BareSol Skrevet 2. august 2011 #1 Skrevet 2. august 2011 Jeg er i sluttfasen av planlegging av bryllupet. Vi skal ha et "standard" bryllup med vielse i kirken og fest etterpå med venner og familie. Alle vil jo at sitt bryllup skal skille seg litt ut fra andres. Detaljene kan telle! Hvilke detaljer (eller større ting) har du lagt merke til i andre bryllup som dere kanskje ikke har sett andre steder? Mine detaljer: - Et lite hefte på hver tallerken med en liten oversikt over alle gjestene - Et fat/kurv på toalettene med masse småstæsj (gnagsårplaster, sminke, strømper, q-tips osv osv...) -Fruktspyd og smoothies til kaffen/kakene - Lovehearts med våre navn på - Små rammer med bilder av brudeparet (fra vi var små til i dag) som pynt på bordene Har dere andre forslag??
Gjest Spinell Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 De detaljene som er viktige for meg er ikke smådetaljer og dill, men de store linjene: *at bordsammensetningen er slik at det blir bra stemning ved alle bord, og at alle får sitte sammen med noen de kjenner *at temperaturen i lokalene er bra, dvs herlig svale dersom bryllupet er på sommeren eller lune og trivelige dersom det er et høst-/vinterbryllup. Ikke noe er verre enn alt for varme lokaler på sommeren eller iskalde lokaler på vinteren. *at maten er god *at serviettene ikke sverter/avsetter glitter ved bruk (jf en del monogramservietter eller gull/sølvservietter) *at det er nok mat til at også min storspiste ektemann blir mett *at det er mer enn én kake på kakebordet *at likøren som serveres til kaffen er noe annet en Baileys *at bryllupsgavene er utstilt, fordi det er hyggelig å se på gavene, og de er et flott utgangspunkt for å snakke med folk en ikke kjenner. En detalj som at brudeparet sier "vi vil pakke opp gavene selv" er altså en negativ detalj, men bevares, dere vil bli husket. *at jeg som gjest slipper å føle meg forpliktet til å ta med meg en eller annen "gave fra brudeparet" hjem Koselige smådetaljer: *bilder av brud og brudgom på bordet, i sangheftet e.l, både fra barndom, ungdom og tidlig kjærestefase *at brudeparet er flinke til å mingle slik at de rekker å veksle noen ord med alle gjestene sine 7
Pastill Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 For meg var noen av disse detaljene viktige: *pene innbydelser som er fortrykket *solistinnslag i kirken *gjester som har spesielle behov omkring mat/allergier o.l. blir tatt hensyn til *at alle gjestene har mulighet til å slå av en prat med brudeparet, e.g. ved å stille noen stoler til rådighet ved siden av brudeparet ved bordet (vi satt ved et rundt bord alene, gjestene byttet på å sitte ved siden av oss) *overnatting og frokost for gjester som kommer langveis fra *god mat og vin - her skal det virkelig ikke spares (inviter heller færre gjester) *fin og variert underholdning i løpet av kvelden *få hjelp til å pakke ut gavene, slik at gjestene kan få se hva brudeparet får i løpet av kvelden, samt få skrevet en liste over hvem som gav hva (viktig mtp takkekort) *brudeparet danser brudevals for gjestene *pene takkekort med en personlig hilsen skrevet i hånden som henviser til gaven og bidrag på dagen/i forbindelse med bryllupet
Mischa Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 Jeg tror det varierer hva man legger merke til/eventuelt ikke bryr seg om. Ting jeg ikke bryr meg om: * Invitasjoner (det holder at de er fine, de trenger ikke være ekstraordinære eller veldig kreative) * Blomsterdekorasjoner (det enkle holder i massevis, men skal du først ha blomster bør det synes, ingenting er mer stusselig enn en liten bukett) * Små gaver (Jeg ikke ønsker at brudeparet skal bruke masse penger på små gaver som fort blir glemt igjen, kastet osv.) * Vil helst ikke ha altfor mye bilder og slikt av brudeparet overalt, det kan bli litt overdose! Ting jeg liker: * Nattmat - Trodde ikke det var viktig, men når den kom var jeg plutselig sulten likevel! * Fri bar, eller delvis fri bar! * God mat * God drikke * Gjerne ekstra ting; god tilgang på farris, brus osv. om man ønsker det * Jordbær med sjokolade (jeg tror ikke fruktspyd eller smoothie er det som frister meg mest utpå kvelden, men det er sikkert bare meg) * Oversikt over alle gjestene, i form av heftet e.l. Lykke til med siste innspurt av planleggingen
HerbGirl Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 Jeg synes fruktspyd og smoothies til kaffen høres ut som en knallide
Lulilelu Skrevet 4. august 2011 #6 Skrevet 4. august 2011 Vi skal ha noen ting som jeg tror ikke så mange har: * Forskjellig frukt, sjokoladefontene og glass med pinner til dypping når gjestene ankommer lokalet. Skal også ha det på snaks bordet til festen. * Stort bordkart på ene veggen i gangen til lokalet der vi bruker bilde av hver enkel gjest som selve bordet (altså bildene former bordet) med navn ved siden av. * På den andre veggen i gangen som er veldig stor og tom, tenkte vi å ramme inn et bilde (ca A6) av hver gjest og lage et typisk familietre. * Jeg skal lage div snaks selv der noe av det skal være i temafargen lilla.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 * Stort bordkart på ene veggen i gangen til lokalet der vi bruker bilde av hver enkel gjest som selve bordet (altså bildene former bordet) med navn ved siden av. Hvis jeg hadde blitt møtt med bilder av meg selv i lokalet hadde jeg fått hetta allerede ved ankomst. Ellers bryr jeg meg null om detaljer som utforming på bordkort (så lenge det ikke er bilde av meg på det), dokurver (har aldri sett en til dags dato) eller servietter med gullpynt. Det som betyr noe for meg er god bordplassering (ikke splitt og hersk), at jeg får mat jeg tåler og at ikke alle gjestene drikker seg dritings. Og ikke minst at jeg slipper å holde tale eller delta i selskapsleker *grøss*. 6
Tralla la Skrevet 5. august 2011 #8 Skrevet 5. august 2011 Som gjest setter jeg pris på om det kan komme noe salt snacks på bordene utover kvelden. Man er gjerne full av dessert og kake og da er det utrolig godt med noen peanøtter etc. til det man måtte ha i glasset. 7
regine Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 For å være helt ærlig så tror jeg neppe de "detaljene" dere nevner her ville brydd meg overhode. Iallfall ikke på en sånn måte at jeg ville husket bryllupet bedre enn et bryllup hvor dette "manglet". En eller annen form av introduksjon av gjestene er postivit - i små bryllup kan en muntlig presentasjon være vel så hyggelig som at det er laget lister/hefter. Men for meg er dette noe som hørere med også i mindre formelle lag når man samler mange som ikke kjenner hverandre fra før. Nærmest vanlig folkeskikk, mao. Flott med frukt på kakebordet - men en detalj som gjør at jeg husker bryllupet bedre er det definitivt ikke. Ei heller om noen har laget snacks i bryllupets temafarger... Tror jeg hadde fnist over bilder av brudeparet som bordpynt - de står jo i fokus uansett. Dokurv - igjen noe jeg hadde funnet mer lattervekkende..... Det er faktisk ikke denne typen detaljer som er det viktige - det er mye viktigere at brudeparet har greid/greier å lage en god stemning. Og det gjøres gjennom god mat og godt drikke, en gjennomtenkt bordplassering (splitt gjerne par hvis det funker), ikke for stivt og formelt, men mer vekt på romslighet enn regler.
