Gå til innhold

Erfaringer som frivillig i Røde Kors Hjelpekorps

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har lenge fundert på tanken om å melde meg som frivillig i Røde Kors Hjelpekorps, men etter 22. juli har jeg virkelig bestemt meg for at det er noe jeg vil. Jeg har lest på hjemmesiden til Røde Kors, og også på hjemmesiden til det distriktet jeg tilhører. Der har jeg fått litt informasjon om hva Hjelpekorpset går ut på, men jeg ønsker litt mer utfyllende informasjon enn det som står der, og gjerne personlige erfaringer.

Har noen spørsmål som jeg skulle hatt svar på før jeg melder meg opp:

1. Hvordan/når gjennomføres de obligatoriske kursene? Som fulltidsstudent må jeg kunne sjonglere studier og det frivillige arbeidet ut problemer.

2. Er kursene vanskelige? Hva må til for å bli godkjent som frivillig i Hjelpekorpset (da tenker jeg på krav i forhold til fysiske og psykiske egenskaper)?

3. Hvilke oppgaver har man i tillegg til å være utrykningshjelp?

4. Vil noen av de obligatoriske kursene og arbeidet man "må" gjøre som frivillig innebære reising (over lengre distanser, ikke innad i regionen man befinner seg i) og overnatting?

Jeg skal sende en e-post til Hjelpekorpset i mitt distrikt med mange av de samme spørsmålene, men tenkte jeg like godt kunne høre med dere, fordi jeg som sagt håper på å få noen personlige erfaringer i tillegg til svar!

AnonymBruker
Skrevet

Ingen?

Gjest Badabing
Skrevet

Ingen?

1. Det varierer, men de prøver å tilrettelegge og gjerne ha to datoer du kan velge mellom (i alle fall her jeg bor). Jeg har fulltidsjobb og tar noen emner i tillegg.

2. Det er ikke vanskelig, og noe enhver kan få til med litt vilje og motivasjon.

3. Vi står hovedsakelig sanitetsvakt på ulike arrangementer. I tillegg er det jo som du nevner utrykningshjelp. De telefonene kan du få når som helst på døgnet.

4. Jeg husker det var ett kurs som var et stykke unna, men jeg husker dessverre ikke om jeg betalte for det. Det er uansett sjelden.

Det eneste jeg husker at var litt dumt, var at jeg måtte betale klærne selv. Siden jeg var student da jeg meldte meg inn, syntes jeg det var ganske dyrt.

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, Badabing!

Husker du sånn ca. hvor mye du måtte betale for klærne?

Gjest Badabing
Skrevet

Det begynner å bli noen år siden, men mener det var ca 2000 for alt til sammen. Men dette får du bedre svar på av dem enn av meg :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...