AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Jeg er en jente på 20 år som har vært arbeidsledig siden mars. Var i noen måneder i en praksisplass, men har ikke hatt noe jobb siden mars.. Jeg jobbet ikke nok i fjor for å få dagpenger, men nå sliter jeg virkelig. Bor hos mamma men hun sier hun må kaste meg ut snart for hun har ikke råd ti å ha meg her så jeg tør ikke spise hjemme, jeg har heller ikke penger til egen mat. Jeg har begynt å sove litt på sofaer til venner her å der også.. Pappa er ute av bilde, han bor i samme by men vi har ikke pratet med hverandre på 7 år.. Jeg prøver hver eneste dag å gå rundt å lete etter jobb, men jeg får ingen napp og nå holder jeg på å sulte ihjel. jeg lurer på om jeg har noen som helst rett på økonomisk støtte? Jeg har lånt penger av venner også tidligere for å overleve, men nå tørr jeg ikke låne mer.. Aner ikke hva jeg skal gjøre
Daniel84 Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 Du skal vel på penger til livsopphold selv om du bor hjemme, regner jeg med.. er da bare å gå på nav å høre hva du har rett på
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 Du ringer sosialkontoret i så fort det åpner i morgen tidlig, evt drar dit.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 ja, gjør som de her over sier. tar tid å behandle den søknaden, så det er noe som heter nødpenger også. det får du på dagen. er alt fra 600-1200 kr.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 er sosialkontoret det samme som nav..? har aldri tort å be om hjelp før så jeg er ikke helt inne på dette.. skal jeg bare dra ned på nav og prate med noen? Trodde ikke jeg hadde krav på noenting siden jeg bor hjemme til en forelder : ( - Trådstarter
Gjest Fable Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 Henvend deg på nav, så sender de deg videre til riktig person =) Du har krav på penger til livsopphold selv om du bor med forelder. Selvfølgelig ikke store summene det er snakk om, men nok til mat og slikt.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #7 Skrevet 2. august 2011 uff synes det er så ekkelt, føler at de som jobber på nav vil tro jeg prøver å "snylte" siden foreldre egentlig skal forsørge ellernoe ? .. Lurer også på en ting til. Jeg har fått skoleplass til høsten, på vgs. Men jeg kan ikke gå skole fordi jeg har ingen ungdomsrett, får ikke stipend og blir kastet ut hjemmefra, så jeg har ikke råd.. Har jeg noen mulighet til noensomhelst støtte eller skal jeg bare dytte fra meg skole-fantasien? -Trådstarter
Pria Skrevet 2. august 2011 #8 Skrevet 2. august 2011 Hvorfor i all verden vil moren din kaste deg ut når du ikke har penger eller noe sted å gå? Ja jeg vet at man etter loven ikke har forsørgerplikt for sine barn etter fylte 18 år men synes likevel at noe i denne historien skurrer.
Go'jenten Skrevet 2. august 2011 #9 Skrevet 2. august 2011 Hei! Nå svarer jeg litt ut i fra hvordan det er i Bergen, det kan være ulikt fra by til by dette. Men jeg jobber i sosialtjenesten og kan sikkert svare på noen av spørsmålene dine. Så lenge du ikke har sparepenger på en eller annen konto, og ingen inntekt, har du rett på noe som heter livsopphold fra sosialtjenesten. I Bergen er det alt fra 2.833,- - 5.385,- i måneden som gies, litt avhengig av hvor gammel man er og om man bor med andre eller ikke. Det du må gjøre da er å ta kontakt med NAV, den som ligger nærmest ditt bosted. Sosialtjenesten er underlagt NAV og ligger på samme kontor. Du ber om å få en søknad om økonomisk sosialhjelp, og gjerne litt hjelp til å fylle den ut! Det er viktig at du legger ved dokumentasjon, som for eksempel kontoutskrift med saldo, utskrift av likning for 2010. Jeg ville også tatt med en bekreftelse fra din mor på at du bor hos henne, men at du må flytte ut. Du kan også skrive på søknadsskjemaet at du ønsker å bli innkalt til samtale. Da får du mulighet til å møte saksbehandleren din, og snakke litt mer åpent. Dersom du virkelig må flytte, kan også sosialtjenesten være behjelpelig med å dekke husleie. Denne må være lavest mulig, i Bergen sier vi som oftest stopp på rundt 6.000,-, men også dette varierer fra situasjon til situasjon. Du burde melde deg som aktiv arbeidssøkende hos NAV, dette kan gjøres når du kommer på kontoret på en av pc'n. Spør gjerne om hjelp til dette også. Du kan også spørre om NAV arbeid har kurs du kan melde deg på, da vil du få noe som heter individstønad. 2
Captcha Skrevet 2. august 2011 #10 Skrevet 2. august 2011 Hvis grunnen til at din mor vil kaste deg ut utelukkende baserer seg på økonomi, kan det være verdt å nevne for henne at hun får skattefordel av at du bor hjemme uten inntekt. Hun må endre skatteklasse på selvangivelsen med begrunnelse at hun fortsatt er eneforsørger for deg. selv fikk jeg igjen 15000.- ekstra på dette i år. Dette selvfølgelig om hun ikke har flere barn hun har eneomsorgen for under 18 år, altså at hun allerede lignes i skatteklasse 2.
Sissan9 Skrevet 2. august 2011 #11 Skrevet 2. august 2011 (endret) ... Endret 3. august 2011 av Sissan9
krialex Skrevet 2. august 2011 #12 Skrevet 2. august 2011 kan hende historien skurrer men det er fordi jeg ikke deler hele historien.. moren min er ikke helt psykisk frisk, det er veldig åpenlagt for meg og min søster som er 18 og også bor hjemme, men ingen andre vet om dette utenom min far som jeg som sagt ikke prater med lengre. Faren min har forsøkt å få henne hjelp da de bodde sammen, men etter 13 år me at hun nektet og han prøvde ga han opp og flytta da jeg var 7. Etter historiene og min egen opplevelse mistenker jeg det er paranoid schizofrenia. Vet det er en "hard" anklagelse, men nå har jeg levd med henne i tyve år så jeg tror jeg vet hva jeg prater om.. Ingen andre i slekt med meg ser ut til å verken bry seg eller vite noe. så vi er alene. At hun vil kaste meg ut overasker meg alldeles ikke,siden hun hele livet mitt har oppført seg som om jeg var til bry/i veien. Vet ikke om dette gjorde ting mer klart men, jeg gjorde et forsøk. -Trådstarter
Gjest Månestøv Skrevet 2. august 2011 #13 Skrevet 2. august 2011 Hvorfor i all verden vil moren din kaste deg ut når du ikke har penger eller noe sted å gå? Ja jeg vet at man etter loven ikke har forsørgerplikt for sine barn etter fylte 18 år men synes likevel at noe i denne historien skurrer. Skjønner ikke hvorfor dette høres usannsynlig ut. Jeg har ikke fått bodd hjemme etter jeg fylte 18, såvidt et par uker da jeg flyttet fra sambo og lette etter nytt sted å bo. Er man blitt myndig har man ansvaret for seg selv alene. Til TS: Dra ned på nav, be om å få snakke med en saksbehandler der og forklar dem situasjonen. De er som regel hyggelige og behjelpelige, og kan vise deg hvordan du skal gå frem med alt for å få brikkene på plass. Lykke til!
Gjest Månestøv Skrevet 2. august 2011 #14 Skrevet 2. august 2011 Og ang. skolen; er det noen grunn til at du ikke har fått tatt vgs innen de årene som ungdomsretten er? I så fall kan det hende du får hjelp av nav. Har selv fått støtte fra nav i to år mens jeg har tatt vgs og ikke hatt rett på stipend. Du kan i alle fall høre.
krialex Skrevet 2. august 2011 #15 Skrevet 2. august 2011 Nei det er ikke noen grunn til det, jeg har gått tre år med vgs tidligere, og har nå fått tilbudt plass på påbygging for generell studiekompetanse. siden jeg har gått tre år allerede har jeg ingen rett som jeg forstår det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå