Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg satt og tenkte på en hypotetisk situasjon. Sett at det ble veldig populært å kjøpe ting brukt, alt fra kaffekopper til hus. Så populært at det går utover produsenter, butikker, og arbeidsledigheten går til himmels.

Miljømessig ville det vel vært kjempemessig, mens på andre måter ville det vært håpløst.

Hvordan tror dere myndighetene ville angrepet en slik situasjon?

Videoannonse
Annonse
Gjest NozMonster
Skrevet

heheee, interesang tanke :jepp:

men kanskje alle butikkene på kjøpesentre blir second hand butikker da?

det blir nok heller værre med barna i kina og i bangladesh..

• Liker 1
Skrevet

kanskje alle butikkene på kjøpesentre blir second hand butikker da?

Jeg tenkte også det. Blir nok flust av steder som Finn.no og liknende. Staten vil jo gå glipp av store summer i skatt og moms. Velferden går jo i dass ganske fort...

AnonymBruker
Skrevet

Vel... siden saker og ting sjeldent holder i det uendelige så tror jeg ikke det vil bli noen reel situasjon. Klær og sko blir jo utslitt relativt fort. Kopper og kar knuses, kaseroller mister belegget, vaskemaskina ryker, kjøleskapet slutter å kjøle, møbler går i stykker, bila stanser uavbrutt. Ergo ting må skiftes ut til slutt likevel.

I tillegg så må hus bygges pga befolkningsvekst, evt så må store hus deles opp i flere seksjoner med flere kjøkken og bad, og samtidig vedlikeholdes uansett.

Så det kommer aldri til å bli slik du beskriver.

• Liker 3
Skrevet

Vel... siden saker og ting sjeldent holder i det uendelige så tror jeg ikke det vil bli noen reel situasjon.

Det hjelper jo ikke at ting nå til dags lages for å gå i stykker etter relativt kort tid heller.

AnonymBruker
Skrevet

Da bør vi heller satse mer på tjenester, tenker jeg.

AnonymBruker
Skrevet

Det hjelper jo ikke at ting nå til dags lages for å gå i stykker etter relativt kort tid heller.

Spørs hva du kjøper det. Men om du ser på hva det kostet for ting før, feks klær. Så kan min mor fortelle at klær kostet det samme som nå, om ikke mer på 80tallet (I rene kroner og ører).

Nå er vi mere opptatt av å kjøpe kvantitet framfor kvalitet. Om vi hadde giddet å legge litt mere penger i kvalitetsmatereialer og kvalitetshåndtverk så hadde det nokk holdt like like lenge. Så om du kjøper et par dyre bluser istedet for å kjøpe 20 bommulstopper som er så tynne at de nesten revner, på Gina tricot eller lignende så skal du se de holder lengre.

Om du kjøper ordentlige heltremøbler enn bjørefiner møbler fra ikea så skal du se de holder lengre og...

AnonymBruker
Skrevet

det hadde blitt et godt marked for reprasjon og vedlikeholsbedrifte

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...