Gå til innhold

Ferie mens sykemeldt.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Trenger litt hjelp av mine KG-venner igjen.

Saken er den at jeg er for tiden sykemeldt, og skal i oktober på en ferie, 1 mnd lang. Min lege har sagt ja til dette, da han også tror dette vil forbedre min sykdom, noe jeg også håper. Vi skal ikke søke om å få dette som en behandligsreise, da det er jo egentlig ikke det, og jeg skal jo ikke ha penger når jeg er på ferie, så den saken er grei. Min lege sa det ikke ville bli noe problem, bare å krysse av på sykemeldingen at jeg er bort i det tidsrommet og så vil pengene stoppe denne mnd det gjelder.

MEN jeg er litt redd for lengden på ferien, det er jo 1 mnd, finner INGENTING om dette på nav sine sider, har lett meg grønn etter dette, men finner ingenting der det står noe om lengden. Finner rundt om kring på nett at det sikkert er 2-4 uker, men er det slik?

Noen som vet om det er en grense på hvor lang ferien kan være?

Dette er forøvrig en ferie som ble bestilt LENGE før jeg ble syk, og legen sier som sagt det ikke er dårlig for helsen, men bedrer den nok. Har dermed fått ok fra han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var i samme situasjon for et par år siden, men 3 uker ferie. Ble anbefalt å gi skriftlig melding til nav i forkant, for ikke å kunne bli beskyldt for forsøk på svindel. Det var viktig å få med på skjemaet at

* ferien var planlagt før sykemeldingsperioden

* legen bekreftet at ferien ikke ville forverre sykdommen, tror hun sendte eget skriv om det (og din lege mener at oppholdet faktisk vil kunne bedre sykdommen)

Leverte skjemaet et par uker før avreise. Fikk beskjed ca. 2 mnd. etter hjemkomst at det var innvilget... :)

Ville vurdert å levere aktuelt skjema også i ditt tilfelle - hvis det er helt sikkert at du må være sykemeldt lenger enn til oktober.

God bedring og god tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må søke NAV hvis du skal forlate landet eller avvikle ferie når du er sykemeldt.

Det lønner seg å søke i god tid....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal du ikke ha penger mens du er borte? Selv om det ikke er en behandlingsreise så kan du ha rett på sykepenger når du drar på en reise som kan være bra for sykdomsforløpet.

Jeg var sykemeldt pga bl.a. depresjon og fikk med legens hjelp gjennomslag hos NAV for å få lov til å reise til utlandet mens jeg var sykemeldt. Legen mente at miljøskifte og sol/varme ville ha en god effekt på depresjonen (dette var midt på mørkeste vinteren), så jeg slapp å tape penger. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg aldri hatt råd til å reise. Og det å komme bort fra en muggen kjellerleilighet med 10 minus og mørke utenfor vinduene hjalp meg virkelig til å få den lille gnisten jeg trengte for å begynne på den lange veien mot å bli frisk.

Dette var heller ingen behandlingsreise, så jeg betalte selvsagt alle reiseutgifter selv. Men jeg fikk sykepenger som vanlig sånn at jeg kunne ivareta mine økonomiske forpliktelser hjemme.

Spør legen og NAV om hva som er mulig i din situasjon. God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...