Gå til innhold

SFO og tilvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig "praksis" på dag 1 på SFO?

Vi har fått vite at vi kan komme 10-14, men skal vi voksne "gå fra barnet" eller være til stede hele tiden? Noen som vet?

:roll:

Gjerne også erfaring med første skoledag og dagene etter ved evt barn som ikke vil være på skolen alene?

Videoannonse
Annonse
Gjest lærer
Skrevet

Hei

Er førsteklasselærer. Kan si litt om hvordan vi gjør det, men det er litt ulik praksis fra skole til skole.

Det avhenger litt av ditt barn. Er barnet ditt veldig engstelig, gråter o.l så kan du gjerne være der denne dagen, men vi oppfordrer foresatte til å la barnet prøve seg litt på egen hånd. Ofte blir de mer aktive i lek med andre når de ikke er så opptatt av mor eller far.

Hold deg gjerne i nærheten, ute i skolegården eller liknende. Prat litt og bli kjent med andre foresatte som sikkert også venter ute :)

I skolen gjør vi det slik at alle møter ute i skolegården. Så får de håndhilse på rektor og han gir dem en blomst hver, når han roper opp navnet deres. Barn som synes det er skummelt får følge av mor/far opp, men de fleste tør å gå frem selv. Kan være lurt å forberede/øve barnet ditt på dette, dersom han/hun er engstelig av seg.

Så går vi opp i klasserommet. Der ser alle elevene at de har fått hver sin garderobeplass og sin pult. Foreldrene får være med inn og det blir litt fotomuligheter. Vi synger en sang og ønsker velkommen. Deretter så oppfordrer vi foresatte til å forlate klasserommet. Noen ganger har da rektor et lite informasjonsmøte med foreldrene, mens vi fortsetter å ha litt skole med barna alene i klasserommet. Etterpå venter de fleste sammen i skolegården eller i SFO kantinen. Det er en mulighet for å ta en kopp kaffe og bli kjent med de andre foreldrene.

Det hender en gang at et barn blir helt ulykkelig med tanke på at mamma/pappa skal gå. Den foresatte kan da vente utenfor i gangen, eller ev. være med i klasserommet. Så har vi skoledag der vi snakker om tall, bokstaver og alt vi skal lære. Vi leser litt eventyr, tegner og synger litt. De har en spisepause, og får oppleve å ha "friminutt". Deretter går vi inn i klasserommet igjen. Snakker litt sammen og avslutter skoledagen. De er kun noen timer på skolen den første dagen. Foreldrene kommer gjerne og henter barna eller er med i klassen den siste stunden. Neste dag så forventes det at elevene kommer alene, men det hender noen må ha mamma/pappa i nærheten en dag eller to til, dersom barnet er veldig engstelig.

For å gjøre barnet tryggere: Bli kjent med andre barn i klassen. Se på klasselisten. Avtal møter slik at barnet blir trygg på noen av de andre. Snakk positivt om skolen og forbered barnet på hva som skjer der. Dra til skolegården flere ganger og bli kjent med den. Snakk med barnet om det er noen han/hun gleder seg eller gruer seg til. Ha en positivt fokus men la også barnet komme med sine bekymringer.

Håper det hjalp litt...så spennende å ha en førsteklassing! Gratulerer!

• Liker 1
Skrevet

Ah, tusen takk for godt svar! Du må være en super lærer :)

Mitt barn er litt engstelig av seg og sier ikke så mye om h*n gruer seg eller ikke. Men ville ikke at jeg skulle gå idag :( Jeg ble hele SFO-dagen på oppfordring fra de ansatte på SFO.

H*n føler seg ikke trygg i store forsamlinger og jeg ser derfor med gru på skolestart :(

Imorgen derimot skal jeg på jobb og h*n må være der alene, jeg håper det går bra når jeg ikke er i nærheten og h*n kan konsentrere seg om annet. H*n kjenner 2-3 andre, men det blir likevel skummelt og for mange barn å forholde seg til...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...