AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Har norsk VISA konto og bor i Norge, er norsk og har norske kroner på kontoen. Jeg skal betale på hotell i følgende land: - Italia: Euro - Sverige: Svenske kroner - Irland: Euro (hotellene tar Euro)... Spørsmål: Om jeg ber om at de taster inn beløpet i lokal valuta, vil så mitt VISA-kort belastes i lokale valutaen, og ikke i norske kroner? Det vil vel lønne seg??
Tussilago_2 Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 som regel vil det lønne seg å ta ut i landets valuta (hovedregelen)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 som regel vil det lønne seg å ta ut i landets valuta (hovedregelen) Det mest lønnsomme for meg med norske kroner, er altså å ta ut kontanter i lokal valuta (Euro, svenske kroner, etc) i en minibanak i det landet jeg er i, og betale kontant til hotellet? Er det ikek like greit å be resepsjonisten slå unn beløpet på bankterminalen i sin lokale valuta? Forstår ikke helt forskjellene..
Sissan9 Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 Som regel har utenlandske hoteller dårligere kurs enn norske banker. Derfor lønner det seg oftest, som du selv sier, å betale i lokal valuta. Det lønner seg som hovedsak ikke å ta ut penger i minibank for å betale kontant på hotellet, da får du et minibank-gebyr på toppen av beløpet. Med unntak av i Sverige, vil jeg anta de belaster beløpet i lokal valuta helt automatisk. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 Som regel har utenlandske hoteller dårligere kurs enn norske banker. Derfor lønner det seg oftest, som du selv sier, å betale i lokal valuta. Det lønner seg som hovedsak ikke å ta ut penger i minibank for å betale kontant på hotellet, da får du et minibank-gebyr på toppen av beløpet. Med unntak av i Sverige, vil jeg anta de belaster beløpet i lokal valuta helt automatisk. Takk! Så ditt råd er at jeg trekker VISA-koret i bankterminal med kodetasting, og forsikrer meg om at de trykker inn beløpet i sin valuta? Så får jeg automatisk norsk kronekurs på beløpet i forhold til min bank?
SmallTalk Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 (endret) Takk! Så ditt råd er at jeg trekker VISA-koret i bankterminal med kodetasting, og forsikrer meg om at de trykker inn beløpet i sin valuta? Så får jeg automatisk norsk kronekurs på beløpet i forhold til min bank? Det skal ekstremt mye til for at de IKKE taster inn summen i sin valuta. Det er stort sett kun på Svinesund at du kan betale i Norske kroner, alle andre steder som tar kredittkort bruker de sin egen valuta. Det finnes land som foretrekker Euro eller USD, men i disse landene så er det ikke vanlig å betale med kredittkort. Dersom du betaler 100 Euro for noe, så vil kontoen din belastes med 100 Euro, og hva det blir til slutt kommer an på hva Eurokursen var den dagen. Og du kan ikke trekke VISA'n med kodetasting i utlandet. Enten bruker du chip + kode eller så bruker du magnetstripe + signatur. Hovedregel er at du bruker chipen der det er mulig. Endret 2. august 2011 av SmallTalk
Zzyzx Skrevet 3. august 2011 #7 Skrevet 3. august 2011 Jeg fikk spørsmål om jeg ville betale i NOK flere steder i London. Både på hotellet og i enkelte butikker. De tasta ikke inn noe som helst, men valget kom automatisk når kortleseren gjenkjente kortet mitt som norsk.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Jeg fikk spørsmål om jeg ville betale i NOK flere steder i London. Både på hotellet og i enkelte butikker. De tasta ikke inn noe som helst, men valget kom automatisk når kortleseren gjenkjente kortet mitt som norsk. Ja, det blir vanligere og vanligere, spesielt på flyplasser, har jeg inntrykk av. Velger alltid lokal valuta, selv om forskjellen på de to beløpene faktisk ikke alltid er så stor at det gjør noen forskjell.
Sissan9 Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 Takk! Så ditt råd er at jeg trekker VISA-koret i bankterminal med kodetasting, og forsikrer meg om at de trykker inn beløpet i sin valuta? Så får jeg automatisk norsk kronekurs på beløpet i forhold til min bank? Mitt råd er at du betaler mest mulig med kort ja. Om du benytter kodetasting eller signatur har ingen betydning for kursen du får hjemme. Når du betaler i lokal valuta får du automatisk bankens kurs ved belastning, og ingen lokale påslag som hoteller kan legge på. Skal du bruke kontanter, får du mindre gebyrer ved å ta det ut her hjemme, f.eks. på Gardermoen eller i din lokale bank, enn å ta ut når du er i utlandet. Men det må vurderes opp mot risikoen ved å bære med seg kontanter. Selv har jeg gjerne med meg rundt 1000 kroner i lokal valuta, så jeg har til brus og is og betaling på steder uten kortautomat (der de vil ta med kortet på "bakrommet" for belastning), men bruker ellers mest mulig kort.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå