Gå til innhold

Er mye smoothie negativt med tanke på flat mage?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er slank og normalvektig men har spist mye usunt og fått en ordentlig kosemage. Prøver nå å bli kvitt den gjennom å spise sunn mat (mye protein, sunt fett og grønnsaker) men lurer på hvor ok smoothie er med tanke på magefettet?

Har lest at smoothie er mye gunstigere dessert enn f.eks en is fordi fruktsukkeret skaper en god del lavere blodsukkerstigning enn vanlig hvitt sukker og dermed mindre insulinproduksjon som igjen er lik magefett.

Men er det skadlig for fremgangen hvis jeg drikker to smoothier til dessert hver dag? Noen med litt avansert kostholdskunnskap som vet? Takk for svar!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Sjokoladebolle
Skrevet (endret)

Det spørs hvor mye du har i smoothien det. Du kan prøve å regne ut hvor mange kalorier det er i smoothien du lager ved å søke i matvaretabellen, og regne dette sammen med maten du spiser resten av dagen.

Matvaretabellen

Endret av Sjokoladebolle
AnonymBruker
Skrevet

For det første: insulin er ikke lik magefett. Insulin produserer kroppen din uansett. Det er noen forskjeller på GI og slikt, men det har trolig ikke noe å si for hvor fettet legger seg (dette med at insulin = magefett er kun en hypotese, en det finnes magert med bevis for).

For det andre: det er helt umulig å svare på, når vi ikke vet hva du spiser resten av dagen. Som vanlig er det kalorier inn vs kalorier ut som teller. Om kostholdet er fornuftig ellers, så er to smoothier ingen krise. Og det kommer selvfølgelig an på hva du har i dem, man kan få til ganske store forskjeller i næringsinnhold ved å variere ingrediensene. Ikke nevner du hvor store smoothies det er snakk om heller, så jevnt over er det litt vanskelig å gi deg noe ordentlig svar. Jeg vil ihvertfall si at dette ikke er noe jeg ville bekymret meg over. :)

Og husk at smoothies er et bedre alternativ enn is av flere grunner da: det inneholder masse stoffer som er bra for deg, og som gjør kroppen glad!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

For det første: insulin er ikke lik magefett. Insulin produserer kroppen din uansett. Det er noen forskjeller på GI og slikt, men det har trolig ikke noe å si for hvor fettet legger seg (dette med at insulin = magefett er kun en hypotese, en det finnes magert med bevis for).

For det andre: det er helt umulig å svare på, når vi ikke vet hva du spiser resten av dagen. Som vanlig er det kalorier inn vs kalorier ut som teller. Om kostholdet er fornuftig ellers, så er to smoothier ingen krise. Og det kommer selvfølgelig an på hva du har i dem, man kan få til ganske store forskjeller i næringsinnhold ved å variere ingrediensene. Ikke nevner du hvor store smoothies det er snakk om heller, så jevnt over er det litt vanskelig å gi deg noe ordentlig svar. Jeg vil ihvertfall si at dette ikke er noe jeg ville bekymret meg over. :)

Og husk at smoothies er et bedre alternativ enn is av flere grunner da: det inneholder masse stoffer som er bra for deg, og som gjør kroppen glad!

Greia er den at jeg ikke sikter til kalorier inn og kalorier ut-tankegang. Jeg slanker meg ikke tre kilo og skal ikke gå i underskudd. Det jeg sikter til er ideen om at man kan få mye lavere fettprosent gjennom å spise like mange kalorier som man forbrenner men at de består av sunn mat og dermed påvirke hormoner og prosesser i kroppen som er gunstig med tanke på fettlagring osv.

Min BMI er på 21, men jeg har høy fettprosent, en god del kroppsfett over ryggen og rumpa, samt bollemage og generelt et lite lag fett over hele kroppen og ser utrent og dvask ut selv om jeg har trent hard styrke i over to år og bygget muskler.Å gå ned i vekt er uaktuelt, da blir jeg undervektig, hvis ikke et slikt opplegg fungerer er jeg dømt til å se dvask ut, uansett?

Jeg vet at jeg ikke går i kcal-overskudd, så kalorimengden i smoothien er uintressant. Det jeg sikter til er innholdet, altså fruktsukkeret og hvordan det påvirker fettprosenten i forhold til f.eks sjokolade.

Lager en smoothie av 150 gram skogsbær, 150 gram jordbær, en liten bananbit og et halvt glass med appelsinjuice og et halvt glass soyamelk.

AnonymBruker
Skrevet

Soya bør du unngå på grunn av østrogenet. Såpass vet jeg.

Men om du har trent hardt i 2 år har jeg problemer med å tro du er så dvask. Hvis ikke du trener lettere og mer feil enn du tror.

Gjest Elfrida
Skrevet

Min BMI er på 21, men jeg har høy fettprosent, en god del kroppsfett over ryggen og rumpa, samt bollemage og generelt et lite lag fett over hele kroppen og ser utrent og dvask ut selv om jeg har trent hard styrke i over to år og bygget muskler.

Er dette din egen vurdering, eller er legen/treneren/venninna di enig i at du ser utrent og dvask ut? Er fettprosenten din langt høyere enn normalen?
Skrevet

Jeg tror du overkompliserer dette. Hvis du faktisk har trent hardt i to år, er normalvektig og fremdeles har et 'fettlag over hele kroppen' trener du enten feil eller har et forvrengt kroppsbilde. Jeg ser ingen grunn til å begynne å studere kjemi for å sette seg inn i fruktsukker o.l.

AnonymBruker
Skrevet

Hei, TS her, noen viktige punkter/svar på det dere skriver:

1. Jeg overdrev nok litt dette med at jeg var dekket av kroppsfett etc, så ille er det nok ikke og jeg har markerte muskler, men mener fortsatt fettprosenten er for høy og magen er laaaangt fra flat.

2. Jeg er gutt (vet dette er et kvinneforum, men er innom en gang i blandt likevel) og har 80 cm rundt magen. Har som sagt BMI på 20-21, men midjemålet er som dere sikkert skjønner stort i forhold til BMI, min konklusjon er dermed svært høy fettprosent.

3. Noen som faktisk vet om to smoothier med det innholdet jeg beskrev daglig vil være ugunstig med tanke på målet? Påvirker fruktosen fettlagringen i like stor grad slik at jeg like gjerne kunne ha spist sjokolade?

AnonymBruker
Skrevet

3. Noen som faktisk vet om to smoothier med det innholdet jeg beskrev daglig vil være ugunstig med tanke på målet? Påvirker fruktosen fettlagringen i like stor grad slik at jeg like gjerne kunne ha spist sjokolade?

SOM SAGT: dette med sukker, insulin og lagring av magefett er en hypotese. En hypotesesom riktignok ikke er avkreftet, men den er virkelig ikke godt bekreftet heller. Les: man har lite kunnskap om dette, og langt fra nok til å kunne gjøre noen avveininger på om to smoothier om dagen vil påvirke magemålet ditt.

Men du: om du føler at magen er stor i forhold til resten av deg - det kan ikke være noe annet da? Vann eller oppblåsthet? Kanskje du har en uoppdaget matintoleranse?

AnonymBruker
Skrevet

SOM SAGT: dette med sukker, insulin og lagring av magefett er en hypotese. En hypotesesom riktignok ikke er avkreftet, men den er virkelig ikke godt bekreftet heller. Les: man har lite kunnskap om dette, og langt fra nok til å kunne gjøre noen avveininger på om to smoothier om dagen vil påvirke magemålet ditt.

Men du: om du føler at magen er stor i forhold til resten av deg - det kan ikke være noe annet da? Vann eller oppblåsthet? Kanskje du har en uoppdaget matintoleranse?

Så det kan hende at midjemålet vil være det samme om jeg spiser masse loff, pizza og iskrem eller bare protein og grønnsaker hvis kcal-inntaket er det samme? At hva maten består av avgjør fettprosent bare er tull?

Det du skriver om matintoleranse/oppblåsthet var intressant. Kanskje jeg bør ta det opp med fastlegen min. Synes 80 cm rundt magen er mye med tanke på at jeg har så lav BMI.

Gjest Elfrida
Skrevet

80 cm rundt magen er da ikke spes mye for en mann?

AnonymBruker
Skrevet

At hva maten består av avgjør fettprosent bare er tull?

Ikke nødvendigvis, men dette er noe man ikke kan så mye om enda. Sist jeg leste om det, lurte de bl.a. om det kunne være noe genetikk inne i bildet også.

Uansett synes jeg du har litt feil fokus. La oss si at magen din ikke ville blitt større av at du levde på pizza og iskrem innenfor et visst antall kalorier. Det er fortsatt ikke noen god idé - fordi det ikke er sunn mat. Du trenger fiber, vitaminer og andre næringsstoffer som kroppen din har godt av, som gir deg energi og som hjelper deg med å ha et godt immunforsvar. Dét burde være førsteprioritet uansett. :)

Du kan jo sjekke med legen? Jeg mistenker (og jeg beklager hvis jeg tar feil her) at du har et litt skeivt bilde av egen kropp. Men det er uansett greit å få en annens mening om det. Det er jo endel som reagerer på f.eks. melkeprodukter, gluten og gjær med å bli oppblåste.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ikke nødvendigvis, men dette er noe man ikke kan så mye om enda. Sist jeg leste om det, lurte de bl.a. om det kunne være noe genetikk inne i bildet også.

Uansett synes jeg du har litt feil fokus. La oss si at magen din ikke ville blitt større av at du levde på pizza og iskrem innenfor et visst antall kalorier. Det er fortsatt ikke noen god idé - fordi det ikke er sunn mat. Du trenger fiber, vitaminer og andre næringsstoffer som kroppen din har godt av, som gir deg energi og som hjelper deg med å ha et godt immunforsvar. Dét burde være førsteprioritet uansett. :)

Du kan jo sjekke med legen? Jeg mistenker (og jeg beklager hvis jeg tar feil her) at du har et litt skeivt bilde av egen kropp. Men det er uansett greit å få en annens mening om det. Det er jo endel som reagerer på f.eks. melkeprodukter, gluten og gjær med å bli oppblåste.

Enig i det med helse, eksempelet mitt var egentlig mest for å sette det på spissen.

Men hvis det er genetikk det går på er jeg jo nærmest dømt til å ha høy fettprosent uansett? At jeg egentlig ikke kan endre det med trening/bra kosthold. Ja tror jeg bør ta det med legen og høre om det kan være allergier osv. inne i bildet. Trodde alltid før at jeg hadde et skjevt bilde av egen kropp men når jeg målte med målebånd rundt magen forsto jeg at magen faktisk er stor (eller ihvertfall stor i forhold til så lav BMI) andre jeg vet om som har like lav BMI som meg har 10 cm mindre rundt magen så det må jo være at jeg har høy fettprosent.

AnonymBruker
Skrevet

Enig i det med helse, eksempelet mitt var egentlig mest for å sette det på spissen.

Men hvis det er genetikk det går på er jeg jo nærmest dømt til å ha høy fettprosent uansett? At jeg egentlig ikke kan endre det med trening/bra kosthold. Ja tror jeg bør ta det med legen og høre om det kan være allergier osv. inne i bildet. Trodde alltid før at jeg hadde et skjevt bilde av egen kropp men når jeg målte med målebånd rundt magen forsto jeg at magen faktisk er stor (eller ihvertfall stor i forhold til så lav BMI) andre jeg vet om som har like lav BMI som meg har 10 cm mindre rundt magen så det må jo være at jeg har høy fettprosent.

Eller brede ribbein og hofter. Slapp av, ikke stress, du ser sikkert super ut!

Spis sunt og tren, og lev et langt liv. finn ei søt og hyggelig jente å dele det lange livet med. Få små, irriterende barn du kan spille fotball med og tvinge til å spise brokkoli. Bli gammel og grå uten å angre på at du brukte de beste årene dine på å bekymre deg over en liten del av en ellers sunn kropp.

dette går bra. :klemmer:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Eller brede ribbein og hofter. Slapp av, ikke stress, du ser sikkert super ut!

Spis sunt og tren, og lev et langt liv. finn ei søt og hyggelig jente å dele det lange livet med. Få små, irriterende barn du kan spille fotball med og tvinge til å spise brokkoli. Bli gammel og grå uten å angre på at du brukte de beste årene dine på å bekymre deg over en liten del av en ellers sunn kropp.

dette går bra. :klemmer:

Hahaha :fnise:

Så alt dette kan egentlig skyldes at jeg har et forvrengt kroppsbilde? At det jeg ser i speilet ikke stemmer og når jeg ser ned på magen lager jeg den større i hodet enn den egentlig er? 80 cm er ikke såå mye?

AnonymBruker
Skrevet

Soya bør du unngå på grunn av østrogenet. Såpass vet jeg.

Men om du har trent hardt i 2 år har jeg problemer med å tro du er så dvask. Hvis ikke du trener lettere og mer feil enn du tror.

Så soya er dumt med tanke på å få flat mage? Østrogen har en negativ effekt slik?

Skrevet (endret)

slettet

Endret av soffapute
AnonymBruker
Skrevet

'Smoothie' og 'negativt' burde ikke brukes i samme setning engang.

Vet ikke hvor 'stor' du er, men om du har et sunt kosthold ved siden av, trener ofte (eller er ofte i bevegelse) så drikk så mange smoothies du kan. Jeg har aldri hørt noen si "Disse valkene fikk jeg av alle jordbærsmoothies" eller "Disse valkene fikk jeg av frukt" (om de smoothiesene du tenker på nå er laget av ferske frukt, med lite sukker).

Jeg hadde lett spist 3 smoothier per dag,om jeg hadde råd eller eget utstyr til å mikse den sammen med.

Knock yourself out!:D

Som sagt før, dette består mine smoothier av:

Lager en smoothie av 150 gram skogsbær, 150 gram jordbær, en liten bananbit og et halvt glass med appelsinjuice og et halvt glass soyamelk.

Og det er veldig godt! Men desverre fører det nok til valker i like stor grad som is - trist men sant. Fruktsukker fører jo også til bloddsukkerstigning, og det er mye karbohydrater så drikker man ubegrenset blir det nok noen valker...

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg har nå lest denne tråden og reagerte litt på det du skrev. Det du har rett i er at det kun er en hypotese at sukker fører til lagring av magefett, MEN hele lavkarborevolusjonen er basert på kjemien i kroppen som gjør at man brenner fett når man spiser lite karbohydrater. Og det er jo dette prinsippet TS tar utgangspunkt i, men han spiser såpass mye karbo at han muligens ikke vil gå ned i vekt, men det vil nok likevel gjøre en forskjell på fettprosenten (og dermed blir også magen mindre.)

AnonymBruker
Skrevet

Smoothie vil jo føre til blodsukkerstigning, men i mye mindre grad enn samme kalorimengden med f.eks is... du kan vel si at 400 kalorier med smoothie påvirker kroppen med tanke på fettlagring på samme måte som 100 kalorier med is... altså mye mindre fettlagring...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...