AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 jenta vår er 4 mnd og har i det siste begynt å spise annenhver time/hver tredje time på natt. før holdt hun i 6-7 timer når det var natt, men nå har det i to uker gått i mye amming på natten. hvordan kan vi forandre dette`? kan vi ta en "kamp" for å få henne til å ikke spise så mye?? jeg blir SLITEN!!
Gjest pysepusen Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 (endret) Det er (dessverre) helt normalt. Du kan jo prøve å gi smokk etc., men noe mer kan du ikke gjøre før barnet spiser flere måltider til dagen. Det kan jo også være pga. sommervarmen. De trenger mere da Endret 3. august 2011 av pysepusen
Gjest imli Skrevet 3. august 2011 #3 Skrevet 3. august 2011 Eg amma kvar 2. til 4. time kvar natt med begge mine ungar til dei var 9 mnd Er ikkje så mykje du får gjort så lenge du fullammar, i alle fall. Ein skal ikkje nattavvenne før ungen et 2 måltider fast føde på dagtid. I tillegg må ungen kunne ta flaske, slik at du kan tilby vatn istadetfor pupp - ungen kan jo faktisk ver tørst også.
Gjest pysepusen Skrevet 3. august 2011 #4 Skrevet 3. august 2011 Eg amma kvar 2. til 4. time kvar natt med begge mine ungar til dei var 9 mnd Her holdt han på til elleve måneder Og nå savner jeg det
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #5 Skrevet 3. august 2011 Har du nok melk til "kveldsmåltidet" til at hun blir skikkelig mett? Du kan prøve å gi henne erstatning en kveld, og se om hun da sover lenger.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #6 Skrevet 3. august 2011 ok hun ammes ca hver tredje time på dag. noen ganger sover hun slik at hun ammes hver fjerde. burde jeg vekke henne for å amme hver tredje slik at hun får nok mat på dagen og ikke blir så sulten på natt?
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Mitt beste tips er å amme oftere på ettermiddag/kveld før hun skal legge seg! Da får hun i seg mye god og fet melk... Har dere begynt å prøve grøt? Det kan dere fint prøve nå. Vår gutt våknet ofte på natten pga luft - da jeg tok han opp var alt som skulle til en liten rap før han sovnet på armen min igjen. Så bare pass på at hun får rapet godt etter måltidene! Håper det bedrer seg snart
Gjest imli Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Ungar er så ulike - mine åt ofte på dagtid (kvar 2.-3. time) men ville ha pupp fleire gonger kvar natt likevel. Medan andre har hatt god effekt av både hyppig amming på dagtid og MME på kveldstid. Det siste har eg aldri prøvd, då mine ikkje tok flaske før dei var 9 mnd, og då dei endeleg gjorde det, berre spytta dei ut igjen viss det var MME på flaska
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 ok hun ammes ca hver tredje time på dag. noen ganger sover hun slik at hun ammes hver fjerde. burde jeg vekke henne for å amme hver tredje slik at hun får nok mat på dagen og ikke blir så sulten på natt? De aller, aller fleste babyer kan selv styre mengde og hyppighet, og hver tredje/fjerde time høres helt normalt ut. Men sent på kvelden kan det ofte være litt tomt for melk, og dette måltidet skal jo også helst holde lenge. Hvis du ikke vil gi MME, kan du prøve å pumpe deg på dagen, og gi det i tillegg om kvelden.
helenaa Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 (endret) Det er anbefalt å heller begynne med grøt enn MME i den alderen. Jeg ville prøvd det. Ellers tenker jeg at du kan prøve gi vann ved noen av oppvåkningene, og kanskje gidder ikke babyen å våkne så ofte. For øvrig synes jeg ikke annenhver/hver tredje time er ofte. Du har vært veldig heldig så langt! (og jeg skjønner godt at du blir sliten og at du ønsker å gjøre noe for å endre dette) Edit: Annenhver time er selvsagt ofte, men det er ikke unormalt. Formulerte meg litt dumt. Endret 3. august 2011 av helenaa
Vibi Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 Det er lurt å forsøke å "tanke" henne opp om kvelden. Med førstemann ammet jeg omtrent hver time fra klokka fire til han var i seng klokka sju. Ellers så støtter jeg forslaget om å begynne å innføre fast føde på kvelden. Kan forresten være lurt å begynne med å gi det på dagen, slik at du ser om hun reagerer påd et eller ikke (så slipper du masse bråk og magevondt på natta).
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 Det er lurt å forsøke å "tanke" henne opp om kvelden. Med førstemann ammet jeg omtrent hver time fra klokka fire til han var i seng klokka sju. Ellers så støtter jeg forslaget om å begynne å innføre fast føde på kvelden. Kan forresten være lurt å begynne med å gi det på dagen, slik at du ser om hun reagerer påd et eller ikke (så slipper du masse bråk og magevondt på natta). hvor ofte kan jeg gi på kvelden da? gir man selv om de ikke er sultne da? er det ikke for tidlig med grøt? trodde man måtte vente til de var et halvt år? ts
Vibi Skrevet 4. august 2011 #13 Skrevet 4. august 2011 Jeg ammet hver time på ettermiddagen fram til vi begynte med grøt ved fire måneder. Du kan fint begynne forsiktig med grøt for å se om det hjelper. Kjøp den beregnet for barn fra fire måneder fra feks Nestle.
FangeLiv Skrevet 4. august 2011 #14 Skrevet 4. august 2011 Min gutt på fire måneder har også gått fra å sove 6-7 timer før første nattamming til å spise hver andre til tredje time. Også om dagen spiser han litt oftere enn før. Men det nytter ikke å gi mer melk om kvelden for å fore ham opp for natta. Når han ikke er sulten gnager han bare på puppen uten å ta skikkelig tak, og hvis jeg likevel klarer å lure ham til å drikke så blir det masse gulp etterpå. Han er blitt større og trenger mer mat. Men jeg kvier meg litt for å begynne med grøt. Mme er ikke et alternativ siden han ikke klarer å drikke av flaske. Du får ta en totalvurdering av hvor sliten du er og hvor mye søvn du trenger. Jeg får for lite søvn, men foreløpig er jeg ikke desperat. Ny vurdering gjøres hver uke. Storesøster var mye "verre" og våknet mye oftere om natta, nå er hun to år og jeg savner tiden da hun lå inntil meg og ville ha kos og pupp. Altså varer denne fasen vi er i nå kort, men det føles seigt likevel. 2
Gjest imli Skrevet 4. august 2011 #15 Skrevet 4. august 2011 På helsestasjonen her får me forresten anbefalt å gje MME framfor graut viss ungane treng ekstra føde før dei er 6 mnd. Så sant ungen tek flaske, ville eg heller prøvd MME før eg prøvde graut.
Vibi Skrevet 4. august 2011 #16 Skrevet 4. august 2011 På helsestasjonen her får me forresten anbefalt å gje MME framfor graut viss ungane treng ekstra føde før dei er 6 mnd. Så sant ungen tek flaske, ville eg heller prøvd MME før eg prøvde graut. Ammehjelpen sier motsatt. Grøt skal jo innføres etterhvert uansett, så jeg tror jeg ville gått for det.
Gjest imli Skrevet 4. august 2011 #17 Skrevet 4. august 2011 Eg kan ikkje sjå mange gode grunnar til at ein 4 mnd gamal unge skal få graut ned i det umodne tarmsystemet sitt.
helenaa Skrevet 4. august 2011 #18 Skrevet 4. august 2011 Eg kan ikkje sjå mange gode grunnar til at ein 4 mnd gamal unge skal få graut ned i det umodne tarmsystemet sitt. Man gir jo grøt som er beregnet på 4 mnd gamle tarmer... Men hvis man vil ha mer umiddelbar effekt, er nok MME best. Det kan ta lang tid før babyen klarer å spise nok grøt til at det merkes på nattesøvnen.
Gjest imli Skrevet 4. august 2011 #19 Skrevet 4. august 2011 Man gir jo grøt som er beregnet på 4 mnd gamle tarmer... Men hvis man vil ha mer umiddelbar effekt, er nok MME best. Det kan ta lang tid før babyen klarer å spise nok grøt til at det merkes på nattesøvnen. Ein startar jo uansett med 4 mnd-graut sjølv om ein ventar til 6 mnd med graut. Det er vel helst for å tjene pengar at Nestle sel graut til 4 mnd gamle ungar, ikkje fordi dei treng det... Elles er eg einig i det siste du skriv - det kan ta veldig lang tid før ungen et såpass med graut at du merkar det på søvna.
helenaa Skrevet 4. august 2011 #20 Skrevet 4. august 2011 Det er vel helst for å tjene penger at Nestle selger all grøt. Og MME produsentene tjener vel også penger. Mange babyer er klare for grøt når de er 4 mnd, og jeg ser absolutt fordeler med å introdusere fast føde tidlig. Særlig med tanke på tiden det tar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå