Gjest GreenSky Skrevet 24. november 2003 #21 Skrevet 24. november 2003 Gir gjerne til frelsesarmeen. Men de andre (Amnesty?) i hvite jakker som nærmest overfaller meg på gata og nekter å gi slipp, gir jeg ingenting.
Liza Skrevet 24. november 2003 #22 Skrevet 24. november 2003 nei,jeg gir ikke penger til tiggere. jeg gir ingenting til TV-innsamlinger o.l. hadde det gått til norge hadde jeg (kanskje) gladelig gitt, men gidder ikke øse ut med penger til utlandet når det er så mye i norge som trenger penger. ikke gir jeg penger til uteliggere heller, kan kjøpe mat til dem, men alkoholen og narkoen gidder ikke jeg finansiere. ikke gidder jeg å ha dårlig samvittighet heller, trenger penga mine sjøl jeg.
Gjest gurimalla Skrevet 24. november 2003 #23 Skrevet 24. november 2003 hadde det gått til norge hadde jeg (kanskje) gladelig gitt' date=' men gidder ikke øse ut med penger til utlandet når det er så mye i norge som trenger penger.[/quote'] Det gjelder å ha litt innsikt i hvordan verden fungerer. Vi har det faktisk ganske bra i Norge. Lurer forresten på hvordan man kanskje gladlig gir.... Jeg støtter Amnesty, Fremtiden i våre hender, PLAN, Redd Barna og Leger Uten Grenser. I tillegg gir jeg alltid til TV-aksjonen. Jeg støtter sjelden andre innsamlingsaksjoner på gata, men det er fordi jeg er veldig bevisst på hvem jeg gir til.
Ruby Skrevet 24. november 2003 #24 Skrevet 24. november 2003 Vi gir alltid til Frelsesarmeen, ellers kommer det an på hva det gjelder. Vi gir til Plan og til saker i Norge, som kreftsaken. Vi støtter også arbeid som hjelper barn i u-land.
Gjest Virvel Skrevet 24. november 2003 #25 Skrevet 24. november 2003 Vi pleier å gi til bøssebærere som kommer på døra her, også gir foreldrene mine fast til Fremtiden i våre hender, Norsk Luftambulanse og Kreftforeningen. Jeg er blodgiver - det er det eneste jeg har råd til... Og hvis jeg skulle finne på å dø, så er det bare å forsyne seg med det som kan brukes.
Gjest Zalomine Skrevet 24. november 2003 #26 Skrevet 24. november 2003 Vi har et PLAN-fadderbarn. For det har jeg hatt lyst til i mange år. Vi er medlem i luftambulansen også. Det er min samboers valg. Vi betaler til LHL, for de tinga de sender oss (julekort, og andre sånne ting året gjennom) fordi min mormor er hjertesyk (blandt mye annet) ja også har min mor fått astmaplager nå da, men det tenker jeg ikke har så mye samenheng med dette. Også støtter vi munn- & fotmalerene. Det har jeg ingen annen grunn til enn at jeg er vokst opp med å støtte dem. Vi gir alltid til tv-aksjonen, og tilfeldige andre bøssebærere som krysser vår vei. Frelsesarmeen får noe i julegryta si om vi ser dem også. Det er ikke så mye, men det er da litt. Det er våre utvalgte saker (ehh, mest mine) og da avstår vi fra andre.
Såpebobla Skrevet 24. november 2003 #27 Skrevet 24. november 2003 Ikke så ofte jeg har noe til overs, men hvis jeg støtter noen er det alltid frelsesarmeen og innsamlingsaksjoner til barnehjem i Russland f.eks. Frelsesarmeen fordi jeg har stor respekt for arbeidet de gjør og fordi jeg føler at det jeg gir kommer mennesker som trenger det til nytte. F.eks at de deler ut mat, gaver og slikt til jul bl.a. til barnefamilier og andre som ikke har råd til julestyret.... (en av grunnene til at jeg ikke liker julen....) Innsamlingsaksjoner fordi det kommer barn i andre land tilgode, her gir jeg fortrinnsvis klær, sko eller leker. Jeg vet at det jeg gir kommer fram!
Liza Skrevet 24. november 2003 #28 Skrevet 24. november 2003 det er det jeg gjør og. når man må legge ned sykehjem og avdelinger på sykehus, skoler legges ned og man ikke har råd til å kjøpe bøker til elevene osv osv synes jeg det er ille at man ikke kan gjøre noe med det først. DA skal jeg gladelig gi. er ikke alt i norge jeg ville gitt penger til, derav KANSKJE. og det er mange av oss...
Gjest gurimalla Skrevet 24. november 2003 #29 Skrevet 24. november 2003 det er det jeg gjør og. når man må legge ned sykehjem og avdelinger på sykehus, skoler legges ned og man ikke har råd til å kjøpe bøker til elevene osv osv synes jeg det er ille at man ikke kan gjøre noe med det først. DA skal jeg gladelig gi. er ikke alt i norge jeg ville gitt penger til, derav KANSKJE. og det er mange av oss... Så du gir penger til bygging av skoler i Norge? Det er heldigvis ikke så mange av dere, de fleste i Norge gir til veldedige formål i den tredje verden. Det kan man se under feks TV-aksjonen. Jeg synes slike holdninger er forkastelig, når man vet hvor godt vi har det i Norge sammenlignet med andre land.
Liza Skrevet 24. november 2003 #30 Skrevet 24. november 2003 jeg har da aldri sagt at jeg bygger skoler?? men om det hadde vært innsamling til det, skulle jeg gjerne gitt! hva du mener om mine meninger bryr jeg absolutt ikke om!
Gjest Brunhilde Skrevet 24. november 2003 #31 Skrevet 24. november 2003 og det er mange av oss... Hutte-meg-tu...håper ikke det er veldig mange...! Og må si jeg er glad for at jeg ikke kjenner dere!
Gjest Primula Skrevet 24. november 2003 #32 Skrevet 24. november 2003 Jeg husker da jeg var 13-14 år og hadde fått penger av mamma til å kjøpe julegaver. Jeg dro inn til byen helt alene for å shoppe. Da jeg hadde handlet julegavene ga jeg en femtilapp til en mann fra frelsesarmeen som sto på et kjøpesenter med ei bøsse. Gjett om jeg var stolt da? Jeg holder fortsatt på den "tradisjonen" dvs de som står med bøsser fra frelsesarmeen, men beløpet har gått opp litt. Skal skaffe meg fadderbarn når jeg tjener penger selv. Også gir jeg til innsamlere som kommer på døra mi.
Pip Skrevet 24. november 2003 #33 Skrevet 24. november 2003 jeg har da aldri sagt at jeg bygger skoler?? men om det hadde vært innsamling til det, skulle jeg gjerne gitt! ..du kan vel berre betale litt ekstra i skatt då vel?
Skusla Skrevet 24. november 2003 #34 Skrevet 24. november 2003 Ja.. Jeg er Plan fadder, jeg gir når det er bøssebærere på døren, jeg gir også i diverse andre sammenhenger- som om jeg ser en reklame på tv for Kirkens Nødhjelp el. I tillegg er jeg flink til å gi til Frelsersarmeen, både penger og klær, sko, yttertøy osv. De gjør en fantastisk jobb!!! Så gir jeg ofte til de som "tigger" i Oslo, de har jeg ekstremt vondt av.. Syntes jeg bidrar ganske godt, kunne sikkert gitt mer også, men men. Jeg har vondt av andre som har det så mye værre enn det jeg har, å føler det litt som en "plikt" å kunne bidra med noe. Når man lever i ett land med så stor velstand, og man har alt man trenger og litt til, da slår samvittigheten inn når man tenker på hvor mange som sliter, både her i landet og i andre, fattigere land. Barn som har aids, som lever uten mat og klær- ting vi knapt tenker på i hverdagen.. Men jeg er samtidig skeptisk til enkelte organisasjoner.. Man hører så mye om enkelte, hvor pengene man gir havner helt andre steder enn de skulle- rett i lommene på folk som har mer enn nok. Det gjør meg forbanna, så de holder jeg meg stort sett unna. Syntes alle burde burde støtte noe....
manji Skrevet 24. november 2003 #35 Skrevet 24. november 2003 Fordi jeg HATER narkotika. Frelsesarmeen har bare overrasket meg. Og kreftsyke barn trenger det. derfor
Anna Lovinda Skrevet 24. november 2003 #36 Skrevet 24. november 2003 Jeg gir til Frelsesarmeen - hele året. Hvorfor? Soup, soap, salvation.
Diva Skrevet 25. november 2003 #37 Skrevet 25. november 2003 Jeg gir aldri over telefon. Gir gjerne ellers og til bøssebærere. Gir til narkomane om de ikke oppfører seg skremmende eller følger etter meg / er frekke i kjeften. Når jeg en gang blir rik, så skal jeg gi enda mer til Kreftforeningen og LHL og flere medisinske organiseringer... Gir gjerne til Frelsesarmeen og. De gjør en veldig bra jobb og de gir mye av seg selv for å hjelpe andre. Kunne gjerne tenkt meg å støtte syke barn og nødlidende kvinner i andre land... Kanskje fjernadoptere et lite barn ? Sporer av litt nå, men hvorfor får Liza så mye pepper folkens ? Hva er galt med å være interessert i norske mål mht innsamlinger og støtte ? Jeg er fullt klar over at det er mye fælt i den 3.verden og jeg synes absolutt vi kan hjelpe. Men om hun mener at hun helst vil hjelpe her hjemme, så må hun jo få lov til det ? Det ER tross alt mye fælt her og, selv om vi angivelig skal være et av de rikeste landene så ER ikke sanneheten så gyllen ? Eller ER alt perfekt her ? Alt av helse og sosialvesen legges jo ned og det er mange som kan trenge vår støtte her til lands og! Synes dere ser EKLE når dere lirer av dere følgende : "glad det ikke er så mange av dere!" og "glad jeg ikke kjenner deg", osv... Skjerp dere! Om ikke alle er så "noble" som dere, så er likevel ikke nødvendig å hakke på folks personlighet på den måten ? Tydligvis ikke rom her for alles meninger....
Gjest pooh Skrevet 25. november 2003 #38 Skrevet 25. november 2003 Vi gir til frelsesarmeen;men ikke så mange andre.Gir aldri over telefon.
Gjest gurimalla Skrevet 25. november 2003 #39 Skrevet 25. november 2003 Det ER tross alt mye fælt her og, selv om vi angivelig skal være et av de rikeste landene så ER ikke sanneheten så gyllen ? Eller ER alt perfekt her ? Alt av helse og sosialvesen legges jo ned og det er mange som kan trenge vår støtte her til lands og! Synes dere ser EKLE når dere lirer av dere følgende : "glad det ikke er så mange av dere!" og "glad jeg ikke kjenner deg", osv... Skjerp dere! Om ikke alle er så "noble" som dere, så er likevel ikke nødvendig å hakke på folks personlighet på den måten ? Tydligvis ikke rom her for alles meninger.... Det må gå an å være kritisk til hva andre mener. Når hun sier at det er mange av dem må det kunne være lov å påpeke at dette ikke er helt riktig. Det må også være lov å si at jeg er glad for at det ikke er så innmari mange med hennes meninger. Hun må bare ha de meningene hun har, men jeg påberoper meg retten til å si at jeg synes de er forkastelige - det er ytringsfrihet. Så får bare Diva synes jeg er ekkel...
Diva Skrevet 25. november 2003 #40 Skrevet 25. november 2003 gurimalla : Jeg synes det er stygt å si ting om folks personlighet selv om denne brukeren ikke er så spandabel som dere. Var kun det som var mitt poeng
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå