Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg går nå på videregående og aner ikke hva jeg skal velge videre når den tid kommer. Jeg har plutselig blitt interessert i advokat eller jurist yrket, men vet egentlig ikke så mye om det.

Så er det noen som kan forklare hva yrket går ut på, og om utdannelsen?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer også på om det er vanskelig å få jobb?

AnonymBruker
Skrevet

Du vil sikkert kunne få ennå bedre svar fra de som er jurister, men jeg kjenner da noen.

Jurist er noe du blir etter endt utdannelse, og man er nødt til å være jurist i en rekke yrker innen rettsvesenet (og et par andre steder i det offentlige). Advokat blir man ikke nødvendigvis av å være jurist, man må få advokatbevilning og det tar noen år å opparbeide seg etter endt juristutdannelse. Juristutdannelsen (Rettsvitenskap) er på 5 år (integrert master) etter kvalitetsreformen.

Som advokat vil du jo være forsvars/angrepsadvokat, og er jo et mer spesifikt yrke enn en generell "jurist" som kan spenner mye videre med tanke på ansvar og oppgaver. Grovt sett kan man tenke på en advokat som en "spesialisert" jurist.

AnonymBruker
Skrevet

utdanningen er 5 åring integrert master i rettsvitenskap, da blir man jurist. For å bli advokat må man være advokatfullmektig hos et advokat firma og opparbeide seg nok timer i rettsalen og antal saker, i tillegg til et advokatbevillingskurs man må ta. Dette er minimum 2,5 år i tillegg til de 5 på universitetet.

De fleste som går rettsvitenskap blir ikke advokater. Størsteparten får jobb i det offentlige. Alt fra nav til kommunale kontorer, skattemyndighetene, mattilsynet, konkurransetilsynet osv.

Studiumet er hardt i den forstand det er tørt og fort kjedelig om man ikke brennere for det. Du skal innom alle lovområder enten du liker det eller ikke, og ha eksamen i alt sammen. mot slutten av studiet kan du fylle et semester eller to med valgfag, og studiet avsluttes med en masteroppgave på x antal tusen ord.

De beste får jobb før endte studier, og det er mange om beinet.

Det er et studium der man må vite hva man vil, det er alfa omega å være målrettet.

Noen typiske områder å jobbe med kan være:

Skatt

kontrakter

Formuerett

Arve og Familierett

++++

Man spesialiserer seg innen et området, og det er da det du skal prøve å få deg jobb med.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar. Noen andre som har erfaringer?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går nå på det som var 4.avdeling i Oslo. Kort sagt må du være glad i å lese og skrive og ha evnen til å tenke selvstendig. Flere erfaringer finner du i denne tråden:

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=527252&st=0&p=8708859&#entry8708859

Det har vært mange tråder om dette tidligere også, bruk søkefunksjonen. Du vil sikkert også finne mye interessant info på jusstudent.com

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...