AnonymBruker Skrevet 5. august 2011 #10 Skrevet 5. august 2011 * Vil helst ikke ha altfor mye bilder og slikt av brudeparet overalt, det kan bli litt overdose! Enig... Sjefen min, som er godt voksen, har for sikkerhets skyld laget egne kline-frimerker med seg og mannen til invitasjonene. Synes det blir voldsomt tacky Salt snacks utover kvelden er flott, samme med frukt som et alternativ til tunge kaker. Og litt info om de andre gjestene er også bra. Ellers må jeg stemme i med de fleste andre her- jeg er ikke så fryktelig opptatt av serviettene og detaljene jeg, det er mye viktigere at det er en hyggelig dag og en flott fest!
Supergla88 Skrevet 7. august 2011 #11 Skrevet 7. august 2011 Så egentlig trenger jeg ikke å anstrenge meg med detaljer til bryllupet, men heller sørge for at det blir god stemning og at alle sitter med personer de kommer godt overends med? 2
Aranciata Skrevet 7. august 2011 #12 Skrevet 7. august 2011 Det er faktisk ikke denne typen detaljer som er det viktige - det er mye viktigere at brudeparet har greid/greier å lage en god stemning. Og det gjøres gjennom god mat og godt drikke, en gjennomtenkt bordplassering (splitt gjerne par hvis det funker), ikke for stivt og formelt, men mer vekt på romslighet enn regler. Helt enig!) Personlig synes jeg de små detaljene nesten virker litt dumme – jeg synes det er rart når voksne mennesker bruker måneder på å mekke små bokser til sjokolade eller andre detaljer. Jeg har vært i veeeeldig mange brylluper de siste to-tre årene og som mange andre har sagt, så er det viktigste at det er god stemning – hyggelige folk, god mat og god vin, osv. Og at det ikke er altfor mange taler!! Jeg kan ikke fordra å sitte til bords i seks timer. Jeg har vært i noen veldig storslagne bryllup i andre land, hvor folk har brukt godt over en halv million kroner på bryllupet, og selv om de var utrolig vakre og blomster og andre dekorasjoner var fantastiske, så husker jeg de jo fordi jeg hadde det utrolig morsomt – masse dans, ikke for lang middag, god mat, god drikke… mmmmmojitos… I jødiske bryllup i USA (hvertfall på østkysten) er det vanlig å danse mellom rettene. Det hadde jeg skikkelig sansen for! Det ble veldig mye moro ut av det og det var supert å ha så bra orkester under hele middagen. Når det gjelder kurver på do tror jeg det eneste jeg har brukt er paracet og denslags. 1
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #13 Skrevet 7. august 2011 Vi skal ha noen ting som jeg tror ikke så mange har: * Forskjellig frukt, sjokoladefontene og glass med pinner til dypping når gjestene ankommer lokalet. Skal også ha det på snaks bordet til festen. * Stort bordkart på ene veggen i gangen til lokalet der vi bruker bilde av hver enkel gjest som selve bordet (altså bildene former bordet) med navn ved siden av. * På den andre veggen i gangen som er veldig stor og tom, tenkte vi å ramme inn et bilde (ca A6) av hver gjest og lage et typisk familietre. * Jeg skal lage div snaks selv der noe av det skal være i temafargen lilla. Jeg hadde ikke vært komfortabel med dette som gjest. Fom min del hadde dette vært en detalj som ødela, og ikke noe positivt i det hele tatt. 5
minienthe Skrevet 7. august 2011 #14 Skrevet 7. august 2011 * Stort bordkart på ene veggen i gangen til lokalet der vi bruker bilde av hver enkel gjest som selve bordet (altså bildene former bordet) med navn ved siden av. * På den andre veggen i gangen som er veldig stor og tom, tenkte vi å ramme inn et bilde (ca A6) av hver gjest og lage et typisk familietre. jeg hadde fått fnatt om jeg hadde kommet i et bryllup og funnet meg selv på veggen altså, ideen er morsom men jeg håper dere har avklart dette med gjestene først ? det er ikke alle som er like komfortable med å få seg selv limt opp på veggen på den måten. 2
Sunshine Skrevet 7. august 2011 #15 Skrevet 7. august 2011 Jeg bryr meg heller ikke noe om detaljene i andres bryllup, det er helheten som gir inntrykket! For at jeg skal huske bryllupet som noe som utpeker seg og er veldig positivt bør det være personlig og litt annerledes. Er det enda ett vanlig kirkebryllup med tre-retters middag i hestesko går det i glemmeboka etter en uke. Dette skaper god stemning: - Få frem brudeparets personlighet! - Fri bar og nok vinservering mellom talene - "Riktig" bordplassering - Dette er alfa og omega for å unngå en kjedelig middag - God mat - Korte og gode/morsomme taler, ikke lange og kjeeeedelige - En morsom toastmaster med god kontroll - Bra musikk eller underholdning utover kvelden - Stort kakebord (jeg elsker kaker ) Og jeg er generelt en tilhenger av brylluper med løs stemning, og masse personlighet. Gjør dagen til deres egen, ikke en kopi av alle andres.
AnonymBruker Skrevet 7. august 2011 #16 Skrevet 7. august 2011 Jeg er egentlig ganske opptatt av design, estetikk osv, men må innrømme at fra de bryllupene jeg har vært husker jeg først og fremst dette: * stemningen generelt * maten (og vinen) * lokalene, kult med spesielle og flotte lokaler, men det viktigste er at de egner seg i størrelse og sånn. Har funka tilnærmet like bra på et eldresenter som på Stratos. * blomstene - ikke i detalj, men jeg er opptatt av blomster Detaljer som servietter, bordkort, gjestegaver osv er i hvert fall ikke MINNEVERDIGE, selv om noe av det kan være hyggelig der og da. 1
BarbaraC Skrevet 8. august 2011 #17 Skrevet 8. august 2011 Jeg synes at det er meget viktig med farge koordinasjon. Best hvis man velger en eller to farger og en thema for bryllupet. Da blir det enkelt a finne inspirasjon pa nettet! Vi gikk med blå og hvitt. Gavene til gjester , blomster kjølene for brudepiker osv osv ble bla og hvit. Det gjørde en sterk intrykk på gjestene! Ellers så er det bra mat , musik og drikke som er viktigst! Beklager hvis jeg skrev noe feil- jeg er ikke norsk men prøver a skrive mer og mer i dette språket:) Lykke Til! B
Gjest Tigress Skrevet 8. august 2011 #18 Skrevet 8. august 2011 Nattmat og eit lite hefte med oversikt over kven dei andre gjestene er og korleis dei kjenner brudeparet er dei to detaljane som eg hugsar som spesielt positive - triveleg å vite kven folk er. Slik dokurv, småbilete av brudeparet, lovehearts, snacks i temafarge (eigentleg temafarge også) etc blir litt too much for meg, men det er truleg berre meg.
Gjest Spinell Skrevet 8. august 2011 #19 Skrevet 8. august 2011 Kom på en ting til: Variert musikk til dans er kjekt, men det er viktig for mange at dansemusikken ikke er så sterk at det er umulig å føre en samtale noe sted. Hvis lokalene består av flere rom er dette sjelden noe problem, men hvis det kun er ett stort rom er det greit om musikken ikke spilles alt for sterkt Ikke alle gjester er like danseglade, og et bryllup er ofte en familiebegivenhet der mange treffer slektninger de ikke ser alt for ofte, og som det er veldig koselig å veksle noen ord med.
Nelly Pelly Skrevet 8. august 2011 #20 Skrevet 8. august 2011 Det jeg setter mest pris på i bryllup og husker best er maten, vinen og musikken. Liker en avslappet stemning med god/gjennomtenkt bordplassering, nok mat til å bli mett av og en jevn påfylling av vin. Dansbar musikk og god plass på gulvet. Morsomme taler er en bonus og nattmat er suksess. Farger/blomster/detaljer gir et bra førsteinntrykk, men er aldeles ikke avgjørende om jeg syns bryllupsfesten er bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå