Gå til innhold

Hvilket mobilabonnement bør jeg velge?


Gjest caramiacaramella

Anbefalte innlegg

Gjest caramiacaramella

Jeg skal bytte mobilabonnement og begynne å betale for mobilen selv(foreldrene mine betaler det nå), og lurer derfor på hva slags abonnement som vil lønne seg. Jeg forstår det som at ChessOn Time er et av de beste alternativene, stemmer dette eller?

Jeg bruker ikke mobilen så altfor mye, sender kanskje 5-10 mld per dag og ringer ca 10 min hver dag. Kjæresten min bor i utlandet(Irland), og mesteparten av meldingene og ringeminuttene går til ham. Nå i sommeren bor jeg i Norge, men skal til høsten flytte til Storbrittania. Jeg har en annen mobil jeg skal bruke der, men jeg skal fortsatt holde litt kontakten med familie osv med min vanlige mobil, så jeg bør altså ha et abonnement som har vennlige priser når det gjelder meldinger og ringeminutter til og fra utlandet.

For øvrig pleier jeg aldri bruke internett på mobilen, så priser på det er ikke relevant for min del.

Kjempegreit hvis noen som har peiling på dette kan fortelle meg hva jeg bør velge:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite tips: Skype. Man skal ikke ringe mye utenlands før det lønner seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Takk skal du ha, men jeg har allerede skype:) bruker bare mobilen til korte samtaler og meldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde kjæreste i utlandet brukte jeg OneCall, de hadde samme pris for tekstmeldinger til utlandet som til Norge da, ihvertfall. . Samtaler tok jeg på Skype.

Å bruke norsk telefon når du flytter til utlandet er bare idiotisk, det blir utrolig dyrt uansett. Gjør som alle andre som bor i utlandet, ha et simkort du bruker når du er i utlandet (med lokalt nummer) og så har du et simkort i Norge som du plugger i når du kommer hjem. Det er veldig vanlig og ingen som har problemer med å forholde seg til at man har to nummer så lenge det er logisk når du bruker dem. Det norske nummeret ditt bør være koblet til en kontrakt uten fast månedsbeløp, så slipper du regninger når du ikke bruker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heloise

Ingen mobilabo. i Norge er brukbare i pris til utlandet. Jeg prøvde Lebara men de greier ikke kommunisere med UK av en eller annen grunn (sa de til meg) jeg fikk aldri mottatt sms derifra men fikk sendt.

Når du bor der så gir du bare ditt britiske nr. til familie og venner i Norge, det er mye billigere via norsk og britisk nr. enn at du bruker norsk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Talkmore er bra. Samme pris til utlandet som for vanlig sms i Norge. Nå har jeg talkmore fastpris med 300 gratis sms, så når jeg sender sms til utlandet inngår dette i abonnomente, så jeg ikke bruker penger på å sende sms til verken utland eller i Norge :)

Talkmore har også en tilleggstjeneste hvor du kan ringe til utlandet for en viss sum i måneden. Bruk av norsk mobil i utlandet er en del dyere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest caramiacaramella

Da jeg hadde kjæreste i utlandet brukte jeg OneCall, de hadde samme pris for tekstmeldinger til utlandet som til Norge da, ihvertfall. . Samtaler tok jeg på Skype.

Å bruke norsk telefon når du flytter til utlandet er bare idiotisk, det blir utrolig dyrt uansett. Gjør som alle andre som bor i utlandet, ha et simkort du bruker når du er i utlandet (med lokalt nummer) og så har du et simkort i Norge som du plugger i når du kommer hjem. Det er veldig vanlig og ingen som har problemer med å forholde seg til at man har to nummer så lenge det er logisk når du bruker dem. Det norske nummeret ditt bør være koblet til en kontrakt uten fast månedsbeløp, så slipper du regninger når du ikke bruker det.

Det med simkort er en god ide, men jeg har allerede to mobiler(bodde i utlandet før, kjøpte mobil da) og simkortene fra de to mobilene passer ikke i den andre mobilen, om du skjønner hva jeg mener. Simkortet fra utlandet har en annerledes form enn det fra det norske simkortet. Så da måtte jeg isåfall kjøpt et nytt simkort? I tillegg er det dårlig med mobiltilbud der jeg skal, det greieste er å ha telefonkort, og da blir det veldig dyrt med sms til Norge fra utenlandsk mobil/simkort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med simkort er en god ide, men jeg har allerede to mobiler(bodde i utlandet før, kjøpte mobil da) og simkortene fra de to mobilene passer ikke i den andre mobilen, om du skjønner hva jeg mener. Simkortet fra utlandet har en annerledes form enn det fra det norske simkortet. Så da måtte jeg isåfall kjøpt et nytt simkort? I tillegg er det dårlig med mobiltilbud der jeg skal, det greieste er å ha telefonkort, og da blir det veldig dyrt med sms til Norge fra utenlandsk mobil/simkort.

Det blir minst like dyrt med sms til Norge fra en norsk telefon i utlandet. Husk at du betaler utenlandstakster, du kommer til å få enorme telefonregninger på den norske telefonen din om du skal bruke den i utlandet. Du også skal betale for å motta meldinger og samtaler fra Norge når du bruker det norske nummeret.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for britiske simkort har akkurat samme form som norske simkort (jeg har selv hatt britisk nummer). Derfor vil simkortet passe i din norske telefon, med mindre du har smarttelefon (da er det vel litt annerledes, men da må du få et smarttelefonsimkort.). Og det er heller ikke dårlig med mobiltilbud i Storbritannia. Du kjøper et nytt simkort, hos leverandøren som passer dine behov best, og så bruker du én telefon, ikke to. Du har én telefon, og i den har du det britiske simkortet når du er i Storbritannia, og det norske simkortet når du er i Norge. Det er en grunn til at det er slik alle gjør det, og det er at det er det som er det billigste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest caramiacaramella

Det blir minst like dyrt med sms til Norge fra en norsk telefon i utlandet. Husk at du betaler utenlandstakster, du kommer til å få enorme telefonregninger på den norske telefonen din om du skal bruke den i utlandet. Du også skal betale for å motta meldinger og samtaler fra Norge når du bruker det norske nummeret.

Jeg skjønner ikke helt hva du mener, for britiske simkort har akkurat samme form som norske simkort (jeg har selv hatt britisk nummer). Derfor vil simkortet passe i din norske telefon, med mindre du har smarttelefon (da er det vel litt annerledes, men da må du få et smarttelefonsimkort.). Og det er heller ikke dårlig med mobiltilbud i Storbritannia. Du kjøper et nytt simkort, hos leverandøren som passer dine behov best, og så bruker du én telefon, ikke to. Du har én telefon, og i den har du det britiske simkortet når du er i Storbritannia, og det norske simkortet når du er i Norge. Det er en grunn til at det er slik alle gjør det, og det er at det er det som er det billigste.

Jeg skjønner jo at jeg kommer til å måtte betale utenlandstakster når jeg er i utlandet og ringer/sender mld med den norske mobilen, men jeg spør jo her om råd til mobilabonnementer som har rimelige utenlandstakster.

Når det gjelder simkortene, så sitter jeg her og ser på de to simkortene jeg har, og de har altså forskjellig form. Jeg har ikke smarttelefon, men simkortene passer altså ikke i den andre mobilen. Så da må jeg jo nesten kjøpe nytt simkort da. Vet ikke om det er bedre å kjøpe et norsk simkort som passer inn i den irske/britiske mobilen eller å prøve å finne et simkort som passer den norske mobilen når jeg drar ned dit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tar jo ikke til deg det folk skriver til deg. Jeg skal forklare litt:

Jeg skjønner jo at jeg kommer til å måtte betale utenlandstakster når jeg er i utlandet og ringer/sender mld med den norske mobilen, men jeg spør jo her om råd til mobilabonnementer som har rimelige utenlandstakster.

Greit nok det, men poenget er at med et Norsk simkort i utlandet(altså Norsk abonnement, siden abonnementet i bruk bestemmes av hvilket simkort som er i bruk) må du ikke bare betale for å ringe ut til Norge eller sende sms til Norge. Du må også betale for å motta både samtaler og sms, noe du slipper hvis du bruker et britisk simkort. Så dersom du har et noenlunde "vanlig" bruksmønster som tilsier at man både ringer og tar imot samtaler og både mottar og sender sms, så vil det bli billigere å ha et britisk abonnement over tid fordi du da slipper å betale for mottak.

Begrunnelsen for at det gjøres slik, er bla. at den som ringer en Norsk mobilabonnent ikke har noen forutsetning for å vite om den som ringes opp er i Norge eller befinner seg i utlandet. Derfor vil det også være usikkerhet i forhold til ringekostnadene på den aktuelle samtalen, og derfor anses det urimelig at oppringer uvitende skulle fått regningen på samtalen. Derfor er det abonnenten i utlandet som tar kostnaden med å flytte samtalen fra Norge og til utlandet. Oppringer betaler kun det som det uansett koster å ringe til telefonen din i Norge.

Når det gjelder simkortene, så sitter jeg her og ser på de to simkortene jeg har, og de har altså forskjellig form. Jeg har ikke smarttelefon, men simkortene passer altså ikke i den andre mobilen. Så da må jeg jo nesten kjøpe nytt simkort da. Vet ikke om det er bedre å kjøpe et norsk simkort som passer inn i den irske/britiske mobilen eller å prøve å finne et simkort som passer den norske mobilen når jeg drar ned dit?

Britiske og Norske telefonselskaper er begge gsm baserte, derfor er sim kortene også like. Det er riktignok to simkort standarder. "Normale" sim kort, som har eksistert i en årrekke nå, og det som kalles "microsim" som er en mye mindre utgave av et simkort. Iphone bruker blant annet microsim.

Du kan gå til din mobiloperatør, både her og i utlandet, og få et simkort som passer til den telefonen du skal bruke, fordi det er bare et av to valg; mikrosim og vanlig simkort.

Dog kan det være lurt å være oppmerksom på at når du aktiverer et simkort for et gitt abonnement, så deaktiverer man implisitt det gamle simkortet (som er knyttet til det samme abonnementet) med mindre man har avtaler som f. eks tvillingsim som enkelte telenor abonnementer har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...