Gå til innhold

Noen trafikkspm


Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på,

1. Hvordan kan man regne seg fram til m når man kjører 80km/h og avstanden fra bilen foran er 3 sek? Er 20-40m riktig?

2. Det er mer viktig å oppgi personnr når man kjører til et ulykkessted enn å bare oppgi navn og adresse?

3. Hvis jeg står i ro og venter i mørket på en, er det riktig å bruke parkeringslys, eller nærlys/tåkelys/kjørelys og hvorfor? Enten så er det parkeringslys,tåkelys eller nærlys(?)

4. Interessant,-- når jeg kjører fra lys og over til mørket i tunnellen, hvor lang tid vil det tar før øynene mine vender seg til det? Vender dem seg til mørket med en gang eller etter å ha kjørt 25 meter? (Jeg vet at det vil ta 30 sek fra mørket til lyset..)

5. Når jeg svinger til venstre, hvilket kjøretøy vil det være vanskeligst å dømme farten til? Er det traktor, lasebil, varebil eller motorsykkel? Jeg tror det er varebil.

6) Hva er forskjellen fra våt til tørr asfalt? Fordobles eller firedobles ? Hvordan regner man dette ?

Vil sette stor pris på hjelp motivasjon! :)

Skrevet

1. Det kjørelærern min sa til meg er at man finner et sted på veien som markeringpunkt, og så når bilen foran passerer det punktet så teller man "ettusenogen, ettusenogto, ettusenogtre". Har du ikke passert punktet før du har telt ferdig så ligger du mer enn tre sekunder bak. Har du passert det før du har telt ferdig må du senke farten og øke avstanden mellom deg og bilen foran.

2. Når man kjører til et ulykkessted eller når man kræsjer en i en annen bil selv og det bare blir materielle skader? For om det er en ulykke du kommer til hvor personer er skadet må du jo først undersøke om personene er bevisste osv, og så må stedet sikres og politiet ringes. Det som trengs å oppgis da blir du vel spurt om antar jeg. Hvertfall sånn jeg har forstått det.

3. Det husker jeg ikke. :gjeiper:

4. Det tar 30 minutter for øyet å tilpasse seg mørket. Overgangen fra lys til mørke i en tunnel kan komme litt brått på, så ofte er det litt lurt å senke farten littegrann før du kjører inn i en.

5. Vet ikke, vet bare at det er vanskeligere å bedømme farten til folk forfra enn fra siden. Aldri fått lignende spørsmål, ei heller lest om det i noen bok.

6. Bremselengden dobles.

Skrevet

Spørsmål 1)

80 km/h tilsvarer 22,2 m/s. Med tre sekunders avstand tilsvarer dette 66,6 m.

Spørsmål 2)

Skjønner ikke spørsmålet. Er du når du er på vei til et skadested?

Spørsmål 3)

Her vil jeg si parklys. Det forteller vel andre bilister at du står stille.

Spørsmål 4)

Ville tippet enda mer enn 25 m egentlig. Det tilsvarer jo ikke mer enn noen få sekunder.

Spørsmål 5)

Motorsykkel.

Spørsmål 6)

http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=573695

  • 2 uker senere...
Skrevet

Hva er avstansskilt, og hva er reglene for det?

Skrevet

Hei!

Jeg lurer på,

1. Hvordan kan man regne seg fram til m når man kjører 80km/h og avstanden fra bilen foran er 3 sek? Er 20-40m riktig?

Som KaDust nevner, kan det være lurt å velge et markeringspunkt som bilen foran passerer, og så telle sekunder til du passerer samme punktet. For meg fungerer i hvert fall det mye bedre, da jeg ikke er noen mester på øyemål av meter

2. Det er mer viktig å oppgi personnr når man kjører til et ulykkessted enn å bare oppgi navn og adresse?

I en sånn situasjon vil jeg tro man reagerer rimelig instinktivt, og den informasjonen de trenger når du ringer nødnummeret, ber de vel om?

3. Hvis jeg står i ro og venter i mørket på en, er det riktig å bruke parkeringslys, eller nærlys/tåkelys/kjørelys og hvorfor? Enten så er det parkeringslys,tåkelys eller nærlys(?)

Her holder jeg en knapp på parkeringslys, da disse markerer at du står der, men at du ikke kjører

4. Interessant,-- når jeg kjører fra lys og over til mørket i tunnellen, hvor lang tid vil det tar før øynene mine vender seg til det? Vender dem seg til mørket med en gang eller etter å ha kjørt 25 meter? (Jeg vet at det vil ta 30 sek fra mørket til lyset..)

Jeg er usikker på forholdene her, men jeg får mye hjelp av at jeg kjører med solbriller i dagslys, spesielt når jeg kjører langturer (f.eks Oslo-Bergen), og det trenger ikke være spesielt skyfritt før jeg får mye utbytte av å bruke solbriller. Da tar jeg dem av når jeg kjører i tunnell, og da går det ganske kort tid før jeg føler det komfortabelt.

5. Når jeg svinger til venstre, hvilket kjøretøy vil det være vanskeligst å dømme farten til? Er det traktor, lasebil, varebil eller motorsykkel? Jeg tror det er varebil.

Jo lengre jeg har hatt lappen, jo lettere har det blitt å bedømme avstand til det meste av kjøretøy. Jeg vil likevel tro motorsykkel er vanskeligst.

6) Hva er forskjellen fra våt til tørr asfalt? Fordobles eller firedobles ? Hvordan regner man dette ?

Her kan jeg dessverre ikke svare noe vettugt

Vil sette stor pris på hjelp motivasjon! :)

Skrevet

Hei, og takk for svar! :)

Har et spørsmål til angående ''parkering forbudt skiltet.'' Den skal gjelde ETTER å ha passert skiltet til første veikyrss. Bil A parkerer foran skiltet,- bil B parkerer parrallelt for krysset ,- men står bak skiltet,- mens bil C parkerer lengst vekk fra bil B (altså da ligger det ikke no kryss parallelt for C.

Hvem parkerer riktig?

1. Bare A

2. A og C

3. Bare B

4. Bare B og C.

Jeg kysset på bare A,- men kan A og C stemme?

Og så lurer jeg på det med avstansskilt. Det med bare røde striper på. Jeg skjønner virkelig ikke den ass!

TS.

Skrevet

Står ikke dette i opplæringsboken?

Skrevet

Står ikke dette i opplæringsboken?

Når man kjører 60 km/h hvor mange m/s er det hvis reaksjons tiden er 1 sek?

Skrevet

Når man kjører 60 km/h hvor mange m/s er det hvis reaksjons tiden er 1 sek?

Ingen som vil hjelpe her eller ?

Skrevet

Utreikning av slikt skal stå i teoriboka. Om eg fortel deg svaret har du ikkje lært nokon ting. Slår du opp og reiknar ut sjølv, derimot, så har du ein sjanse til å klare utreikninga på teorieksamen.

Skrevet

Utreikning av slikt skal stå i teoriboka. Om eg fortel deg svaret har du ikkje lært nokon ting. Slår du opp og reiknar ut sjølv, derimot, så har du ein sjanse til å klare utreikninga på teorieksamen.

Problemet er at jeg ikke finner det i boka. Det ville vært det samme om du kunne forklare fremgansmåten her. Jeg har aldri vært ute etter sluttsvaret! Jeg vil lære :)

Skrevet

Reikne om frå km/t til m/s. Gang så med rekasjonstid i sekund og du har svaret i meter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...