Gå til innhold

Hyllebær saft

Trillrund

Anbefalte innlegg

Husker min bestemor lagde hyllebærsaft hvert år. Der i gården var det bare hjemmelaget saft å få :)

Dessverre fikk jeg aldri spurt om oppskrift.

Nå har jeg selv rødhyll i hagen, og jeg mener det må ha vært rødhyll i hagen til mine besteforeldre også. Men jeg finner motstridende opplysninger på nett. Noen steder står det at hele planten er giftig, andre steder at man kan bruke blomster og bær hvis man koker dem.

Noen med erfaring? Eller en gammel bestemor å spørre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ville styrt unna rødhyll som saft siden planten er giftig. Muligens kan det være at om du behandler den riktig at det ikke er så ille, men jeg ville droppa det.

Svenskene bruker svarthyll (sambucus nigra) mer enn oss så om du søker på fläder recept i google får du masse oppskrifter.

Her var det mange :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville styrt unna rødhyll som saft siden planten er giftig. Muligens kan det være at om du behandler den riktig at det ikke er så ille, men jeg ville droppa det.

Svenskene bruker svarthyll (sambucus nigra) mer enn oss så om du søker på fläder recept i google får du masse oppskrifter.

Her var det mange :)

Hjelper ikke med oppskrifter på svarthyll, når det er rødhyll jeg har i hagen ;) Vet at man kan gjøre mye rart med svarthyll.

Må vel kjøre en tur for å se på treet i den gamle hagen til besteforeldrene. Og håpe at huseier og naboer er borte, så de ikke tar meg for å være en tulling....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sant nok. Du får nok bare investere i en svarthyllbusk å vente til den vokser seg stor ;)

Det er jo absolutt et alternativ. Ønsker med et par rognetrær også....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...