Gå til innhold

Mulig laktoseintoleranse

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å mistenke at jeg har laktoseintoleranse. Jeg har i flere år slitt med plutselige angrep av mageknip, diarè og mye luft i magen. Og i går hadde vi hjemmelagde fløtegratinerte poteter og etter få timer slo det ann for fullt, slet i hele natt med at jeg måtte springe på do.

Så kommer et av mine dilemma. Jeg elsker dip en lørdagskveld. Jeg liker ikke sjokolade eller godteri egentlig, bortsett fra chip/grønnsaker med dip som jeg lager med lettrømme.

Etter å ha lest litt har jeg nå fått med meg at rømme har mye laktose i seg, og jeg har bestemt meg for å prøve å kutte ut laktose i noen måneder og se hvordan det går. Men hva kan jeg blande dipen med som ikke har laktose?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tåler ikke rømme særlig bra, men Kesam går bedre. Du kan jo forsøke? Det finnes dessuten laktosefri yoghurt naturell, dersom du er veldig overfølsom, men det blir jo litt annen smak.

Skrevet

Laktosefri lettrømme?

AnonymBruker
Skrevet

Du kan også prøve soya-eller-havre-yoghurt som en erstatnng for Yoghurt Naturell... I Sverige har jeg også sett soya/havre-rømme, men vet ikke om det finnes på markedet i Norge enda...

Evt kan du lage egen nøtte-yoghurt, hvis ingen av de førstnevnte faller i smak.

Skrevet

Du kan også prøve soya-eller-havre-yoghurt som en erstatnng for Yoghurt Naturell... I Sverige har jeg også sett soya/havre-rømme, men vet ikke om det finnes på markedet i Norge enda...

Evt kan du lage egen nøtte-yoghurt, hvis ingen av de førstnevnte faller i smak.

Whoops, kom borti anonym-knappen.

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du mistenker at du har laktoseintoleranse SKAL du oppsøke lege å få testet deg. Legene på Ullevål sykehus gikk ut for en tid tilbake å sa at det var det viktigste en gjorde, ikke eksprimentere på egenhånd. (Ullevål har spisskompetansen på det området.) Når en leser her inne, så er allergier det en oftest dropper å ta opp med leger. For meg er det uforståelig at en gjør, da en allergi også kan gi livstruende situasjoner. Allergier kan kun konstanteres ved hjelp av div. prøver.

Bare for å skremme litt eller å opplyse, så kan det også hende at du har fått Chrons.

Gjest Spinell
Skrevet

AB #6; en allergi og en intoleranse er ikke det samme, og laktoseintoleranse er "normaltilstanden" for en stor del av jordens befolkning, ikke en livstruende tilstand.

TS: hvis det er slik at du vil spise laktoserike saker en gang i uka, går det an å ta kapsler med lactrase. Disse kan hjelpe.

Det kan også være at du tåler creme fraiche bedre enn rømme, selv om begge deler er laktoseholdige.

Gjest Coarvi
Skrevet

En test på laktoseintoleranse kan gjerne vise at man ikke har det, selv om man er intolerant. Det er ikke alle som kan ta svippturen innom Ullevål heller... Ta gjerne en test, men stol ikke 100% på den hvis erfaringene viser at du ikke tåler laktose...

AnonymBruker
Skrevet

Det enkleste må da være å bruke laktosefri rømme. Hvorfor surre med alle mulige erstatninger når det ikke er nødvendig?

Gjest Navifairy
Skrevet

Som skrevet over her, er nok det enkleste å bruke laktosefri rømme :)

Et annet alternativ er å bruke gresk yoghurt.

Lindahls Gresk Yoghurt har en god smak som egner seg godt til dip. Bruker den ofte selv.

Gjest navnelapp
Skrevet

Gresk yoghurt er ikkje laktosefri. Den er laga på vanleg kumjølk akkurat som vanleg yoghurt.

• Liker 1
Skrevet

Laktosefri rømme hadde jeg ikke fått med meg at fantes, så jeg takker for tipset. :)

For min del må jeg si at jeg reagerer kraftigere jo fetere melkeproduktet er, så gresk yoghurt, matyoghurt og créme fraîche er betydelig verre enn for eksempel lettrømme. Men kesam tåler jeg i små mengder.

Skrevet

Laktosefri rømme hadde jeg ikke fått med meg at fantes, så jeg takker for tipset. :)

For min del må jeg si at jeg reagerer kraftigere jo fetere melkeproduktet er, så gresk yoghurt, matyoghurt og créme fraîche er betydelig verre enn for eksempel lettrømme. Men kesam tåler jeg i små mengder.

Lettrømme er den feteste av de du nevner da..Omtrent dobbelt så fet som gresk yoghurt og kesam, så grunnen må være noe annet.

Skrevet

Nåja, crème fraîche er like fett som seterrømme, mens lettrømme har 20% fett. Matyoghurt er i hvertfall tilsatt fløte, så der er det nok det som er årsaken, og det samme tipper jeg gjelder for tyrkisk yoghurt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...