men sto ofte opp kl 6-halv 7 ja!!

Husker dette som skrekk og gru men det gikk jo!! Nå er sønnen straks 9 år, og det er først de 2 siste årene han sover til over 8 om morgenen... Om kvelden er han seig.. Sove, ja det kan han gjøre når han blir gammel som han sier!!

Får håpe det blir bedre når du slutter å amme om natten, gøy er det ikke, men heldigvis går det over etterhvert... Håper far i huset støtter opp og prøver å hjelpe.. Spiser baby godt på dagtid MÅ h*n jo ikke ha pupp 2 ganger pr natt.. Ikke noe morsomt å våkne og få kun vann heller...

Lykke til

Jeg holder på å bli gal, og håper noen av dere har erfaringer og råd. Omtrent hele sitt korte liv har dattera mi hatt lange våkeperioder på natta. I starten var det gjerne to, nå er det redusert til en. Den varer i 1,5 timer om kommer 8 timer etter at vi la henne.

Så når vi legger henne kl. 19 våkner hun en gang eller to for å få mat (f.eks. kl 22 og 0130), og kl 3 er hun lys våken. Babler og hviner av fryd, leker med smokken osv. Hun kan ligge ca 30 min i egen seng, så blir hun grinete. Jeg gir henne pupp, og hun blir strålende fornøyd igjen. Hvis jeg har henne i vår seng holder hun humøret oppe, hvis jeg legger henne på rommet sitt blir det hylgrining.

Hun sovner etter halvannen time, nærmest uansett hva jeg gjør (ammer mye eller lite, gir ny bleie eller ikke, tar henne opp eller ikke, lar henne gråte og går inn og roer henne eller om hun får ligge i sammen med meg).

Hvis vi legger henne senere, kommer våkeperioden senere også. 8 timer etter, man kan nesten stille klokka etter henne. Hvis vi legger henne før 19 våkner hun gjerne etter en halvtime/time, så det tar hun tydeligvis bare som en daghvil...

På dagtid sover hun godt, men det varierer hvor mye. 2-4 ganger pr. dag, og 30 min til 2,5 timer. Jeg klarer ikke se noe mønster i dette.

Hun finner søvnen fint selv, og spiser godt på dagen (både melk og fast føde)

Kan noen hjelpe meg? Jeg er nesten litt redd for at jeg skal skade henne på nettene, for jeg blir så oppgitt. Begynner å gråte selv, også, og får lyst til å kaste henne ut vinduet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grøss, nå fikk jeg flashback. Turbojenta var også sånn rundt den alderen. Hun våknet rundt 02-03, og holdt det gående i et par timer framover, og ingenting funket for å roe henne. En kveld var jeg skikkelig oppgitt etter å ha holdt på i to timer med å roe henne, og jeg tok rett og slett og bar henne inn i hennes egen seng, og sa "nå skal du sove!", og var forberedt på skriking. Hun sloknet bortimot umiddelbart, og sov helt til 08.30, og da løp jeg inn til henne med hjertet i halsen, for så lenge hadde hun aldri sovet før.

Hun ble lagt i egen seng på eget rom fra 9 måneders alder, men vi hentet henne inn til oss når hun våknet om natten. Det viste seg å ikke være det aller lureste.

For å sette det hele i en kontekst, har hun alltid vært umulig når det gjelder søvn. Vanskelig å legge, sover mye mindre enn jevnaldrende....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gode og støttende svar!

Jeg prøver å begrense dagsovingen. Det er særlig den første luren som blir lang hvis jenta får bestemme selv.

Det har vært en super natt i natt, med bare to amminger før 6, og ingen lange våkeperioder. Men hun var våken mellom 20 og 2130, så hun er absolutt ikke kurert.

AB#16: Å ikke sover etter 2 høres brutalt ut. Gjorde du dette da babyen var så liten som min? Til og med 2,5 åringen min sover til halv tre på dagtid! Siste soving for babyen er 1715-1730 hvis hun er helt utslitt. Og leggetid er 1830-1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke det er noen god ide å begrense søvnen i den alderen. Hos oss har det inntil nå i det siste vært sånn at søvn avler søvn, og overtrøtte unger våkner gjerne enda tidligere om (natt)morgenen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...