bluebird Skrevet 22. november 2003 #1 Del Skrevet 22. november 2003 Matmors lille englepus Ok, så er hun en liten ramp av og til. Pusefrøken på ett år. Greit nok at hun lekebiter, men av og til hugger hun til. Ikke akkurat veldig hyggelig.. Til nå har jeg sprayet vann på henne i det øyeblikket hun biter. Noen som har bedre forslag? Og hva kan det komme av at hun biter? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. november 2003 #2 Del Skrevet 22. november 2003 Vann skal jo være effektiv. Men si meg, driver dere å herjer med henne slik at hun biter fra seg eller kommer bittet fra intet. Jeg har merket meg at katter som er utrygg på miljøet kan bite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2003 #3 Del Skrevet 22. november 2003 Pusen min biter også noen ganger. Helt uten forvarsel, gjerne når hun ligger på fanget mitt og koser. Men som oftest er det når vi har kost en stund - kanskje en måte å si at hun er lei? Nå er pus tre år gammel og biter ikke så ofte lenger.... Men gode råd? Nei..har i grunnen ikke det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 22. november 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 22. november 2003 care: Jeg driver ikke å herjer med pus. Herjingen står hun for selv til tider. Kan hende hun er utrygg på miljøet? Bør vel nevne at hun kommer fra FOD, og vi har bare hatt henne et par uker. Mie:Ja, samme her. Biting helt uten forvarsel. Ja, det er kanskje en måte å si at hun er lei. Men en litt uforskammet måte. :-? Men stakkars pus.. Hvem vet hva hun har opplevd før. Håper det bare er "barnestreker". Kanskje det bedrer seg når hun får komme ut og herje og leke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 22. november 2003 #5 Del Skrevet 22. november 2003 Tror bare du må gi pusen din litt tid på å bli trygg på de nye omgivelsene sine. Vannspruting (med spruteflaske innstilt på myk sprut og fylt med rent vann) er vanligvis en effektiv måte å få en katt til å slutte med uønsket oppførsel. Men det må gjøres i gjerningsøyeblikket, som du påpeker selv også. Allerede etter 2 sekunder er det for sent, og katten skjønner ikke sammenhengen. Men jeg tror ikke du bør gjøre noe stort nummer ut av det, det kan gjøre henne nervøs. Såvidt jeg skjønner er det ikke snakk om at hun biter gjennom huden så det blir blødende sår? Våre katter småbiter når de leker og generelt er oppspilte og sprudler av energi. Da er det en del av leken, de skjønner ikke alltid av vi mennesker er noe skjørere vesener som ikke tåler så mye...Jeg går tur med våre katter, hvis jeg bare har med meg en av dem, så den ikke har en annen katt å tumle rundt med i skogen, går den løs på bena mine. Angriper og biter, men det er bare kattens måte å leke på. Så hvis bitingen skjer mens katten er leken og oppspilt er nok det årsaken. Da vil det nok hjelpe når hun begynner å være ute og får kvittet seg med litt energi, noe katter har utrolig mye av! Jeg brukte å ta på meg skinnhansker når jeg lekte med hunnkatten vår når hun var yngre, da kunne hun lekesloss med hånden min uten å legge bånd på seg. Det var ganske gøy, men er nok ikke å anbefale kanskje...For i såfall må man være forberedt på kattens voldsomhet under leken. Den blir bare forvirret hvis man da regerer når man synes det blir for heftig. Noen venner av meg hadde en hannkatt som bet når han ble klappet. Det viste seg at han hadde store knuter i pelsen helt inntil huden, det var rett og slett smertefullt for ham å bli klappet. Men det er vel sannsynligvis ikke årsaken her? Tipper at det er en blanding av litt usikkerhet og at katten ønsker å leke med deg (det er jo slik de styrker båndene seg imellom)for å knytte seg til deg, samt at hun kanskje har litt energioverskudd som hun ikke får kvittet seg med? Gi henne litt tid du, og ikke overreager på bitingen, så ordner det seg sikkert med tiden! Dere har jo bare hatt henne et par uker. Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 22. november 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 22. november 2003 Petruska: Tusen takk for langt og fint svar! Interessant å lese hvordan andre katter oppfører seg. Får håpe det bare er lekebiting. Jeg bare syns det er så ekkelt når hun angriper sånn plutselig. Jeg har hatt katter før, men akkurat det med bitingen har jeg ikke opplevd. Damen hos FOD sa at hunkatter var mer rolige og kunne være i nærheten av barn, så det er liksom litt ironisk. Jeg hadde ikke våget å ha små barn i nærheten av pus sånn som hun er nå. Nok et spørsmål: når kan jeg slippe henne ut? Hun sitter i vinduet og ser og ser, men jeg hadde tenk å vente minst noen uker til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest care Skrevet 22. november 2003 #7 Del Skrevet 22. november 2003 care: Jeg driver ikke å herjer med pus. Herjingen står hun for selv til tider. Det var ikke meningen å tillegge deg egenskaper du ikke har - sorry :blunke: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2003 #8 Del Skrevet 22. november 2003 Pusen min kom rett til oss når hun var ca 12 uker gammel. Hun har, såvidt jeg vet ihvertfall, aldri hatt noen traumatiske opplevelser. Men jeg har funnet ut at hun ikke liker å bli klappet bakpå kroppen. Kose rundt halsen og dra(!) henne litt i ørene derimot - da nikoser hun seg. Så sovner hun gjerne på fanget mitt - og plutselig høgger hun til i armen min - og løper sin vei. Kanskje hun drømmer at jeg er en kjempemus? Bluebird: siden du ikke har katten din så lenge, og du ikke vet hva den har opplevd før - ville jeg satset på å få katten trygg i omgivelsene, så avtar sikkert bitingen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 22. november 2003 Forfatter #9 Del Skrevet 22. november 2003 Takk! Så greie dere er. :D Men, dere liker jo katter.. så det er jo en selvfølge, sant? 8) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 22. november 2003 #10 Del Skrevet 22. november 2003 Mie: Min erfaring er også at de fleste katter ikke er fryktelig glade i å bli klappet bak på kroppen. Hodet, ørene, under haken og magen er mange katters "kosesoner". Men de er jo individualister de også da! Bluebird: Det høres egentlig ikke ut som vanlig lekebiting slik du beskriver det. Tror Mie er inne på noe med at hun kanskje er utrygg. Du sier jo selv også at du vet jo ikke hva hun har opplevd før. Vil gjerne høre hvordan det går etterhvert! Jeg ville vel kanskje sett det an litt før jeg gikk ut med katten, var jeg deg. En katt er svært utrygg i nye uteomgivelser, særlig hvis området allerede "eies" av andre katter. De er svært territoriale dyr, hunnkatter har også sine områder. Hvis hun er trygg på deg og har tillitt til deg tror jeg ikke du behøver å vente så lenge med å ta små turer ut. Faren er hvis hun blir skremt av noe, da kan hun stikke å gjemme seg. Hvis hun har tillitt til deg er muligheten større for at hun springer bort til deg hvis hun blir redd for noe. Jeg tror det er hvor kjent katten er med menneskene den bor hos som er mest avgjørende i slike tilfeller. Vi hadde bare hunnkatten vår når vi flyttet hit for 3 år siden, hun var 1 år. Vi lot henne være ute fra dag 2. Jeg var med henne ut i begynnelsen og hun fotfulgte meg og sprang i bena på meg hele tiden. Etterhvert ble hun trygg nok til å være ute på egenhånd, men alle 4 er kjempebegeistret for å mennesker sammen med seg ute. Er hun sterilisert? Hvis ikke bør du vurdere å få det gjort, særlig siden hun skal få være ute etterhvert. P-piller er ikke noe kjempegodt alternativ, vår ble gravid på p-piller (vi hadde ikke glemt noen piller), dessuten er det mye større sjanse for at hunnkatter utvikler jurkreft når de blir eldre hvis de har fått p-piller. Angående det du sa om hunnkatter og barn, vår kattejente er en skikkelig temperamentsfull dame, guttepusene er mer rolige av seg enn henne. Sky for andre mennesker enn oss er hun også. Men når det gjelder små barn (babyer, større barn skremmer henne) blir hun helt tussete! Det er akkurat som morsinstinktet hennes forteller henne at her er et lite vesen som trenger beskyttelse. Katter er rare dyr! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 22. november 2003 Forfatter #11 Del Skrevet 22. november 2003 Jada, hun er både sterilisert og øremerket. Har tenkt å registrere henne i katteregisteret. Jepp, skal holde deg/dere oppdatert om hvordan det går. Her er et bile av pusen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 22. november 2003 #12 Del Skrevet 22. november 2003 Kjempesøt! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Frigg Skrevet 23. november 2003 #13 Del Skrevet 23. november 2003 Ser at du har fått mange gode råd og tips, men her er nå et til likevel, det fant jeg i en bok jeg lånte på biblioteket : To fingre som berører nesen på katten mens du samtidig sier klart og bestemt "nei". Ikke rope, ikke hyle, men fast og bestemt "nei". Min pus vet hva "nei" betyr, det bare hender han velger å ignorere det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest vampie Skrevet 23. november 2003 #14 Del Skrevet 23. november 2003 "sprute vann på pus innen 2 sekunder..." så sprayflaska må du altså ha i hånden mens du koser med pus....? hvordan hmm klarer dere det hehe.... alle katter jeg har hatt har alltid vært livredd flasker som spruter vann selv om jeg ikke har brukt den på dem men på planter osv... straks jeg tok fram flaska vendte ørene deres seg bakover og de løp vekk :o Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 23. november 2003 #15 Del Skrevet 23. november 2003 Men hvis jeg kan sitere Ken Purvis (kanskje ikke helt ordrett): " De visste at metadon påvirker hormonballansen allerede etter de første forsøkene på 60-tallet. Likevel har de fortsatt ikke tatt det med som en bivirkning!" Og så ristet han på hodet... Det kan sikkert også variere når problemene inntreffer, her i gården tok det bare litt over 1/2 år før vi gikk i avholdenhet.. Men det gjelder nok ikke alle! Nei, man sitter jo ikke med spruteflaska ved siden av seg når man koser med katta..Nå tenkte vel jeg helst på situasjoner hvor man tar katten på fersken i å gjøre "ulovlige ting". Vi pleide å ha flaska klar når vi skulle venne småpusene av med å kvesse klørne på møblene. Det funka! Men vitsen er å ta dem "i gjerningsøyeblikket", det tar ikke mange sekundene før katta absolutt ikke skjønner sammenhengen mellom handlingen den allerede har gjort og en plutselig vannsprut i ansiktet. Konklusjon: vannspruting er ikke et bra middel mot biting, først og fremst fordi man ikke rekker å hente flaska og sprute på katten før den for lengst har bitt seg ferdig...Og etterhvert får man da en veldig stressa og nervøs pus tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Petruska offline Skrevet 23. november 2003 #16 Del Skrevet 23. november 2003 :o Her har det sneket seg inn feil sitat gitt! tror jeg glemte å klikke på kopier når jeg henta sitatet jeg skulle ha...(hadde nettopp en annen diskusjon gående et annet sted på nette og hadde fremdeles sitatet liggende på lim inn :oops: ) Som var følgende: "sprute vann på pus innen 2 sekunder..." så sprayflaska må du altså ha i hånden mens du koser med pus....? Det var liksom dette jeg svarte på da! Tror jeg går og legger meg jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bluebird Skrevet 23. november 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 23. november 2003 Pusen min tar ikke metadon! Morsomt... Litt feilsitering er bare komisk, Petruska. Sukie: Takk for tips. Et fast og bestemt "nei!" skal bli. Min kjære har allerede begynt med det, og pus har litt mer respekt for ham. vampie: Jeg har faktisk sprayflasken så og si i hånden når jeg klapper pus. Jeg prøver å ha den i nærheten hele tiden, spesielt når jeg setter meg ned, for da vet jeg at pus kommer for å ligge på fanget. Veldig effektivt, for nå trenger jeg omtrent bare å vise frem flasken. Pus lærer fort. *skryte* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå