Gjest dexter Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Okay, her er problemet mitt. Jeg er en 20 år mann og har et hus i lag med samboer i et nabolag med mange barn. Jeg har alltid hatt lyst på trampoline og nå tenkte jeg at det hadde vært kult å kjøpe slik at vi kunne bruke den i lag med venner når de kommer over å griller osv. Det gjør de hele tiden, og vi vil sikkert bruke den utenom også. Men som sagt bor det mange barn her. Jeg har tidligere lat være å kjøpe trampoline fordi en familie med mange barn bodde rett ved oss og de hadde hele tiden andre barn på besøk og jeg ville ikke ha barn i hagen min hele tiden som spurte om å få hoppe. Nå har den familien flyttet og det bor to unge barnløse på en side av hagen vår, og to eldre hvor barna har flyttet ut på den andre siden. Altså ingen barn kan se at i min hage er det en trampoline. Men likevel vil ordet sikkert komme ut på en eller annen måte. Hvis jeg skaffer en trampoline, er det mulig å si nei til barna hver gang? Vil de høre på meg hvis jeg sier at de ikke får komme inn i min hage? Jeg vil ikke virke som et monster, men jeg er ikke så veldig glad i barn og jeg vil ikke ha andres barn i min hage 24/7. Jeg begynner å tro at dette er grunnen til at mange ikke har trampoliner i nabolag, men at det er mer normalt blant spredde hus hvor det ikke bor så mange barn. Jeg vil ikke ha trampoline for å glede barn. Jeg vil ha den for meg, samboer og kompisene mine. 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Selvsagt kan du nekte barn adgang i din private hage. 5
sequin Skrevet 1. august 2011 #3 Skrevet 1. august 2011 Sett opp en lapp med aldersgrense Ordet går fort blandt barn, så når et par allerede har hørt det så vil det nok være stille etter et par dager
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 Okay, her er problemet mitt. Jeg er en 20 år mann og har et hus i lag med samboer i et nabolag med mange barn. Jeg har alltid hatt lyst på trampoline og nå tenkte jeg at det hadde vært kult å kjøpe slik at vi kunne bruke den i lag med venner når de kommer over å griller osv. Det gjør de hele tiden, og vi vil sikkert bruke den utenom også. Men som sagt bor det mange barn her. Jeg har tidligere lat være å kjøpe trampoline fordi en familie med mange barn bodde rett ved oss og de hadde hele tiden andre barn på besøk og jeg ville ikke ha barn i hagen min hele tiden som spurte om å få hoppe. Nå har den familien flyttet og det bor to unge barnløse på en side av hagen vår, og to eldre hvor barna har flyttet ut på den andre siden. Altså ingen barn kan se at i min hage er det en trampoline. Men likevel vil ordet sikkert komme ut på en eller annen måte. Hvis jeg skaffer en trampoline, er det mulig å si nei til barna hver gang? Vil de høre på meg hvis jeg sier at de ikke får komme inn i min hage? Jeg vil ikke virke som et monster, men jeg er ikke så veldig glad i barn og jeg vil ikke ha andres barn i min hage 24/7. Jeg begynner å tro at dette er grunnen til at mange ikke har trampoliner i nabolag, men at det er mer normalt blant spredde hus hvor det ikke bor så mange barn. Jeg vil ikke ha trampoline for å glede barn. Jeg vil ha den for meg, samboer og kompisene mine. Vi bor i et boligstrøk der naboene er kun noen meter unna huset vårt og det erflere som har trampoline. Er forøvrig ingen barn som har kommet hit og spurt om de kan låne den, men jeg hadde ikke sagt nei med mindre jeg skulle bruke den selv eller ikke orket å høre de hoppe utafor huset. Du har all rett å si nei da, ingen som ser på deg som noe 'monster' men kanskje litt kjip Hehe
Gjest Tirkes Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Si "Beklager men du kan ikke hoppe, for jeg har ikke tid til å passe på. Det kan være farlig, og jeg vil ikke du skal skade deg i min hage." ...med mindre foreldrene da tropper opp for å se på at de små hopper i din hage, så har du alt på ditt tørre både ovenfor barn og evt fornærmede voksne. Eller, dropp sikkerhetsnetting. Og si at de ikke kan hoppe på den uten sikkerhetsnetting, du føler ikke det er trygt for barn. Blir ungene sure, så får det bare være. Blir foreldrene sure, så får de kjøpe egen trampoline. Du skal ikke være redd å skaffe noe morsomt i privat hage. Jeg har to nevøer som vokser opp i et nabolag med et svømmebasseng som de ser laaaangt etter, og har spurt om å få bruke men har fått beskjed om at det kun er for de som bor der og gjestene deres. De godtar det, selv om de har veldig lyst til å bade. 2
Gjest gurimalla Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Kan ikke se at det blir et stort problem. Her vi bor er det mange eneboliger og ca 1 av 3 har trampoline, vi har trampoline og vi får av og til besøk av nabobarna som ønsker å hoppe (noe de får så lenge vi ikke sitter ute og spiser middag). Min erfaring er at barna er flinke til å forholde seg til regler og respekterer et nei.
Tropic Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Noen i mitt nabolag har trampoline, også barn, men har aldri sett noen barn hoppe på den noen gang og den vises veldig godt fra veien ol. Syens forøvrig forslaget til Tirkis om å bruke sikkerhetsnett som en veldig fin unnskyldning!
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 her hopper kun nabo barn når dei er på besøk til mine.har aldri vert noen her utenom med mine bar.så tror ikke barn går å spør om å få hoppe om du ikke har barn selv.bare å si nei i såfall. dei fleste kjøper til sine selv.
makkapakka Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 Jeg kjøper ikke trampoline for å ha i min hage pga. trekkplaster for andre barn, og fordi det er ikke andre i nabolaget som har dette. Jeg vil ikke ta ansvaret andre barn som låner trampolinen pga. det kan oppstå skade i lek på trampolinen, og da får jeg automatisk ansvaret for dette.
Kosemose Skrevet 1. august 2011 #10 Skrevet 1. august 2011 Nå er det vel ikke så veldig uvanlig at barnefamilier har trampoline, så jeg vil tro at ungene i gata har andre tilgjengelige trampoline enn den du har lyst til å skaffe deg. Og skulle det komme noen unger, så er det bare å si at "ingen barn får låne trampolina mi fordi jeg er redd de skal skade seg" også gjør du ingen unntak, og går ut og sier fra hvis noen skulle komme til å forville seg på den. Tenker det kommer til å gå helt fint jeg. Husk på at det er farlig å hoppe flere (voksne) på trampoline samtidig da, og særlig i fylla...
The Kitten Skrevet 1. august 2011 #11 Skrevet 1. august 2011 Du kan da ikke nekte barna adgang til trampolinen din! Det er livsviktig for barna å få sin daglige hoppedose. 1
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #12 Skrevet 2. august 2011 Er det vanlig at barn spør om å låne trampolina til fremmede da? I tunet vårt har vi trampoline, og de eneste som bruker den er barn som er på besøk hos noen av oss som bor her.
Gjest Jens Skrevet 2. august 2011 #13 Skrevet 2. august 2011 Men husk for all del at du er ansvarlig for trampolinebruken, hvis du for eksempel reiser bort og trampolinen står ute, så er du ansvarlig hvis nabobarn bruker trampolinen din og skader seg. (selvom du tidligere har sagt at de ikke får lov). 1
Chiyo Skrevet 2. august 2011 #14 Skrevet 2. august 2011 (endret) Men husk for all del at du er ansvarlig for trampolinebruken, hvis du for eksempel reiser bort og trampolinen står ute, så er du ansvarlig hvis nabobarn bruker trampolinen din og skader seg. (selvom du tidligere har sagt at de ikke får lov). Akkurat. kan ikke folk passe på ugangskråkene sine selv? :gjeiper: Endret 2. august 2011 av Chiyo 1
Gjest gutt92 Skrevet 2. august 2011 #15 Skrevet 2. august 2011 Jaja, det er nok ingen som er mer utsatt enn meg (den står NESTEN uti veien der det passerer 10 talls hvis ikke 100-vis av folk hver dag) og INGEN har prøvd seg på en enda, men om kamerater har lyst til å hoppe er ikke det noe stress. Bare heng opp en lapp som det har blitt sagt eller noe, så ingen sinte foreldre kan saksøke deg eller ting som det... Er bare å si nei. Og ingen har rett til å gå i hagen din uansett.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #16 Skrevet 2. august 2011 i gata vår er det bare vi som IKKE har trampoline. Trodde at nesten alle hadde trampoline jeg... men noe helt annet: er det så vanlig at trampoline er morsomt for folk i 20-åra? Jeg synes det er gørrkjedelig, og jeg er ikke 20 engang...
Gjest Jens Skrevet 2. august 2011 #17 Skrevet 2. august 2011 Akkurat. kan ikke folk passe på ugangskråkene sine selv? :gjeiper: Det spiller ingen rolle ift ansvarsfordeling, hvis et barn/en voksen skader seg på en trampoline, så er det eier som har ansvaret. http://www.dinside.no/843586/har-du-en-trampoline 1
Gjest Jens Skrevet 2. august 2011 #18 Skrevet 2. august 2011 Jaja, det er nok ingen som er mer utsatt enn meg (den står NESTEN uti veien der det passerer 10 talls hvis ikke 100-vis av folk hver dag) og INGEN har prøvd seg på en enda, men om kamerater har lyst til å hoppe er ikke det noe stress. Bare heng opp en lapp som det har blitt sagt eller noe, så ingen sinte foreldre kan saksøke deg eller ting som det... Er bare å si nei. Og ingen har rett til å gå i hagen din uansett. Feil, feil, feil, feil. Det spiller ingen rolle om trampolinen står på offentlig eller privat grunn, heller ikke om eier har satt opp lapp om at ingen får bruke den. http://www.dinside.no/843586/har-du-en-trampoline 1
Gjest gutt92 Skrevet 3. august 2011 #19 Skrevet 3. august 2011 Spørs på hobbyer da... Jeg står på twintip og sånt så jeg øver på triks på trampolina som jeg kan overføre til snøen, så er det veldig god trening!
Gjest gurimalla Skrevet 3. august 2011 #20 Skrevet 3. august 2011 Det spiller ingen rolle ift ansvarsfordeling, hvis et barn/en voksen skader seg på en trampoline, så er det eier som har ansvaret. http://www.dinside.no/843586/har-du-en-trampoline Det stemmer kun hvis trampolinen ikke er skikkelig montert, sikret eller vedlikeholdt. Hvis 4 ungdommer sniker seg inn på din trampoline og skader seg pga uforsiktig bruk, det ikke eiers ansvar. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå