-stina Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Mine barn og min kusines barn er tremenninger, men hva er jeg til min kusines barn? Dette blir jo ett ledd nærere enn tremenning, så det må jo hete noe?
Gjest Eurodice Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Mine barn og min kusines barn er tremenninger, men hva er jeg til min kusines barn? Dette blir jo ett ledd nærere enn tremenning, så det må jo hete noe? Jeg tror ikke det er noen betegnelse på det.
SkalNED Skrevet 1. august 2011 #3 Skrevet 1. august 2011 Sånne slektskap kaller man bare slekt,tror jeg. 1
Gjest pysepusen Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Mine barn og min kusines barn er tremenninger, men hva er jeg til min kusines barn? Dette blir jo ett ledd nærere enn tremenning, så det må jo hete noe? Ingenting... men min sønn kaller mine kusiner tante Vi syntes det var så kjedelig å ikke ha tittel
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 du er ingenting til din kusines barn men deres barn er tremenninger og dei sine barn igjen er 4 menninger osv.
eitrande Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Mine barn og min kusines barn er tremenninger, men hva er jeg til min kusines barn? Dette blir jo ett ledd nærere enn tremenning, så det må jo hete noe? Nei, for det er ikke ett helt ledd... Har aldri hørt at det kalles noe, det er bare slekt når man kommer så langt ut. Filletante Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan dere bruker den betegnelsen der du kommer fra? Hos oss betegner det en tante som er inngift i familien. Også har vi gammeltante som er en tante til foreldrene våre. Men vi har ikke noe ord på det som blir beskrevet i HI...
Kosemose Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 Filletante Nei, filletante er vel hun som er gift med onkelen din? Og gammeltante er foreldrene dine sin tante. Du er kusina til mamman deres. 1
kirstiJ Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 Artig med gammeltante... Her sier vi grandtante om det samme. TS: Er mange som sier tante om det er et nært forhold, men det har nok ikke noen tittel, nei... 1
Gjest pysepusen Skrevet 2. august 2011 #10 Skrevet 2. august 2011 Hehe, vi har aldri kalt inngifte filletante. Det er mine venninner det. Liker sånne forskjeller jeg!
juliane Skrevet 2. august 2011 #11 Skrevet 2. august 2011 Tror ikke vi har noen betegnelse for det i Norge. Slekta mi i USA kaller det first cousin, once removed. (Barna til tremenningen din blir dermed second cousin, once removed, osv...) Men det er jo ikke akkurat noen kosebetegnelse.
Nemii Skrevet 2. august 2011 #12 Skrevet 2. august 2011 Filletante her er alle "tanter" som ikke er i slekt :-)
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #13 Skrevet 2. august 2011 Der jeg kommer fra er man filletante til barn av søskenbarn. Partnere av søsken er rett og slett TANTER og ONKLER, vi gjør virkelig ikke forskjell. Foreldres tanter er forresten grandtanter, men blir alltid kalt "gammel-tante".
eitrande Skrevet 2. august 2011 #15 Skrevet 2. august 2011 Fra Wikipedia Ja, hva skulle man gjort uten Wikipedia!
Gjest imli Skrevet 2. august 2011 #16 Skrevet 2. august 2011 Nei, for det er ikke ett helt ledd... Har aldri hørt at det kalles noe, det er bare slekt når man kommer så langt ut. Nå ble jeg litt nysgjerrig på hvordan dere bruker den betegnelsen der du kommer fra? Hos oss betegner det en tante som er inngift i familien. Også har vi gammeltante som er en tante til foreldrene våre. Men vi har ikke noe ord på det som blir beskrevet i HI... Nei, filletante er vel hun som er gift med onkelen din? Og gammeltante er foreldrene dine sin tante. Du er kusina til mamman deres. I vår familie kallar me i alle fall alle tante og onkel, uavhengig om dei er sysken av mor/far eller gift med desse. Tante/onkel av mor/far, heiter grandtante/onkel. Filletante/onkel er altså syskenborn av mor/far. T.o.m Wikipedia gjev meg rett i det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå