AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Nå har det seg sånn at jeg har kommet inn på Regnskap og revisjon (står på venteliste på økonomi og administrasjon) på universitetet. Dette er ikke noe jeg i utgangspunktet interesserer meg for, men ser jo klart at det er den trygge veien å gå. Dersom jeg kommer inn på økonomi så blir valget ennå vanskeligere for det er litt bredere spekter av hva man kan gjøre etter utdanning og de fleste jobbene er godt betalt med en gang. Har i tillegg kommet inn på grafisk design på Norges Kreative Fagskole, og dette er noe som jeg vet jeg vil trives med. Jeg er veldig kreativ og det er jo egentlig dette jeg vil. Problemet er bare at det er så forferdelig dyrt, og veien videre etter utdanning er mye mer usikker. Så er jo spørsmålet, hva ville dere gjort? Skal man tørre å satse på det man virkelig vet man interesserer seg for eller bare kjøre safe? Jobb utgjør jo en veldig stor del av livet, så hvor viktig er det at man brenner for det man jobber med? Noen som har eller har hatt samme dilemma? Hvordan gikk det?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Det er nå viktig at du trives litt med det du driver med, eller i det alle minste trives noenlunde med studiene (som tross alt kanskje er 5 år av livet ditt). Det er ikke noe kjekt å måtte lide seg gjennom hver dag og hvert gørrkjedelige fag. Personlig ville jeg droppet regnskap og revisjon siden det høres ut som en helt annen verden for deg. Om jeg ville valgt grafisk design på en privatskole vet jeg ikke, men jeg ville uansett gått for noe som kanskje er litt nærmere dine interesser og evner. Å studere økonomi kun fordi det angivelig er gode penger i det hadde jeg aldri giddet.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 Jeg tok grafisk design på nevnte skole for noen år siden, fordi jeg er kreativ og gjerne ville fortsette løpet med noe jeg kunne jobbe med kreativitet til daglig. Skulle eg aldri ha gjort. Jeg har slitt helt enormt på arbeidsmarkedet og er nå i ferd med og ta omskolering -nettop i økonomisk rettede fag fordi jeg ønsker og gå de resterende årene jeg har i arbeidslivet med sikker inntekt. Det gikk ut over helsen min for å si det sånn. Nå har det seg slik at vi mennesker er forskjellige, men grafisk design krever beinhardt arbeid for å få jobb. Det er svært moro så lenge en går på skolen, men lite relevant arbeid og få etter uteksaminering. Alternativet er at en ender opp med urelevante jobber og står i fare for å rekvalifisering. En mulighet er at du starter et enkeltmannsforetak og jobber deg opp med å ta små oppdrag for å spe på portoføljen som deretter kan benyttes i jakten på en mer stabil designer jobb (feks et byrå eller en større bedrift). Vær forberedt på useriøse kunder som er gnitne på honorar og trege med å betale regninger. I værste fall tror de at det holder med å spandere en øl for endt oppdrag. Arbeidene blir lite verdsatt og kundene har dessverre alt for mye å si i designprosessen. En plakat tar nemlig et par dager å lage, ikke en time slik kunden tror. Grrr! Så fra meg personlig, da jeg snakker om min bitre erfaring som jeg gjerne ville vært foruten, ta heller regnskap og revisjon. Me er du lysten på en stor utfordring, så ta grafisk design Høres forferdelig negativ ut her, men skulle ønske noen sa det samme til meg før jeg tok til på grafisk design...
Cho Kon It Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 (endret) Jeg har også utdanning innen grafisk design, men kun fra videregående skole. Etter seks år med drittjobber har jeg endelig klart å lande drømmejobben, men jeg har vært nær ved å gi opp flere ganger. Mitt råd til deg er å følge drømmen din, uansett hvor fjern den måtte være. Ja - det er vanskelig å komme inn i bransjen, markedet er mettet, men hvis du er villig til å virkelig bite tenna sammen fungerer det fint å jobbe som noe helt annet imens du jakter på drømmejobben. Det som er så greit med grafisk design er at det er veldig lett å holde liv i flammen selv. Jeg har tatt på meg freelanceoppdrag de gangene jeg har fått sjansen til det, og de gangene det har vært stille har jeg rett og slett laget oppdrag til meg selv for å holde kunnskapene ved like. Hadde jeg vært deg hadde jeg valgt den usikre, men spennende (og samtidig trygge) veien. Endret 2. august 2011 av Scaramouche- 1
Bloodflowers Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 Jeg sliter med noe av det samme som deg. Skal gå grafisk design på FHS nå til høsten, for å se om det virkelig er noe jeg vil trives med. Slik som situasjonen er nå, har jeg kjempelyst til å studere det, og få meg en utdannelse innenfor den retningen. Som deg, tenker jeg på fremtiden og utsiktene for å få jobb. De er jo ikke spesielt gode, hvertfall ikke her i Norge. Personlig mener jeg at man bør følge drømmen sin. Man må jo tenke på at man tross alt skal jobbe i mange år framover, og det er kjempeviktig at man trives i den jobben man gjør. Hvis man ikke trives, gjør man heller ingen god jobb, og tilværelsen blir heller miserabel. Samtidig vil jo alle ha en økonomisk trygghet, og det er også viktig å tenke på det når man skal velge karriere. Jeg er enig med Scaramouche- her. Følg drømmen din. Hvis det virkelig er noe du liker, og VET at du vil trives med, og du er forberedt på å jobbe hardt for å få det til, så får du det nok til til slutt
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 Som jeg fortalte over her, jeg fulgte også drømmen min og jeg var ganske innstilt med å kjempe for å få jobb, men på ett eller annet tidspunkt møtte jeg veggen og orket ikke kjempe mer. Spesielt den gangen da jeg mistet drømmejobben min fordi jeg hadde rekvalifisert meg via urelevante drittjobber. Et av de største nederlagene jeg har hatt i hele mitt yrkesaktive liv. Det er derfor jeg går inn for å skolere meg i det jeg liker "nest best", men som jeg også kan prøve å gjøre på en kreativ måte når turen for arbeidslivet kommer. Jeg tror det kan være et smart trekk å bygge på de årene med grafisk design med et år med feks økonomi. Da er en rustet til å drive freelance og være med å starte designfirma sammen med andre.
Bloodflowers Skrevet 2. august 2011 #7 Skrevet 2. august 2011 Som jeg fortalte over her, jeg fulgte også drømmen min og jeg var ganske innstilt med å kjempe for å få jobb, men på ett eller annet tidspunkt møtte jeg veggen og orket ikke kjempe mer. Spesielt den gangen da jeg mistet drømmejobben min fordi jeg hadde rekvalifisert meg via urelevante drittjobber. Et av de største nederlagene jeg har hatt i hele mitt yrkesaktive liv. Det er derfor jeg går inn for å skolere meg i det jeg liker "nest best", men som jeg også kan prøve å gjøre på en kreativ måte når turen for arbeidslivet kommer. Jeg tror det kan være et smart trekk å bygge på de årene med grafisk design med et år med feks økonomi. Da er en rustet til å drive freelance og være med å starte designfirma sammen med andre. Skjønner hva du sier, og ja, det kan være lurt å kanskje ha en utdannelse i bakhånd. Nå snakket jeg ut ifra mitt ståsted. Jeg har en vgs-utdannelse som tannlegeassistent, så jeg vet at jeg kan bruke den utdannelsen, hvis det viser seg vanskelig med noe annet. Kan jo, som du sier være lurt med økonomi i bakhånd, da dette, som du også sier, kan hjelpe med oppstart av et eget firma.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #8 Skrevet 3. august 2011 Personlig mener jeg at man bør følge drømmen sin. Man må jo tenke på at man tross alt skal jobbe i mange år framover, og det er kjempeviktig at man trives i den jobben man gjør. Hvis man ikke trives, gjør man heller ingen god jobb, og tilværelsen blir heller miserabel. Samtidig vil jo alle ha en økonomisk trygghet, og det er også viktig å tenke på det når man skal velge karriere. Dette er veldig sant. Samtidig må man vurdere muligheten for at man blir gående uten arbeid, at man ikke tjener nok til å holde seg flytende, og den psykiske belastningen det er å aldri vite hva som kommer rundt neste sving. Det er ikke gitt at man kommer til å trives så godt med det heller. Å velge et studium man liker er bra, men det betyr ikke at arbeidshverdagen nødvendigvis vil bli noe man liker, det er det mange som glemmer. Hva hjelper det om man velger det man liker fordi man skal jobbe i mange år om man faktisk ikke får jobb med det?
Gjest "gjest" Skrevet 3. august 2011 #9 Skrevet 3. august 2011 Jeg kunne aldri ha studert noe jeg ikke gikk inn for 110%.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #10 Skrevet 3. august 2011 Jeg ville prøvd meg på kreativ fagskole. Ja, det er tøft i designerbransjen og det er mange som ikke får jobb. Men, med fare for å høres ut som en klisje - er man god får man jobb. Følg eksempelet som noen nevner over, opprett en enkeltmannsbedrift, ta enkeltoppdrag og få referanser. Er det også vanskelig i begynnelsen, ta småoppdrag for veledige organisasjoner f. eks, selv om man kanskje ikke får betalt i det hele tatt eller next to nothing. Ja, det blir nok mye jobb for lite i begynnelsen, men feilen mange gjør er at de satser på en utdanning uten samtidig å få erfaring underveis. Grunnen til at mange ikke får jobb etter endt utdanning er nok ofte at de ikke også fikk praksis underveis eller at de ikke hadde nok "stayerevne" frem til de fikk den første relevante jobben.
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #11 Skrevet 3. august 2011 Jeg kunne aldri ha studert noe jeg ikke gikk inn for 110%. Jeg ville heller ha fokusert på de førti årene i arbeidslivet som kommer etter studiene, jeg. Det går nemlig an å få i pose og sekk, både et interessant studium OG en utdannelse som gjør overgangen til arbeidslivet relativt enkel. TS, om du virkelig vil, så prøv! Men ha en plan for hvordan du skal skaffe deg relevant erfaring under studiet, for det nytter ikke å tenke at "det er viktig å trives med studiene, og resten ordner seg sikkert". Da har du tapt før du har begynt. Det er arbeidskarrieren som er det viktigste, ikke studietiden. 2
AnonymBruker Skrevet 3. august 2011 #12 Skrevet 3. august 2011 Jeg ville anbefallt deg å satse på grafisk designer som hobby og ellers utdanne deg til noe du får deg jobb til. Jeg kjenner alt for mange som skulle følge drømmen, eller det de synes var sååå spennende, og ender opp med drittjobber som ikke er noe som helst relevant til udannelsen. Realiteten er at om du ikke er blant de beste, villig til å jobbe rævva av deg i flere år etter udannelsen så får du ikke jobb. Kjenner også flere som har vært blandt de flinke, fått drømmejobben, og innså det å blande hobby og jobb ikke er noe bra. De har rett og slett gått lei det de engang brente for.
Gjest Bjørn82 Skrevet 3. august 2011 #13 Skrevet 3. august 2011 Hei til deg TS.. Jeg er ikke så gammel, men jeg er såpass gammel at jeg har fått litt erfaring. Jeg er utdannet innen elektrofagene, grunnen til at jeg ble utdannet i den retningen var først og fremst fordi jeg var sikker på at jeg fikk meg en jobb, og at jeg fikk ganske ok betaling. Det jeg har funnet ut i ettertid er at jeg angrer på at jeg ikke fulgte mine interesser og tok mine valg med utgangspunkt i dem. Det ville ført til at jeg kanskje tjente litt mindre penger, men at jeg ville trivdes mye bedre. Når man tar en utdannelse med bakgrunn i "fornuftige" valg er det ikke alltid like sikkert at du vil være noen "ressurs" eller trives med jobben din i fremtiden. Å ta valg basert på interesse og ønske er noe jeg ser som mye viktigere enn å ta valg i fornuftens navn. Du skal tross alt jobbe i 35-40år med det du velger.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #14 Skrevet 4. august 2011 Dette er noe jeg sier til alle som vil gjøre noe kreativt, om det er sport, musikk, kunst ... med mindre du har et såpass stort talent at du vet du vil slå igjennom (det er bare et fåtall som blir store toppidrettsutøvere, musikktalenter og talentfulle kunstnere inne illustrasjon, grafisk design, som faktisk kan leve av det) Få deg en sikker utdannelse først, så kan du dyrke din store lidenskap ved siden av studiene eller etterpå. Så jeg vil anbefale deg å få deg en trygg utdannelse først, og etterpå kan du studere noe kreativt, som grafisk design. Da vil du iallfall ha en utdannelse å falle tilbake på om dette med grafisk design ikke går så bra.. Selv har jeg alltid hatt lyst til å gå på musikkhøyskolen og å gå på NKF på illustrasjon, men har valgt å studere medisin. Men det har ikke hindret meg fra å tegne eller å spille instrumentet mitt. Jeg går på forskjellige tegne og illustrasjons-kurs, og jeg er med i orkester på fritiden. Når jeg blir ferdig med medisinstudiet om noen år, har jeg fortsatt goood tid til å bli illustratør om jeg vil. Det å bli en fiolinist er nok for sent, men å kunne uttrykke meg og kjenne samspillet i et orkester, og ta små oppdrag i ny og ne, gir meg mye. Kanskje jeg kan bli en fiolin-lærer etterhvert også. Det har jeg veldig lyst til. Mente ikke ta motet fra deg, men om dette er noe du virkelig vil, kan man gå i 2 år på NKF, og kanskje ta steget til utlandet og se hvordan det går. Jeg tenkte selv på det, men det ble så forferdelig dyrt + at jeg følte at dette var mer rett.
AnonymBruker Skrevet 4. august 2011 #15 Skrevet 4. august 2011 skal selv ta en utdannelse innen kunst Vet det blir vanskelig å finne jobb.... men tenkte å bygge på med noe lærerstudie, og eventuelt ta ett år med engelsk eller noe... eller førskolelærer... så har jeg ihvertfall noe å jobbe med til jeg finner drømmejobben.... Tror nok at jeg kommer til å ha mange forskjellige jobber før jeg finner en fast jobb... Menmen. Jeg har for rævva karakterer til å komme inn på noe særlig anna, og andre studier interesserer jeg meg ikke for
Pippi92 Skrevet 5. august 2011 #16 Skrevet 5. august 2011 Jeg ville absolutt valgt det jeg interesserte meg mest for. Man lever bare en gang, og man skal ikke være så redd for å ta noen sjanser. Hvis du interesserer deg for grafisk design og er villig til å jobbe hardt, så skal du ikke se bort i fra at du blir en av de som klarer å gjøre det stort innen for det området. Det gjelder bare å tørre å ta noen sjanser, og ikke minst tro på seg selv og hva du er god til. Skal du bli noe innen det kreative er ikke Nkf veien å gå. Skolen er ikke så høyt ansett i bransjen, og du må ut med mye penger for en utdannelse som du sikkert kunne fått bedre en annen plass.
Rosalie Skrevet 5. august 2011 #17 Skrevet 5. august 2011 Eg er ein av dei som valde bort den kreative draumen framfor eit sikkert utdanningsval. Resultatet er at eg no har ein godt betalt jobb i ein sikker bransje, også har eg den kreative draumen som hobby. 2
Gjest Krizzy Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 Jeg sliter også der. Kreativt vs trygt. Jeg har et år til å tenke på det endelig. Jeg er veldig usikker, men jeg tror nok at jeg ender opp på det trygge valget. Jeg er enslig forsørger til et barn, så det spiller nok litt inn på valget mitt. Å gå uten arbeid ville vært svært vanskelig. Jeg er nødt til å ha noe å gå til, en god lønnslipp og en sikker arbeidsplass. Kunsten, og musikken kan jeg ha som hobby. Jeg tror det kommer til å gå bra.
Gjest Rosea Skrevet 6. august 2011 #19 Skrevet 6. august 2011 Jeg ville gått for grafisk design, og deretter tatt en årsenhet innen markedsøkonomi eller bedriftsøkomi. Da er du godt kvalifisert til å jobbe med reklame/annonsering og markedsmateriell i en markedsavdeling. Jeg har selv en kreativ utdannelse, og vet at det er ikke så lett å få jobb uten faglig tyngde. Men gi ikke opp, jobb hardt, skaff kontakter, jobb deg oppover og bank på dører, så klarer du å skape den fremtiden du selv ønsker deg. Følg magefølesen, og lykke til!
Gjest Cindy* Skrevet 6. august 2011 #20 Skrevet 6. august 2011 Jeg ser at mange som svarer her inne, er folk som ikke jobber innen media/reklame. Jeg har jobbet med begge deler - og studert diverse kreative fag, så føler at jeg har et greit utgangspunkt for å svare: Hvorvidt man får jobb, avhenger egentlig av to, nei, tre ting: Faglig dyktighet, nettverk og tidligere erfaring. Spesielt de to siste kriteriene henger sammen. Har man nettverk, får man ofte erfaring. Mange studenter er, av en eller annen grunn, redd for å ta en "drittjobb" med lav lønn. Det mange ikke tenker på, er at denne relevante, men dårlig betalte jobben er et steg mot å få drømmejobben i fremtiden. For å si det sånn; å sitte i kassa på en eller annen butikk gjør deg ikke til en bedre designer, selv om du kanskje får 10-15 kroner mer utbetalt i timen. Jeg kjenner mange SVÆRT dyktige folk innenfor reklame, journalistikk og foto - for å nevne noe. En venninne som ble ferdig utdannet for 2 år siden har i dag startet sitt eget lille "agency" og faktuerer 200-300 per jobb! (Dette er riktignok månedsprosjekter, men likevel). En fotografvenninne fikk praksisplass i et fransk magasin (utveksling). og tok i tillegg masse bilder på egenhånd. Fikk pene venninner til å være modeller - og solgte inn seriene til diverse mindre, norske jenteblader. Selv har jeg også fått drømmejobben - på bakgrunn av erfaring og at jeg turte å satse. Vil ikke gå inn på nøyaktig hva den innebærer, ettersom jeg da identifiserer meg selv. Men kort oppsummert: Har du talent, vilje og ønsker å ta i et tak, er det lite som kan stoppe deg. Er du derimot en av disse halvmotiverte studentene som begynner å studere grafisk design fordi du tror det er noe for deg, og fordi det skal være et enkelt studium...er jeg enig med de andre; da bør du velge noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå