Gå til innhold

anonymitet på nett - skremmende opplevelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Satser på å ha postet i riktig forum...

Googlet mitt eget fornavn + etternavn, noe jeg gjør til tider for å se hva som dukker opp. Googler også etter bilder av meg.

Holdt på å få kaffen i vrangstrupen da jeg som bildetreff fikk opp et bilde av meg selv fra et annet nettforum, et gravidbilde jeg postet som "privat" på dette forumet for mange år siden. Jeg har ikke vært aktiv på denne nettsiden på mange år, og bildet har ikke dukket opp på bildetreff før.Min profil derfra er også slettet.

Det jeg reagerer mest på er at ved å holde pilen på bildet, kommer mitt nick opp, med en link til å få opp ting jeg har postet. Det vil si at mitt navn er direkte koblet til et "anonymt" nick, og om noen hadde ønsket, kunne de googlet mitt navn og fått opp linker til ting jeg har skrevet på denne nettsiden. Jeg har ikke skrevet noe "ubehagelig", men synes det er skremmende at det er en direktekobling mellom mitt navn og et nick som skal være anonymt.

Har sendt mail om dette til webmaster, men har ikke fått svar.

Noen som vet om dette er vanlig? Bel nesten litt paranoid, og synes dette er svært ubehagelig.

Om denne nettsiden sletter bilde/kobling, vil det da allikevel finnes på googletreff? En ting er bildet av gravidmagen, men ubehagelig at folk (tviler på jeg blir googlet særlig mye...) så lett kan identifisere et brukernavn og teoretisk følge alt jeg har skrevet på disse sidene i løpet av et par år...

(poster som anonym jeg da...)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det nicket du sier er anonymt, jeg tror nok du har brukt navnet ditt en plass på den profilen. Ellers er det jo rimelig logisk å anta at denne lenken mellom profil og navn ville vært umulig å finne.

De søkemaskinene jeg har sjekket har en "cache", et sted hvor websider lagres midlertidig, for alle søk, og selv om det slettes fra den aktuelle siden vil det i en periode fortsatt komme opp på søk på ditt navn. Google har en tjeneste hvor du kan rapportere inn "døde" sider som det fortsatt linkes til, og den har jeg brukt for å hjelpe en bekjent, og vil anbefale den dersom dette skulle skje, men som du sikkert skjønner så må innholdet på opphavssiden slettes først. Da jeg rapporterte tok det en stund fra slettingen til det forsvant fra alle søk, men etter en måned eller to var alle linker borte.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg ville høyreklikket på bildet og sjekket hva slags info som ligger der. Kan det hende at det ligger navn osv i bilde-tagsene? En annen ting man bør være obs på om man vil være anonym, er at man ikke har aktivert geotags i fotoapparatet. Da vet man også hvor bildet er tatt.

Endret av Jade
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville høyreklikket på bildet og sjekket hva slags info som ligger der. Kan det hende at det ligger navn osv i bilde-tagsene? En annen ting man bør være obs på om man vil være anonym, er at man ikke har aktivert geotags i fotoapparatet. Da vet man også hvor bildet er tatt.

Ett godt argument for å ta bort EXIF data fra bildefilen, før man laster opp! I Vista (og nyere), gjør man det slik:

http://www.zdnet.com/blog/bott/vista-hands-on-6-remove-private-information-from-a-file/198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...