Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er egentlig reglene for stillevogn på togene? På veggen står det noe sånt som ikke snakk, ikke bruk mobil, ikke bruk pc, ikke bruk musikkspiller. Betyr det også at man ikke kan taste sms på mobil eller andre lydløse aktiviteter som å surfe på nett på mobilen? Jeg har hodetelefoner som er helt lydløse for andre når jeg har dem på. Jeg vet at mange tror de har lydløse hodetelefoner mens de i virkeligheten høres av hele toget. Men mine er altså virkelig lydløse :)

Min erfaring er at så snart toget fylles opp, dvs at man ikke lenger kan velge plass, så virker det som stillevognreglene også oppheves. Hvis barnefamilier med hylende unger får lov å sitte der, er det da ok for meg å ta opp min lydløse musikkmobil? Jeg synes forsåvidt det er greit at barna får sitte der istedenfor å måtte stå hele turen. Men da kan vel ikke jeg behøve å følge reglene lenger heller? Egentlig føler jeg at stillevogner er lost case, så lenge de ikke har seteplassering så folk kan bestille på forhånd det de skal ha.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår det slik at på stillevognene skal alt elektronisk utstyr være avslått og at det skal være et veldig lavt lydnivå. Jeg velger ofte å sitte på stille, likevel pleier jeg å høre på lydbok eller podcaster. Da er jo lyden veldig lav.

Har aldri fått noen klager :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det bør være greit så lenge det ikke lager lyder som forstyrrer medpassasjerer.

Bråkete barn ha ingenting i stillevogn å gjøre. Jeg har fler ganger bed foreldre om å ha kontroll på sine må eller finne seg en annn vogn, sågar bedt konduktøren gripe inn dersom ikke noe skjer. De heter stillevogn av en grunn

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

hehe.. jeg er en av de sure som har sagt ifra til folk som sitter og surfer, har på musikk på høretelefoner, gjerne prater i telefonen.

Om jeg setter meg i stillevogna, så er det fordi jeg ønsker å ha det stille, sove eller ihvertfall slappe helt av, det ER forstyrrende med lysende mobilskjermer, tastetrykking og telefoner som ringer selv om man har på lydløs og går ut så fort man får til.

Stillevogna er som regel en eller en halv vogn av hele togsettet, jeg kan ikke forstå at mange ikke kan respektere de reglene som er der inne, uansett om de havner der fordi de ikke følger med på hvor de er, eller om de "må" fordi resten av toget begynner å fylles opp.

Jeg sier altså gjerne ifra, og har bedt flere skru av mobilen sin eller lignende, og sagt ifra at dette er stillevogn.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg sier altså gjerne ifra, og har bedt flere skru av mobilen sin eller lignende, og sagt ifra at dette er stillevogn.

Sier du fra hvis de har lydløse hodetelefoner også? Hva hvis noen hoster eller rasler med en avis? Jeg synes reglene burde vært enkelt og greit at her skal det være stille. Ikke at man ikke kan ha på lydløs elektronikk. Kjedelig hvis man må velge mellom ståplass i flere timer og å ikke kunne høre på musikk ingen andre hører. Spesielt når en unge får sitte og bable i nabosetet.

AnonymBruker
Skrevet

På togene jeg tar får man ofte valget mellom stillevogn, eller å kjøre baklengs. :tristbla:

• Liker 1
Skrevet

Jeg kunne lett satt meg på stillevogn hvis jeg skulle tatt tog i flere timer og sittet og jobbet på laptopen. At jeg trykker på knapper på tastaturet mitt, bråker mye mindre enn lydene toget i seg selv lager. Aldri fått noen klager og flere andre som gjør det samme.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kunne lett satt meg på stillevogn hvis jeg skulle tatt tog i flere timer og sittet og jobbet på laptopen. At jeg trykker på knapper på tastaturet mitt, bråker mye mindre enn lydene toget i seg selv lager. Aldri fått noen klager og flere andre som gjør det samme.

Jeg skjønner ikke hvorfor feks Rørosbanen har stillevogn. Det toget tuter så man hopper i setene minst en gang i minuttet.

• 2 uker senere...
Skrevet

Stillevogn er digg. Til det dukket opp en unge på ca 10 år som ville at jeg skulle dele godiset mitt med henne. :skratte: Stille så klart, jeg gjorde bare slik tilbake og hun ble veldig forvirret og torde ikke si noen ting resten av turen :gjeiper:

Moren bare lo...

• Liker 2
Skrevet

Hm... i helgen satt jeg på stillevogna. Bet i meg irritasjonen over at flere andre satt og skravlet, og motsto fristelsen til å ha musikk på øret. Mobilen hadde jeg på lydløs. Men så plutselig etter et par timer kom det på et par som spurte konduktøren om stillevogna gjaldt. Og han sa nei, det gjør den ikke. Aaah, så bra, så paret, og satte seg ned og skravlet i vei. :sjokkert:

Så da finnes det altså anledninger da stillevogna ikke er stillevogn? Hvordan skal man vite dette? Når det faktisk står stillevogn og liste over hvilke regler som gjelder? :forvirret:

Skrevet (endret)

Jeg synes man kan bruke lydløs elektronikk i stillevognen uavhengig av om det er barn der eller ikke.

Edit: Mente selvsagt uavhengig!

Endret av Golde
  • Liker 1
Gjest strykebrett
Skrevet

Jeg synes man kan bruke lydløs elektronikk i stillevognen avhengig av om det er barn der eller ikke.

Enig. Å ha på høretelefoner som ikke lekker lyd, eller å bruke elektronikk som ukke lager lyd er fortsatt stille og er derfor helt greit i stillevognen etter min mening.

Skrevet

På togene jeg tar får man ofte valget mellom stillevogn, eller å kjøre baklengs. :tristbla:

NSB i ett nøtteskall!

De bryr seg som oftest katta om passasjerene, bare de får kjørt ett tog i ny og ne slik at de får tilskuddet de trenger. Komforten er det så som så med, og kundeservicen er ikke-eksisterende.

Skrevet

Reglene er vel at man skal være stille. Om du har øretelefoner som ikke lekker lyd, så er det ikke til sjenanse for noen. Da er det jo stille.

Derimot så er ikke tasting på tastatur stille. Selv om enkelte later til å tro det. Samme med knasting på mobiler (uten berøringsskjerm).

At det er lys fra mobilen har ikke noe å si - det er ikke mørkevogn, men stillevogn.. Om man lukker øynene for å sove så ser man heller ikke lyset fra mobilen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...