AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Jeg har ikke trent på over 5 år, for jeg har tidligere slitt mye med hodepine. I dag bestemte jeg meg for å sette meg på sykkelen. Hva er "nok"? Jeg syklet 30 minutter, 10 km på 6/8 motstand. Er dette greit til å begynne med?
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #2 Skrevet 4. august 2011 "Nok" for hva? Om du ikke har trent på 5 år er det tvilsomt at du kom 10 km på 30 minutter. Da har du kjørt på for lav motstand i såfall.
Wiggins Skrevet 4. august 2011 #3 Skrevet 4. august 2011 Jeg har ikke trent på over 5 år, for jeg har tidligere slitt mye med hodepine. I dag bestemte jeg meg for å sette meg på sykkelen. Hva er "nok"? Jeg syklet 30 minutter, 10 km på 6/8 motstand. Er dette greit til å begynne med? Det er litt meningsløst å snakke om hvor langt du sykler på en ergometersykkel, det avhenger av hva den er programmert til å tro at én omdreining med pedalene tilsvarer. Det gir derimot mening å snakke om hvor høy puls du hadde og hvor lenge du hadde det. Om du fikk pulsen såpass opp at du ble anpusten i en halvtime så er det en greis start, men det er ingen grunn til å stoppe der. Trening gjør at kroppen skiller ut mer endorfiner, som er smertestillende og avslappende, og dermed hjelper mot hodepine. Vestlige helsemyndigheter anbefaler en halvtime hver dag som det absolutte minimum av mosjon. Til denne halvtimen regnes alt som får opp pulsen, som f. eks. å gå i trapper. Det er selvsagt ingen grunn til å nøye seg med kun denne halvtimen, så sant du ikke har noen skader som hindrer deg er det bare bra å være i mer bevegelse. Du trenger ikke bli sliten og anpusten hele tiden, bare unngå å sitte helt stille. På den annen side har du også godt av å få pulsen opp ordentlig en stund hver dag. Det må til om du skal komme i bedre form. Hvis du søker på Google finner du ørten forslag til hvordan du skal komme i form. Det fins ikke én riktig måte, men det fins mange gale. Mange begår den feilen at de trener for hardt. Husk å trene med overskudd. En økt skal ikke være hardere enn at du kjenner deg fullt restituert to dager etterpå. Da vil du kunne trene oftere og få bedre framgang enn om du trener lange og harde økter. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå