AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Hva er egentlig forskjellen på sykling og spinning? Jeg har aldri vært på en spinningtime, sykler bare selv hjemme på treningssykkelen vi har. Hva er forskjellen?
Tullepia Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Hva er egentlig forskjellen på sykling og spinning? Jeg har aldri vært på en spinningtime, sykler bare selv hjemme på treningssykkelen vi har. Hva er forskjellen? På en spinningtime har du en instruktør som leder deg gjennom treningen og motiverer deg. De spiller fengende musikk, demper lyset, skaper en illusjon av at du er på vei et sted, inspirerer og pusher. De forklarer hvordan kroppen skal kjennes med tanke på pust, melkesyre osv slik at du til enhver tid ligger riktig i forhold til ditt eget nivå og får max utbytte av treningen.
Wiggins Skrevet 1. august 2011 #3 Skrevet 1. august 2011 På en spinningtime har du en instruktør som leder deg gjennom treningen og motiverer deg. De spiller fengende musikk, demper lyset, skaper en illusjon av at du er på vei et sted, inspirerer og pusher. De forklarer hvordan kroppen skal kjennes med tanke på pust, melkesyre osv slik at du til enhver tid ligger riktig i forhold til ditt eget nivå og får max utbytte av treningen. På en spinningtime sitter man på såkalte spinningsykler, som ikke er på langt nær så fine å sykle på som en ordentlig racer. Jeg har meget spesifikk og særdeles lite mainstream musikksmak, så jeg har ikke videre sansen for musikken de spiller på spinningtimer (jeg har vært på én time, en makspulstest, og ellers hørt hva som har stått på når jeg har gått forbi). Hvordan puls, pust og treningseffekt fungerer er det ikke all verdens vanskelig å lese seg opp til på egenhånd. På egenhånd kan man også trene slik man føler at det passer, som ikke nødvendigvis er det instruktøren sier. Når man kommer i brukbar form er en klokketime ikke all verdens lenge å sykle. På en racersykkel kan jeg sykle på landeveien rundt omkring, oppdage nye områder med vakre landskaper, og selv de kjedelige delene av runden er mer interessante å se på enn en spinningsal. Dessuten kan jeg sykle så langt jeg bare måtte føle for. Nå ordlegger jeg meg med vilje veldig negativt til spinning her. Selvsagt kan det være artig for folk som liker musikken som blir spilt og som liker å trene i fellesskap med andre, selv foretrekker jeg å trene alene for å kunne gjøre som jeg vil. Allikevel kan jeg bare ikke fatte at noen vil sitte i en spinningsal og trene når det er vær til å sykle ute.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #4 Skrevet 2. august 2011 Nå ordlegger jeg meg med vilje veldig negativt til spinning her. Selvsagt kan det være artig for folk som liker musikken som blir spilt og som liker å trene i fellesskap med andre, selv foretrekker jeg å trene alene for å kunne gjøre som jeg vil. Allikevel kan jeg bare ikke fatte at noen vil sitte i en spinningsal og trene når det er vær til å sykle ute. Noen av oss blir så tette i nesa og slimete i luftveiene våre av å være i aktivitet ute når det er varmt og fint vær En annen fordel med spinning er at man blir pusha, i forhold til når man bare tråkker på egenhånd i eget tempo. Lettere å bare gå av sykkelen og ikke "gidde" mer da.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #5 Skrevet 2. august 2011 En annen fordel med spinning er at man blir pusha, i forhold til når man bare tråkker på egenhånd i eget tempo. Lettere å bare gå av sykkelen og ikke "gidde" mer da. Enig. Spinning er "gratistrening" i mitt hode, det er bare å møte opp så blir man pushet gjennom timen. Det er alltid en spinningtime man kan slenge seg med på på vei til eller fra jobb. Jeg elsker å sykle utendørs også, men da blir det lengre turer med lavere intensitet og mer fokus på omgivelsene (naturlig nok).
Tullepia Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 På en spinningtime sitter man på såkalte spinningsykler, som ikke er på langt nær så fine å sykle på som en ordentlig racer. Jeg har meget spesifikk og særdeles lite mainstream musikksmak, så jeg har ikke videre sansen for musikken de spiller på spinningtimer (jeg har vært på én time, en makspulstest, og ellers hørt hva som har stått på når jeg har gått forbi). Hvordan puls, pust og treningseffekt fungerer er det ikke all verdens vanskelig å lese seg opp til på egenhånd. På egenhånd kan man også trene slik man føler at det passer, som ikke nødvendigvis er det instruktøren sier. Når man kommer i brukbar form er en klokketime ikke all verdens lenge å sykle. På en racersykkel kan jeg sykle på landeveien rundt omkring, oppdage nye områder med vakre landskaper, og selv de kjedelige delene av runden er mer interessante å se på enn en spinningsal. Dessuten kan jeg sykle så langt jeg bare måtte føle for. Nå ordlegger jeg meg med vilje veldig negativt til spinning her. Selvsagt kan det være artig for folk som liker musikken som blir spilt og som liker å trene i fellesskap med andre, selv foretrekker jeg å trene alene for å kunne gjøre som jeg vil. Allikevel kan jeg bare ikke fatte at noen vil sitte i en spinningsal og trene når det er vær til å sykle ute. For en som er glad i å sykle, flink til å pushe seg selv så er det helt riktig det du skriver her. For alle som ikke trives med utholdenhetstrening og ikke klarer å motivere seg er spinning (eller tilsvarende timer) gull verdt. Jeg ville ikke nølt med å anbefale en nybegynner spinningtimen fremfor å sitte alene på sykkelen. Etterhvert finner man ut hva man kan klare selv og liker best.
Gjest Ruccola Skrevet 2. august 2011 #7 Skrevet 2. august 2011 Største forskjellen er vel eentlig syklene. For du har nok en ergometersykkel hjemme. Disse har ofte forhåndsprogrammerte programmer der det blir tyngre/lettere alt etter hvor i programmet du er (som oppover og nedoverbakker) Du har også en veldig oppreist sittestilling på et konfortabelt sete. En spinningsykkel er mer lik en racersykkel. Du sitter foroverlent på et smalt sete.(Sykkelbukse med pute er en fordel) En har ingen program, kun en knapp man skrur på for å stille styrken. En spinningsykkel er laget for hardere bruk enn en ergometersykkel, og ser ofte ikke like elegant ut som en spinningsykkel. Så har man også en instruktør foran seg, som sier ifra når en skal pushe ekstra, når en skal skru opp eller ned på styrken og som generellt leder deg gjennom treningsøkten. Noen liker å ha organiserte økter på denne måten i et treningsstudio, mens andre foretrekker å trene selv hjemme, eller å sykle vanlig ute i friluft. Der er vi alle ulike, og du må bare finne ut hva som passer best for deg
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #8 Skrevet 2. august 2011 Jeg har ikke prøvd Spinning selv, jeg elsker å sykle på min egen sykkel ute, men det er 2 damer på jobben om er helt spinning-frelste. Eneste jeg hørte en gang var under spinningtimen, der syklene står passe tett, så feis personen foran
Supraspinatus Skrevet 2. august 2011 #9 Skrevet 2. august 2011 Noen av oss blir så tette i nesa og slimete i luftveiene våre av å være i aktivitet ute når det er varmt og fint vær En annen fordel med spinning er at man blir pusha, i forhold til når man bare tråkker på egenhånd i eget tempo. Lettere å bare gå av sykkelen og ikke "gidde" mer da. Jeg synes spinning er forferdelig på grunn av akkurat det du sier. Det er så varm, svett og tung luft at jeg blir slimete i luftveiene. Største forskjellen er vel eentlig syklene. For du har nok en ergometersykkel hjemme. Disse har ofte forhåndsprogrammerte programmer der det blir tyngre/lettere alt etter hvor i programmet du er (som oppover og nedoverbakker) Du har også en veldig oppreist sittestilling på et konfortabelt sete. En spinningsykkel er mer lik en racersykkel. Du sitter foroverlent på et smalt sete.(Sykkelbukse med pute er en fordel) En har ingen program, kun en knapp man skrur på for å stille styrken. Tja. Du kan jo stille inn spinningsykkelen slik at du kan sitte akkurat som du vil om du vil ha en svært aggressiv stilling à la landeveissykkel eller mer oppreist som en bysykkel. Og der jeg spant var setene så myke at de færreste brukte bukser med padding, mens på sykkelen min føles det nesten som om man blir antastet bakfra om man setter seg uten sykkelbukse med padding. Selv synes jeg spinning kan være greit til enkelte formål, men du blir ikke noe spesielt god syklist av å bare gå på spinning. Det er god trening, men ofte synes jeg timene er så korte. (1t)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå