Gå til innhold

Jeg vil ha et alkoholfritt bryllup!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Folk får gjøre som de vil, men jeg synes at vin hører til god mat, og et skikkelig festmåltid uten passende vin til blir merkelig.

Alkoholikere har "vett på" å ta med seg noe på innerlomma likevel.

Hadde jeg vært redd for flatfyll i mitt bryllup hadde jeg heller valgt å ikke ha fri bar, det begrenser drikkingen automatisk når gjestene må kjøpe alkoholen selv. Men jeg hadde fortsatt servert vin til maten.

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

God mat er like god mat med brus til! Vin er godt til ja, men ikke nødvendig. Festmåltid uten alkohol går veldig fint an uten å være merkelig!

Ikke alle er veldig glade i alkohol. Og hvis bruden har et anstrengt forhold til alkohol er det dårlig gjort om noen skal forvente at det blir servert.

Dersom man velger en av disse finere ferskpresset eplemosttypene så er det absolutt fullverdige alternativer og minst like godt.

AnonymBruker
Skrevet

Kan si at jeg aldri kommer til å ha et alkoholfritt bryllyp.

For meg er det en like naturlig del å ha på bryllupet som mat og kake. Alkoholfritt blir for meg som et slags mindre bryllup, et slags b-bryllup. Det hører liksom til.

Men er vel opp til brudeparet å velge det, vil man ikke komme på bryllupet fordi det ikke serveres alkohol der, så kommer man ikke.

Men jeg hadde nok i det minste servert vin til middagen.

• Liker 2
Skrevet

Man MÅ jo ikke ha alkohol i bryllupet selv om det er et bryllup. Folk overlever jo både dåp, konfirmasjoner og bursdager hvor der ikke serveres alkohol. Hvorfor skal det plutselig være så vanskelig å kose seg uten alkohol bare fordi sammenkomsten heter bryllup?

Hvis du har det fælt når det serveres alkohol, så synes jeg dere skal ha et bryllup uten alkohol! De som har det fælt hvis det ikke serveres alkohol, har gjerne andre problemer, og burde uansett ikke drukket alkohol. (Jeg går utifra at "vinkjennere" som synes at et godt måltid skal nytes med vin, ikke går rundt med en fæl klump i magen om de går i et bryllup og må drikke alkoholfritt til maten).

• Liker 2
Skrevet

Jeg har vært gjest i alkoholfritt bryllup. Vedlig koselig. mange av gjestene kommenterte mangelen på alkohol, men vi fikk servert mye annet. Alkoholfritt øl, lemonade fra området der bruden kom fra, det var mineralvann, brus og alkoholfri cider. Tror det var noe for en hver smak.

Det er deres dag, og dere bestemmer. Det er tross alt den beste dagen i ditt liv. (jeg ble gift fro 4 år siden og husker tilbake på dagen med stor glede enda:)

Skrevet

Hvis du har det fælt når det serveres alkohol, så synes jeg dere skal ha et bryllup uten alkohol! De som har det fælt hvis det ikke serveres alkohol, har gjerne andre problemer, og burde uansett ikke drukket alkohol. (Jeg går utifra at "vinkjennere" som synes at et godt måltid skal nytes med vin, ikke går rundt med en fæl klump i magen om de går i et bryllup og må drikke alkoholfritt til maten).

Veldig enig. Jeg har vaert i bryllup uten alkohol og hatt det veldig moro. Det er deres dag og deres valg!!

Skrevet (endret)

sorry men jeg syns det høres sært ut med et alkoholfritt bryllup. Dette er da voksne folk og om man da skal bannlyse alkohol, så blir det veldig hønemor synes jeg. Dette er en sosial setting, gjerne stivt også. Flere kjenner ikke mange og da er alkoholens virkning noe som folk kan se frem til og bli mer avslappet.

jeg vet ihvertfall at jeg hadde grudd meg mer til å dra i et alkoholfritt bryllup enn om jeg visste at alle får i seg alkohol på kvelden så det hadde blitt avslappet.

De fleste vet da vel og oppføre seg og ikke hive innpå som om de skulle ut på byen.

Tror fler, ihvertfall single gjester slik jeg skal være, setter stor pris på at man skal kunne slippe skuldrene ned utover kvelden. Folk blir mer pratsomme og kontaktsøkende med alkohol, og sånn er det bare.

Endret av TuridS
  • Liker 2
Skrevet

Jeg har bare vært i alkoholfrie bryllup. Det blir som å dra i konfirmasjon, barnedåp, begravelse ... man serverer da ikke alkohol der heller.

Jeg har også vært i noen bryllup og konfirmasjoner med alkohol, noe ikke jeg er vandt med, og syns det var rart å drikke alkohol til maten.

Jeg blir så fort full, og tåler ikke alkohol, så jeg holder meg alltid til vann, farris og brus. Mozell syns jeg er et fint alternativ til champanje, f.eks :)

Jeg syns man skal respektere brudeparets ønske om alkoholfritt bryllup, eller bryllup med alkohol.

Om du som brud syns det er ubehagelig med alkohol, så tar du et alkoholfritt bryllup om brudgommen også er enig i det :)

• Liker 3
  • 2 uker senere...
Skrevet

Vi kommer begge fra familier hvor alkohol er greit og alt er med måte. Vi hadde to glass vin til hver og et glass konjakk. Ingen bar etterpå. Fungerte veldig bra for oss. Det går fint å begrense det litt, så pleaser du alle litt? (litt sånn som sosialdemokratiet?)

Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg er veldig enig med Ts. Ønsker meg selv et alkoholfritt bryllup, men ikke på samme grunnlag, jeg synes alkohol er unødvendig dyrt, ikke smaker det godt heller. Men siden jeg tar styringa på alt annet har sambo valgt at det MÅ vi ha. Jeg liker ikke vin, så jeg drikker brus eller Ringi til maten. Ringi er et kjempe godt alternativ til vin, bare synd den er vanskelig og få tak i. Den koster jo litt den også, men synes den er mer verdt pengene enn chablis.. Ønsker du alkoholfritt, kjør på. Det er nok mange som setter pris på det og. Jeg har faktisk servert i et bryllup uten alkohol, og gjestene hadde en fantasisk dag, veldig gode tilbakemeldinger på det. jeg sier som sagt, kjør på, men erstatt med noe bra og drikke, ikke bare brus, mange liker litt syrlig og drikke til maten, det får du i Ringi, eller annen eplemost. Lykke til TS, din dag, gjør som DU vil :klemmer:

Skrevet

sorry men jeg syns det høres sært ut med et alkoholfritt bryllup. Dette er da voksne folk og om man da skal bannlyse alkohol, så blir det veldig hønemor synes jeg. Dette er en sosial setting, gjerne stivt også. Flere kjenner ikke mange og da er alkoholens virkning noe som folk kan se frem til og bli mer avslappet.

jeg vet ihvertfall at jeg hadde grudd meg mer til å dra i et alkoholfritt bryllup enn om jeg visste at alle får i seg alkohol på kvelden så det hadde blitt avslappet.

De fleste vet da vel og oppføre seg og ikke hive innpå som om de skulle ut på byen.

Tror fler, ihvertfall single gjester slik jeg skal være, setter stor pris på at man skal kunne slippe skuldrene ned utover kvelden. Folk blir mer pratsomme og kontaktsøkende med alkohol, og sånn er det bare.

Det er ikke bare sånn!! Mange slapper IKKE av i nærheten av berusede mennesker. Jeg gjør ikke det. Jeg er like sjenert etter en flaske vin.

Dersom man ikke klarer å slappe av og ha en fin dag uten alkohol er i grunn det litt trist.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde rett og slett syntes det var kjipt å bli invitert i bryllup uten alkohol.

Høres ganske kjedelig ut å bare drikke vann og brus hele kvelden, dessuten er det faktisk en del som foretrekker vin til et bedre måltid, og ikke brus!

Greit nok at noen velger å ikke drikke alkohol selv, men synes det er smålig å ikke servere et glass vin eller to til gjestene under middagen.

Og vær forberedt på flere helt sikkert kommer til å dra hjem tidligere enn de ellers ville gjort.

• Liker 2
Gjest Solstråla88
Skrevet

Jeg hadde rett og slett syntes det var kjipt å bli invitert i bryllup uten alkohol.

Høres ganske kjedelig ut å bare drikke vann og brus hele kvelden, dessuten er det faktisk en del som foretrekker vin til et bedre måltid, og ikke brus!

Greit nok at noen velger å ikke drikke alkohol selv, men synes det er smålig å ikke servere et glass vin eller to til gjestene under middagen.

Og vær forberedt på flere helt sikkert kommer til å dra hjem tidligere enn de ellers ville gjort.

Hvorfor skal de det? Er de i bryllupet pga alkoholen? Trodde man feiret bryllup og og feire kjærligheten jeg da. At man er gift, gitt hverandre løfter på at man skal være sammen i gode og onde dager. Ikke for festen og alkoholens skyld. Synes dette med bryllup har fått helt feil fokus.

Skrevet

Hvorfor skal de det? Er de i bryllupet pga alkoholen? Trodde man feiret bryllup og og feire kjærligheten jeg da. At man er gift, gitt hverandre løfter på at man skal være sammen i gode og onde dager. Ikke for festen og alkoholens skyld. Synes dette med bryllup har fått helt feil fokus.

Nei, mener ikke at gjestene går hjem av den konkrete grunn at de ikke får alkohol, men en konsekvens av dette blir at enkelte kjeder seg ihjel etter en uendelig lang dag som kan gjøres litt mindre uutholdelig med et par glass vin.

For brudeparet er dette selvsagt den STORE dagen som helst skal vare for alltid, men prøv å tenk litt på det fra gjestene sitt ståsted.

La oss si at vielsen starter klokka to, og deretter er det fest som sikkert varer til klokka to på natta - minst.

Det er 12 timer det. TOLV TIMER i et tørt selskap. Det er faktisk ganske lenge!

• Liker 3
Gjest Nigiria
Skrevet

Det at man reiser i et bryllup utelukkende for å se på kjærligheten mellom et par og være glad på deres vegne er en flott tanke. Men jeg tror (naturlig nok) ikke alle gjestene klarer å legge like mye i det som paret selv, og da er det greit med litt kos i løpet av den laange dagen. Det er mange som forbinder mye kos og hygge til det å nyte alkohol, og det synes jeg i grunn er nok til å ha det.

Folk som virkelig er alkoholikere sniker med seg noe likevel. Folk som ikke vil drikke, drikker ikke. Folk som vil, drikker. La gjestene bestemme dette selv, det er voksne folk det er snakk om. Er selvfølgelig forskjell på åpen bar og et par glass vin til maten, men å tro at gjestene vil synes det er vel så greit med eplemost til biffen som med vin er bare naivt.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er ikke bare sånn!! Mange slapper IKKE av i nærheten av berusede mennesker. Jeg gjør ikke det. Jeg er like sjenert etter en flaske vin.

Dersom man ikke klarer å slappe av og ha en fin dag uten alkohol er i grunn det litt trist.

Nå får du rulle inn, det er da ikke snakk om at folk ikke kan ha en fin dag uten alkohol, MEN den blir enda mer finere med alkohol. Jeg hadde blitt irritert av å måtte være edru hele kvelden bare fordi brudeparet skal være sære og egoistiske. Om de ikke vil drikke, GREIT! Men å tvinge andre til å være i en slik sosial setting en hel dag og kveld uten å kunne kose seg med alkohol, det blir for dumt.

OM du blir sjenert etter en flaske vin, javel! Det har ingen betydning her. Det er da ytterst få som blir drita på festen, man må jo oppføre seg på bryllup og det skjønner man jo.

Endret av TuridS
  • Liker 1
Skrevet

Det er brudeparets sin dag. Hvis ikke de ønsker fulle gjester så trenger de vel ikke å ha det?

Dere som ikke ville ha dratt i et bryllup uten alkohol, hvorfor trenger DU alkohol? Klarer ikke folk å kose seg i edru tilstand?

Må alt som er sosialt være med alkohol?

Et bryllup uten alkohol høres mye koseligere ut enn et bryllup med fulle folk!

Husk at dette er ikke deres dag.. Legg deres behov på hylla i noen få timer.. Og ta en drink når dere kommer hjem!

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde blitt irritert av å måtte være edru hele kvelden bare fordi brudeparet skal være sære og egoistiske. Om de ikke vil drikke, GREIT! Men å tvinge andre til å være i en slik sosial setting en hel dag og kveld uten å kunne kose seg med alkohol, det blir for dumt.

Kunne ikke vært mer enig!!

• Liker 1
Skrevet

God mat er like god mat med brus til!

Det er vel i HØYESTE grad en sannhet med modifikasjoner. Riktig vin til riktig mat, at smakene fremhever hverandre, kan virkelig være med på å heve et måltid. Det er ikke uten grunn at de fleste restauranter anbefaler ulike viner til de ulike rettene, og at det finnes egne utdannelser for dette. Brus er greit til mat hvis man liker det, men det er alt for søtt og kunstig til å kunne komplimentere maten slik vin gjør.

Men når det er sagt: det ALLER viktigste er at TS slipper å grue seg til sitt eget bryllup. Vil hun ha alkoholfritt, så synes jeg hun bør gjøre det. Et kompromiss er jo å servere litt alkohol, og da synes jeg forslaget til noen andre over her om å kun ha det til maten, er fin. MEN det forutsetter selvfølgelig at brudepar og gjester vil sette pris på det. Er de ikke så interessert i sånt, så kan man kanskje heller servere én konjakk til kaffen. Eller la det være helt. Noen nevnte også at det finnes ulike typer jus/saft etc. Litte etter hva slags mat man har, går det også an å servere til middag. Og ikke minst ut over kvelden. Ulike typer farris og vann er også fint til mat, bare fantasien setter grenser!

• Liker 3
Skrevet

Det er brudeparets sin dag. Hvis ikke de ønsker fulle gjester så trenger de vel ikke å ha det?

Dere som ikke ville ha dratt i et bryllup uten alkohol, hvorfor trenger DU alkohol? Klarer ikke folk å kose seg i edru tilstand?

Må alt som er sosialt være med alkohol?

Et bryllup uten alkohol høres mye koseligere ut enn et bryllup med fulle folk!

Husk at dette er ikke deres dag.. Legg deres behov på hylla i noen få timer.. Og ta en drink når dere kommer hjem!

å ta en drink når man kommer hjem er overhodet ikke det samme og det vet du ganske godt selv og, tåpelig forslag. Poenget er jo ikke å drikke for å drikke, men å drikke for å kunne bli litt mer avslappet og sånn.

Greit! Om brudeparet vil ha 90% av gjestene sine kjenne seg småskuffa rundt middagen og småirritert på festen etterpå der de må sitte edru hele kvelden og drikke vann og brus, og slitne og humørløse fordi de må være i et bryllup i tolv timer og holde maska alle de timene, ja da får de innfinne seg i det at etterfesten til bryllupet deres kommer til å bli husket og snakket om som kjedelig og kjipt i etterkant.

Jeg syns man skal la voksne folk få bestemme selv om de trenger alkohol for å kunne slappe mer av i slike settinger og for å ha det mer gøy, ikke at de som ikke liker alkohol eller drikker alkohol fordi mamma eller pappa var alkiser, skal få bestemme over 80 andre.

Er det fest, så er det fest. Alkoholfri fest er driiitkjedelig og sånn er det bare. Jo det kan sikkert være hyggelig og smågøy men hallo...

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...