McAdams Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Jeg har lenge tenkt på å kjøpe meg en Mac, og valget falt til slutt på MacBook Pro. Det jeg lurer på er hvilken av de jeg skal velge? Har tenkt på den største av dem; MacBook Pro 17" 2,2 GHz, men hva vil GHz si? Og er det noe forskjell på de forskjellige Pro typene annet enn størrelsen? Det jeg også lurte på er hvilket tilbehør som kan være lurt å kjøpe med? Tenkte å kjøpe Microsoft Office 2011 for Mac Home and Student. Bør jeg oppgradere hukommelsen og prosessoren også? Er rimelig grønn på dette, så håper noen vil hjelpe meg litt her
Henkie Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 (endret) Dette er uansett en helt rå maskin. Personlig synes jeg 17" er i største laget for en bærbar (har selv MacBookPro 13") men det er jo en smaksak. Skal du ha så stor som 17" laptop er macen en fantastisk flott maskin. Til vanlig "husbruk" er basismodellen med 2,2ghz prosessor MER enn kraftig nok. Det er en quadCore i7 prosessor - altså en MEGET kraftig og rask maskin. Når først jeg skulle betale over 20.000 for en laptop, hadde jeg valgt å "oppgradere" den fra 4gigabyte RAM til 8 gigabyte RAM. Det koster ca 1600 kroner. Når det gjelder de andre MacBookPro er det stort sett størrelsen (på skjermen) som skiller modellene. Med det mener jeg; du kan oppgradere en 13" til å bli helt rå - eller du kan oppgradere en 15 eller 17" til et råskinn. MEN: til vanlig bruk (bilder, interenett, musikk, litt film + officebruk) holder ALLE modellene i MacBookPro serien. Microsoft Office er jo fint å ha på maskinen, så det synes jeg du skal kjøpe med. Lykke til Endret 2. august 2011 av Henkie
McAdams Skrevet 2. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 2. august 2011 Tusen takk for svar! Skal se litt nærmere på dette. Har tenkt å gå PR- og Kommunikasjonsledelse, og har hørt at det kan bli endel bilderedigering og kampanjeutvikling. Holder det med basisen da? Eller bør jeg oppgradere til noe mer? Tror jeg følger rådet ditt og oppgraderer fra 4 gigabyte RAM til 8 gigabyte RAM uansett. Jeg ser også endel TV-serier og film på data, og har GOD del bilder og musikk. Bør jeg velge noe ekstra pga dette? Igjen, tusen takk for hjelpa!
Henkie Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 På det nivået du befinner deg de nærmeste årene holder denne maskinen (med 8 gig ram) i bøtter og lass. Den har også god nok lagring til "uendelig" av bilder og musikk. Skal du lagre/oppbevare MYE film, kan du etterhvert får behov for mer lagring, men da anbefaler jeg uansett å lagre dette på en ekstern harddisk og de koster jo ikke mange kronene. Dersom du skal transportere den mye med deg, hadde jeg tatt en ekstra runde på størrelsen. 13" er utrolig praktisk i størrelse, og du kan få den mer enn kraftig nok til ditt bruk. Jeg bruker 13" og når jeg skal jobbe med større reklameprosjekter/film el.l kobler jeg den heller til eksternt tastatur og en 27" skjerm jeg har, for da synes jeg både 13,15 og 17" blir for smått. Dessuten liker jeg tastatur og mus når jeg skal drive seriøs jobbing. Men til daglig surf/Mail osv. klarer jeg meg med 13" ...men det er sånn JEG tenker/jobber. Du må finne ut hva som passer best til DITT behov
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå