Gå til innhold

Canon 50D + Sigma 150 EX 1:1 2.8 macro

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Flere her som har denne kombinasjonen som sliter med å få HELT klare bilder? Jeg prøver med stativ og fjernutløser og lell får jeg det ikke som jeg vil, kompenserer med masse lys, kort lukkertidl lav iso selvsagt og får ikke de bildene jeg ønsker.. Forslag,meninger eller erfaringer med dette "kitet" eller objektivet taes vell i mot.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så vidt jeg vet burde kombinasjonen ikke være noe problem i seg selv. Jeg regner med at du får skarpe og fine bilder med andre objektiver?

Det er ikke bare det at det er veldig liten dybdeskarphet?

Velger du fokuspunkt selv?

Er ikke skarpheten bra noen steder i bildet (kan være front-/bakfokusering)?

Hvordan blir det med manuell fokus?

Problemet kan ligge i selve objektivet, Sigma er kjent for å ha noe dårlig kvalitetskontroll. Ta med objektivet tilbake dit du kjøpe det og forklar dem problemet. Det kan hende at kalibrering av objektivet er alt som skal til.

Skrevet

Så vidt jeg vet burde kombinasjonen ikke være noe problem i seg selv. Jeg regner med at du får skarpe og fine bilder med andre objektiver?

Det er ikke bare det at det er veldig liten dybdeskarphet?

Velger du fokuspunkt selv?

Er ikke skarpheten bra noen steder i bildet (kan være front-/bakfokusering)?

Hvordan blir det med manuell fokus?

Problemet kan ligge i selve objektivet, Sigma er kjent for å ha noe dårlig kvalitetskontroll. Ta med objektivet tilbake dit du kjøpe det og forklar dem problemet. Det kan hende at kalibrering av objektivet er alt som skal til.

Jeg buker MF. Sånn bildet i seg selv ser ukarpt ut, helt til jeg kikker på det etterpå og zoomer inn.

Da ser jeg at det er difust og uklart. Når jeg tar rene macro bilder er det akkuratt som "det skarpe" punktet er splittet i 2 og gir 2 små punkter som er skarpe utenfor det punktet jeg faktisk fokuserte på.

Jeg har selv tenkt på å få objektivet synkronisert. Men er bare redd for at det er brukerfeil.. Men begynner å tro at det er objektivet i seg selv som sliter.

Skrevet

Prøv å bruke "live view" og zoom inn 10x, for å så fokusere manuelt (mens kameraet er på et stativ). Det må da være et helt statisk objekt du tar bilde av, for det skal ikke så mye til før fokus havner et annet sted. Da burde du få et skarpt bilde.

På en annen side så burde det ikke fuske når du bruker MF (teknisk sett ikke ellers heller, men).

Det høres jo ut som om det er verdt å sende inn objektivet for en sjekk og kalibrering.

Skrevet

Skal gjøre et forsøk på dette i morgen. Takk så mye for tips :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...