Gå til innhold

Navn og assosiasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Man får alltid assosiasjoner til navn, enten man kjenner noen med navet eller av andre grunner. Jeg traff en fyr som het Vidkun for et par måneder siden. Han er over 80 år. Under og etter krigen måtte han kalle seg Harald. Navnet Adolf vet jeg ikke engang om er tillatt i Norge. Anders var et særdeles populært navn da jeg vokste opp på 80-tallet. Nå er det flere som heter Anders Breivik som har fått navnet sitt slettet fra telefonkatalogen/gule sider og som har slettet seg på facebook. Jeg tror selv jeg hadde vurdert å bytte navn om jeg het Anders Breivik.

Nå er vel ikke Anders så vanlig navn, men tror dere det blir forbudt eller eventuelt uglesett å kalle barna det nå? Må folk som har initalene ABB kalle seg noe annet?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Anders er et så vanlig navn at jeg ikke ville assosiert det med ABB. Om man heter Anders Behring eller Breivik skjønner jeg at man synes det er ubehagelig nå om dagen.

• Liker 1
Skrevet

Må være slitsomt å hete Anders Breivik nå. Hadde jeg vært mann og het det, da hadde jeg byttet navn.

Tror det er ulovelig å kalle barnet sitt Adolf

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke ett av navnene i seg selv vil være nok til å skape reaksjoner. Med mindre det er snakk om noen som ligner bildene i media som deler ett av navnene vil nok ikke det være noe man reagerer på. Deler man flere av navnene tror jeg dessverre utvilsom man vil møte en del skepsis.

Skrevet

Ser for meg kundeservise. Hei du snakker med Anders Breivik, hva kan jeg hjelpe deg med?

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Bare for å avlive en myte: det er ikke forbudt å hete Adolf. Heller ikke Vidkun. Det eksisterer faktisk ingen liste over forbudte navn i Norge, og ett av få forbud hjemlet i loven, er at en ikke kan ta etternavn som fornavn, med mindre det tradisjonelt også er et fornavn. (Man får ikke lov til å heteHansen Olsen, der Hansen er fornavnet og Olsen er etternavnet, f.eks).

Etter siste endringer av navnelova er også bestemmelsene om navn som kunne være til "vesentlig ulempe" myket opp.

Når det er sagt: jeg vil anta at popularitetskurven guttenavnet Anders får seg en kraftig knekk.

Og stakkars ABB-konsernet!

Endret av Spinell
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig bare sett ABB brukt her på KG, jeg. Er det andre steder som bruker denne varianten av navnet hans?

Ser nok for meg at Anders vil synke på navnefronten, ja. Adolf var jo et veldig vanlig navn i Norge for et par-tre-fire generasjoner siden.

Skrevet

Anders er såpass vanlig navn, at jeg tror ikke det vil ta noe varig skade av dette, siden de fleste av oss sikkert kjenner mange hyggelige Anders'er. Vidkun var jo relativt uvanlig i utgangspunktet, og da blir det den eneste assosiasjonen man har til det. Synd egentlig, siden det er et veldig fint navn i seg selv.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har egentlig bare sett ABB brukt her på KG, jeg. Er det andre steder som bruker denne varianten av navnet hans?

Jeg har sett ABB bli brukt på mange andre norske forum (diskusjon, freak) i tillegg til amerikanske forum. Og på blogger.

Skrevet

Anders er såpass vanlig navn, at jeg tror ikke det vil ta noe varig skade av dette, siden de fleste av oss sikkert kjenner mange hyggelige Anders'er. Vidkun var jo relativt uvanlig i utgangspunktet, og da blir det den eneste assosiasjonen man har til det. Synd egentlig, siden det er et veldig fint navn i seg selv.

Einig med deg - Anders er eit såpass vanleg namn at eg trur neppe dei som heiter Anders vil føle seg uglesett, sjølv om færre kanskje vil bruke namnet til nyfødde framover. Breivik er vel også eit rimleg vanleg etternamn. Dermed er det sikkert fleire som har same kombinasjonen, og det kan nok bli litt kjipt framover.

Vidkun (og Quisling) er jo eit uvanleg namn, og dei fleste "kjenner" berre ein med det namnet, og har dermed dårlege assosiasjonar. Når ein ser bort i frå desse assosiasjonane, tykkjer eg faktisk at Vidkun er ein kjempefint namn, men eg ville aldri brukt dette namnet på barnet mitt. Om nokre tiår har me kanskje fått Vidkun Quisling såpass på avstand at namnet Vidkun blir brukt igjen?

Skrevet (endret)

Tror Anders er kommet for å bli. Jeg tror ikke det er mange som assosierer det med ABB sånn uten videre på samme måte som med Adolf og Vidkun. Hadde ABB hett noe som var sjeldnere ville det kanskje blitt på samme måte.

Breivik er også et vanlig etternavn. Og stedsnavn. Tror nok ikke noen har tenkt at Marit Breivik plutselig er massemorder fordi hun bærer det samme etternavnet.

Behring er kanskje mer belastet? Jeg har ikke hørt det etternavnet før. Hadde han hett Leonard Behring f.eks ville man kanskje sett en slik reasksjon som med Vidkun og Adolf.

Vet ikke hvordan det var med Josef etter Stalin i Russland jeg.. Josef har vel alltdi vært et ganske vanlig navn der borte?

Endret av Mynona-83
Skrevet

Hvis det er initialene som er viktige så sliter vel gro harlem brundtland, - ghb.

• Liker 3
Skrevet

Bare for å avlive en myte: det er ikke forbudt å hete Adolf. Heller ikke Vidkun. Det eksisterer faktisk ingen liste over forbudte navn i Norge, og ett av få forbud hjemlet i loven, er at en ikke kan ta etternavn som fornavn, med mindre det tradisjonelt også er et fornavn. (Man får ikke lov til å heteHansen Olsen, der Hansen er fornavnet og Olsen er etternavnet, f.eks).

Etter siste endringer av navnelova er også bestemmelsene om navn som kunne være til "vesentlig ulempe" myket opp.

Når det er sagt: jeg vil anta at popularitetskurven guttenavnet Anders får seg en kraftig knekk.

Og stakkars ABB-konsernet!

Er det lov å hete Judas?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror heller ikke Anders kommer til å bli så belastet som Vidkun og Adolf. Det er et vanlig navn, og det er kanskje en forskjell mellom folk som har sittet i maktposisjoner i mange år og én person som utfører noen grusomme hendelser i et døgn. Vi har selv flere Anders-er i familien, og jeg kommer ikke til å assosiere noe mere med det navnet (de er også fra en annen del av landet, så navnet uttales annerledes). Kjenner til en som heter Behring, og jeg vil tro vedkommende får noen spørsmål om navnet sitt framover. Selv ville jeg vurdert å bytte etternavn om jeg het noe veldig likt morderen (fornavn på A og et av etternavnene, f eks).

AnonymBruker
Skrevet

Jeg for min del tenker ikke på ham som Anders, av en eller annen grunn. Ikke Breivik heller. Når jeg ser forsider på aviser med bilde av ham, eller tittel som omhandler saken, tenker jeg bare "han der". Får heller ikke assosiasjoner til ham når jeg leser/hører navnet Anders i andre forbindelser, uansett om det er kjente eller ukjente.

Hadde nok vært annerledes dersom han hadde et mer uvanlig og spesielt navn.

Osama er Osama (eller Bin Laden), - ikke "han der".

hmm..

Men samtidig har jeg ekle assosiasjoner til det helt vanlige navnet Ronny, fordi det var to notoriske bøller som het det, på hjemstedet mitt da jeg vokste opp :fnise:

Forskjellen er kanskje at jeg kjente dem, derfor sitter den assosiasjonen på en annen måte.. :klo:

Skrevet

Men samtidig har jeg ekle assosiasjoner til det helt vanlige navnet Ronny, fordi det var to notoriske bøller som het det, på hjemstedet mitt da jeg vokste opp :fnise:

Mener å ha lest at Ronny er ett belastet navn, sammen med Tommy, Johnny og Roger. Så du er nok ikke den eneste med de assosiasjonene ;)

Selv har jeg assosiasjoner på Ingunn.. Hun er alltid ei brunette med litt rundt ansikt brune øyne og kraftig til lubben kropp (ikke feit). Gjerne også en frisyre som er klippet til rundt kjeve-partiet.

• Liker 1
Gjest Eurodice
Skrevet

Hvis det er initialene som er viktige så sliter vel gro harlem brundtland, - ghb.

Det er vel ikke så heldig for en lege å bli forbundet med :fnise:.

Gjest Eurodice
Skrevet

Jeg tenker på Vidkun Hveding når jeg hører navnet Vidkun. Han var en høyt aktet og respektert mann her i landet. Jeg forbinder ham mest med arbeidet som direktør for Norges vassdrags- og elektrisitetsvesen. (Ble det riktig, tro?)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...