Gå til innhold

Kostholdstips

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ca 12 kg for mye etter ett svangerskap jeg fortvilet prøver å bli kvitt. Alt sitter på hoftene/rumpa, grusomt stygt å se på.

Jeg startet på Grete Roede i Januar, og var kjempe flink, men gikk opp 1 kg på 8 uker....

Nå er jeg så sliten av å aldri se vekta gå nedover, selv om jeg føler jeg gjør mye riktig.

Slik ser en vanlig dag ut:

06.00 40 g Multicrush eple og 1,5 dl lettmelk

09.00 1 liten yoghurt

11.30 2 skiver grovbrød eller 3 knekkebrød m/ost/leverpostei paprika og agurk.

15.00 en frukt

18.30 ca 150g kjøtt/kylling, 100g ris/pasta/potet og grønnsaker

22.00 frukt, evt, 1 knekkebrød.

Dette kostholdet har jeg nå hatt siden januar og ikke gått ned noe som helst! Noen som har noe gode råd til endringer??

Fysisk aktivitet har jeg ikke mye tid til, men jeg går 20 min x 2 rask gange hver dag. og går trappene opp 10 etg. også prøver jeg å gå noen lange turer hver helg. Kommer meg ikke ut av huset på kveldene på grunn av barn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du snakket med lege? Det kan jo være andre grunner til at du ikke går ned i vekt. Stoffskiftet for eksempel. Ellers har jeg ikke noe hjelp til deg angående dietten din. Du spiser slik jeg gjorde før graviditeten, og jeg var da normalt slank uten å trene noe særlig.

AnonymBruker
Skrevet

TS

Ja har snakket med både lege og ernæringsfysiolog, begge har "godkjent" kostholdet og kan ikke fatte og begripe at vekten heller går opp enn ned.

Har tatt masse blodprøver men ikke funnet noe galt.

Gjest Nanne70
Skrevet

Vet du med sikkerhet at du går i litt kaloriunderskudd hver dag? For å gå ned ca 0,5 kg/uke må man vanligvis ligge ca 500 kcal i underskudd pr. dag. For å beregne ditt daglige kaloribehov kan du bruke denne BMR-kalkulatoren, da får du en ganske god pekepinn om hvor mange kalorier du trenger pr dag med ditt aktivitetsnivå. Du spiser ganske lite, så jeg vil tro du ligger i underskudd.

På 20 minutter rask gange forbruker du ca 70-80 kcal, 10 minutters trappegang forbrenner ca 50-60 kcal. Tilsammen utgjør dette kaloriinnholdet i etpar brødskiver med pålegg. Gange med middels intensitet forbrenner i overkant av 100 kcal pr halvtime.

I teorien skal det visstnok være mulig å ligge på sofaen og gå ned i vekt så lenge man går i kaloriunderskudd, men kroppen forbrenner energi bedre når man er i aktivitet. Kan du evt. trene hjemme om kveldene? Man får gjort mye med noen håndvekter, en treningsstrikk og en pilatesball, f.eks.

Ellers har jeg faktisk lest om flere som ikke har klart å gå ned i vekt på lavkaloridiett, men som har hatt desto større suksess med lavkarbokosthold.

Skrevet

Begynn med trening hjemme om du ikke kommer deg ut av huset :) Man trenger heldigvis ikke masse utstyr for å komme i bedre form.

Skrevet

Jeg har ca 12 kg for mye etter ett svangerskap jeg fortvilet prøver å bli kvitt. Alt sitter på hoftene/rumpa, grusomt stygt å se på.

Jeg startet på Grete Roede i Januar, og var kjempe flink, men gikk opp 1 kg på 8 uker....

Nå er jeg så sliten av å aldri se vekta gå nedover, selv om jeg føler jeg gjør mye riktig.

Slik ser en vanlig dag ut:

06.00 40 g Multicrush eple og 1,5 dl lettmelk

09.00 1 liten yoghurt

11.30 2 skiver grovbrød eller 3 knekkebrød m/ost/leverpostei paprika og agurk.

15.00 en frukt

18.30 ca 150g kjøtt/kylling, 100g ris/pasta/potet og grønnsaker

22.00 frukt, evt, 1 knekkebrød.

Dette kostholdet har jeg nå hatt siden januar og ikke gått ned noe som helst! Noen som har noe gode råd til endringer??

Fysisk aktivitet har jeg ikke mye tid til, men jeg går 20 min x 2 rask gange hver dag. og går trappene opp 10 etg. også prøver jeg å gå noen lange turer hver helg. Kommer meg ikke ut av huset på kveldene på grunn av barn.

Du må forsøke å være mer i aktivitet. 40 minutters gange til dagen er ingenting, særlig ikke hvis du ellers ikke beveger deg mye. Men det er en GOD START, og det er VELDIG BRA at du tar trappene!!!

Jeg vil utfordre deg til å jogge disse 40 minuttene i stedet for å gå, jogg så lenge du orker, gå for å hvile til du er klar til å løpe igjen. Velg alltid trapper, sykkel, gange i stedet for heis og bil. Jogg også på langturene i helgene.

Lån noen treningsvideoer så du får trent styrke, dette øker forbrenningen. Dette kan du gjøre i stua hjemme.

Du kan også vurdere å melde deg inn på et treningssenter hvis du har råd/mulighet. Her har de ofte barnepass slik at mødre og fedre kan trene i fred.

Dette handler om prioriteringer. Du sier du ikke har tid, men hva går tiden med til ellers? De førti minuttene du faktisk har til rådighet - hvis de virkelig er alt - må du i så tilfelle utnytte mye mer.

Jeg ser at jeg er litt streng her, det er jo ikke meningen å gjøre deg motløs, men å puffe deg enda litt videre i den riktige retningen du allerede har valgt. Kosthold kan gjøre litt, men aktivitet er alfa og omega.

AnonymBruker
Skrevet

TS Tusen takk for gode svar!

De 40 min jeg går er til/fra jobben...

Men ja. må se om jeg kan finne på en lur måte å trene hjemme på.

For jeg er sent hjemme, og resten av kvelden går med til hus, mann og barn.

Er rimelig sikker på at jeg burde gå i minus ja... dette kostholdet ligger på 1200 kal ca. og jeg skal egentlig ligger på 1600

Har vurdert lavkarbo mange ganger, er vel den eneste jeg ikke har forsøkt. Men jeg finner ingen gode erstattninger for brød, ris, pasta og poteter. Dessuten har jeg pga. en operajon problemer med mye fett...

Grrr hvorfor skal det være så vannskelig å slake seg???

AnonymBruker
Skrevet

Dette høres jo litt merkelig ut. Du drikker ikke kaffevarianter, kakao, juice, brus, masse olje i matlagingen.. ?

Gjest ticket
Skrevet

Jeg gikk også opp på Grete Roede så jeg gikk over til lavkarbo. Sakte men sikkert har det forsvunnet fem kg. Det er dessverre ikke alle som går ned bare av kaloriunderskudd :forvirret:

Gjest M0ntriark
Skrevet

Jogg hjem etter jobb. Ha med treningstøy. Forstår du ikke vil jogge til jobb..

Kjøp treningsDVD til å ha hjemme. Mye bra som hjelper på.

Du kan i tillegg om du har litt selvkontroll, trene på ergometersykkel i stua på kveldstid en 3 ganger i uka. Bli svett!!

Det er vondt og slanke seg, men det er mer snakk om en livsstilsendring.

DU kan lage deg lavkarbobrød og lavkarboknekkebrød. MÅ du ha pasta?

Du kan lage pasta av squash. Godt er det også.

I tillegg kan du begrense karbohydratene så langt som mulig.

Det virker som at hovedgrunnen til at det ikke skjer noe med vekta til de fleste, er mangel på ordentlig (!) fysisk aktivitet. Loffing hjelper lite, men bedre enn å sitte pal i sofaen hvertfall.

Skrevet

Er rimelig sikker på at jeg burde gå i minus ja... dette kostholdet ligger på 1200 kal ca. og jeg skal egentlig ligger på 1600

Har vurdert lavkarbo mange ganger, er vel den eneste jeg ikke har forsøkt. Men jeg finner ingen gode erstattninger for brød, ris, pasta og poteter. Dessuten har jeg pga. en operajon problemer med mye fett...

er nok der problemet ligger. 1200 er altfor lite, så kroppen holder på det den kan!

Hvorfor må du erstatte brød, ris, pasta og poteter da? Ha grønnsaker, salater, soppstuing osv til i stede

Skrevet

kjør på med mer proteiner og sunt fett (omega 3, olje osv)

Ha for eksempel makrell i tomat, skinke, tunfisk på brødskiva, kjør på med masse proteiner og reduser andel karbohydrater LITT.

spis masse fet fisk, stek mat i rapsolje.

bytt ut kveldsmaten med cottage cheese eller mager kesam.

Bruk fantasien! :) prøv ut nye ting og les deg opp på hva de forskellige matvarene inneholder.

Gå for primært ren mat, ikke halvfabrikater.

ang. trening

kjøp den ei treningsmatte og en treningsball og evt noen manualer. søk litt rundt på nettet så finner du masse gode styrkeøvelser som du kan gjøre hjemme. :)

styrke er et must når man skal ned i fett%, jo mer muskler du har, desto høyere forbrenning har du. pluss at muskler former kroppen!

masse lykke til! :)

AnonymBruker
Skrevet

40 min rask gange hver dag er jo bra!??!?!? Jeg klarte iallefall å gå ned nesten 10 kg ved å legge om kosthold å gå bare 30-40 min hver dag. Vekta har holdt seg siden, men nå stagnert, så ser at NÅ må det til med mer aktivitet. Men jeg syns at om man beveger seg en time hver dag så er det superbra jeg da!

AnonymBruker
Skrevet

40 min rask gange hver dag er jo bra!??!?!? Jeg klarte iallefall å gå ned nesten 10 kg ved å legge om kosthold å gå bare 30-40 min hver dag. Vekta har holdt seg siden, men nå stagnert, så ser at NÅ må det til med mer aktivitet. Men jeg syns at om man beveger seg en time hver dag så er det superbra jeg da!

Jeg er foresten ikke TS

AnonymBruker
Skrevet

Sikker på at du teller med alt? Aldri sjokolade, brus, juice, vin, kake, vaffel, potetgull etc?

AnonymBruker
Skrevet

TS

Jeg er ganske sikker ja. Veier maten og legger inn på vektklubben. Der får jeg opp kal jeg har spist.

Jeg nevnte hverdagskostholdet og der er det ikke snop. Men ja, jeg unner meg ett kakestykke eller 100g sjokolade i helgen... Men da kutter jeg som regel ut kveldsmaten, og ligger på max 1400 ckal.

Jeg skal vistok ligge på 1600 kal om dagen, og har en forbrenning på 2200 ckal.

Nå har jeg vært flink jente, og trent 10 min styrke og 15 min step hjemme forann tv i 2 dager. Skal fortsette med det, og se om det kan hjelpe litt...

AnonymBruker
Skrevet

Noen mener jo at du må spise fett for å forbrenne fett. Er ikke mye fett i maten din.

Skrevet

1200 kcal er alt for lite, spesielt om en vanlig dag med vanlig aktivitet bringer deg opp rundt 2000. Det skal være mer enn nok å ligge i minus 500 om dagen om du vil ha en sunn nedgang.

AnonymBruker
Skrevet

synes du spiser lite jeg. Kroppen din går i sparemodus pga panikk .Du må tilføre mer mat. Kutt ned på rasker karber,ris/pasta/poteter.

Rask gange er bevist mer effektivt enn jogging.Dessuten mer skånsomt mot en overvektig kropp.

Har du forsøkt lavkarbo?

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...