camze Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Søskenbarnet mitt hadde laga cornflakes kake i bursdagen til dattra si, jeg fikk denne oppskriften av henne og skulle prøve.. Slik lyder oppskriften: 4 eggehviter piskes stivt. 2 dl sukker 3 dl cornflakes (knuses) Dette skal blandes sammen og haes i storforma i ovnen og stekes på nederste rille i 90 - 100 min.. Fyll 4 eggeplommer 1 dl sukker 1 ss vaniljesukker 1 ss hvetemel Dette skal kokes opp til kokepunktet og avkjøles. Så skal man smelte 100 gr smør, avkjøl det og bland det i fyllet.. Jeg gjorde alt dette, men jeg synes det ble så lite, så jeg hadde det i ei vanlig rund kakeform, men greia er at kaka ble KJEMPE FLAT! Og søskenbarnet mitt sa jeg skulle ha det i storforma.. Noen av dere som har oppskrift på slik kake, kanskje jeg har misforstått henne eller noe..
Gjest navnelapp Skrevet 5. august 2011 #2 Skrevet 5. august 2011 Du må piske sukkeret inn i den stive eggekvita til det blir ein glatt, blank marengsmasse. Først når dette er heilt stabilt og stivt kan du forsiktig vende inn knust cornflakes. Då skal massen kunne fordelast i ei langpanne.
Gjest navnelapp Skrevet 6. august 2011 #4 Skrevet 6. august 2011 Ja, då har det jo eit større volum frå før av enn viss du blanda cornflakesen inn for tidleg, og massen er meir stabil, den blir ikkje så fort redusert av feittet i cornflakesen. Og luftcellene som er piska inn i marengsen vil utvide seg og gjere at marengsbotnen vert luftig.
camze Skrevet 6. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 6. august 2011 Ok, så jeg skal da stivpiske egga, så piske det hele med sukker i.. så røre i cornflakes til slutt?
Gjest navnelapp Skrevet 6. august 2011 #6 Skrevet 6. august 2011 Stivpisk egga. Ha i sukkeret litt og litt, og pisk vidare til sukkerkorna er oppløyst. Det kan gjerne ta 5-6 minutt. Vend inn knust cornflakes til slutt, utan å piske. Då burde det gå bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå