Sophia. Skrevet 3. august 2011 #1 Skrevet 3. august 2011 Kjæresten min og jeg skal flytte på leilighet/hybel til høsten for å gå på skole. Vi er begge 17 år. Vi har enda ikke funnet leilighet, og har satt oss en øvre prisgrense på 7000 kr/mnd inkludert strøm. Vi har søkt om stipend hos lånekassen. Ingen av oss har fått svar enda, men ut i fra støttekalkulatoren ser det ut som vi får ca 3700 kroner hver i måneden. Til sammen er jo det akkurat nok til husleie. Vi er i gang med å søke jobb, men hvor mye kan man forvente å tjene fra en deltidsjobb når man er under 18? Tenker å jobbe 2-3 dager i uken. Også, hvilke steder er lurt å søke? Vil det vi får i stipend, og det vi tjener fra jobb, være nok til å leve noen lunde ok? Hvor mye må vi regne å bruke på mat og andre ting? Jeg vurderer å søke lån hos lånekassen, men er dette lurt? Vi skal jo gå på skole i tillegg til jobb, og hvis vi tar opp et lån blir det jo enklere å få ting til å gå rundt. Men hvor lang tid vil det ta meg å betale det ned igjen? Vil ikke sitte igjen med nedbetalig i flere år. På forhånd takk for svar!
Tropic Skrevet 3. august 2011 #2 Skrevet 3. august 2011 Ville nok søkt lån også, i tilfelle dere ikke får jobb, eller dere ikke får jobbet så mye en mnd, i eksamensperioden kan det f.eks bli veldig mye lesing, og mindre jobbing. Om pengene ikke brukes er det bare å sette på en sparekonto og betale tilbake når man er ferdig studert, evnt bruke for egenkapital når man kjøper leilighet. Jeg og min samboer bruker 4000 på mat og husholdningsartikler per mnd (Shampoo, balsam, såpe, rengjøringsartikler, vaskemiddel ol.) Dette er nok litt mer enn dere bør/trenger å gjøre. Vi er ikke studenter lengre. 3000 på begge bør derfor være tilstrekkelig for dere to, så vidt jeg ser det. Itillegg trenger dere kanskje busskort, dette er ca 500 kr per pers per mnd (Spørs hvor i landet du bor) 1
Sophia. Skrevet 3. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 3. august 2011 Tusen takk for svar! Skal undersøke muligheter for å søke lån og se hva det blir til. Busskort får vi for 300 kr/mnd, tror jeg. Mat og husholdningsartikler til 3000 skal vi nok klare!
Gjest fersk lærer Skrevet 3. august 2011 #4 Skrevet 3. august 2011 Husk om utgifer til mobil, klær/sko, helseutgifter, hobby, reiser, andre sine bursdager etc. Spar på alle kviteringer i 1-2 mnd og se hva penger går til. Så lager dere en budsjett og holder dere til det.
Sophia. Skrevet 3. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 3. august 2011 Takk for tips! Har allerede laget et lite budsjett, så kan jeg endre på det når jeg ser hva vi faktisk bruker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå