goldenchanel Skrevet 1. august 2011 #1 Skrevet 1. august 2011 Siden jeg akkurat har flyttet til Bergen har jeg bestemt meg for å starte med nye og gode vaner og miste de kiloene jeg alltid har planlag og miste. Litt info om meg: Jeg er en 20 år gammel jente som tidligere har hatt mye aktivitet i livet, men alltid vært litt større enn normalen. Har ingen problem med å trene mye, og har mye muskemasse selvom jeg er tung. Veier i dag 105 kg, er 170 høy men har ikke noe problem med å løpe og trene fordi om. Er tidligere rytter, og har ridd 3 hester daglig de siste årene, så mye av musklaturen min er kjernemusklatur, men fettet ligger utenpå. Har lite magefett og farlig fett. Jeg vil ned til ca 65 kg, har tidligere diskutert dette med PT at dette er idealvekten for meg, om jeg bevarer en god muskelmasse. Problemet mitt er hvor begynner jeg, hvilken vei går jeg, hvor søker jeg hjelp? Ønsker ikke noe typisk diett eller lavkarbo livsendring. Har tidligere spist veldig mye usunn mat, men nå spiser jeg knekkebrød med leverpostei og agurk til frokost, salat/knekkebrød/keam/ cottage cheese til lunch, og sunn middag med så rene råvarer som mulig til middag. Frukt, bær og grønt til mellom måltider og rikelig med vann. Treningen har jeg begynt med en gåtur/rolig joggetur hver morgen, og mer trening på ettermiddagen, blir ikke sliten av morgen økten. Mens styrke/ hard kondisjon på kvelden gjør sitt! er jeg veldig støl tar jeg en gåtur istedenfor en fridag. Men bør jeg itilegg søke hjelp av PT igjen? for å optimere det jeg har startet på. Eller bør jeg "spare" de pengene til jeg føler jeg når ett platå/stagnerer. Ser det er mange her inne som har slanket seg og vært flinke så håper på god hjelp
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Jeg synes opplegget ditt høres veldig bra ut! Du kan jo drive med det et par måneder og se hvor det bringer deg. Jeg er i hvert fall sikker på at du vil få resultater og sikkert ikke ha bruk for PT før det eventuelt stagerer. lykke til, flinking!
Tullepia Skrevet 1. august 2011 #3 Skrevet 1. august 2011 Kostholdsmessig er du på god vei, og på sikt vil det gi gode utslag. Det er også kjempebra at du har begynt å trene og bevege deg mer! Turer hver dag er bra, fortsett gjerne med det. Når det gjelder kveldsøktene, betyr det litt hva slags trening dette er. Du bør for eksempel trene utholdenhet annen hver dag og styrke annenhver dag, og så ha i hvertfall én treningsfri dag hvor kroppen får restituert seg. Stølhet kommer som regel av at en er uvant med å trene og bruker "nye" muskler på en uvant måte. Dette vil nok gi seg etterhvert. Men det er viktig at du varmer godt opp på forhånd, og med styrke må du også passe på at du har korrekt teknikk. Stølhet kan komme av feilbelastninger eller for lite oppvarming, og da kan du risikere å få skader. Du må også passe på å ikke slite deg ut så mye at du er helt død etter trening. Trening skal kjennes, men du skal føle deg pigg etterpå. Rolige langøkter er bedre enn hard intervall. Jeg ville nok tatt en prat med PT igjen for å få opplæring i riktig styrketeknikk, i tillegg til å få satt opp et treningsprogram som vil hjelpe deg å nå målet ditt. Det er vel verdt pengene.
goldenchanel Skrevet 1. august 2011 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2011 Takk for svar har ett høy intensitets styrkeprogram som varer ca 1,5 time pluss oppvarming, der det er fokus på mange reps og høy puls som er satt opp av en fitnessdame, som jobbet som PT på treningsenteret. Det er beregnet at jeg skal trene det 3 dager i uken. Så mulig jeg fortsetter med det, hadde veldig god effekt med det i for før ting gled ut! Men lurer litt på hva kondisjonstrening jeg bør kjøre de to dagene i uken jeg skal trene det? langt og rolig? hardt og kort? en av hver? Svømming, løping, sykling? Siden jeg går tur/jogger vil jeg jo helst gjøre noe annet iallefall en av dagene, men føler spinning ikke er helt for meg. Hvor god er kondisjons efekten av svømming? svømte mye som liten, men lite de siste årene
Tullepia Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Mange reps og høy puls i styrkeprogram, der repetisjonene ligger på 50-70 kan føre til at man får ganske sure muskler og det kan bli tungt å trene etterpå. Denne form for styrketrening (egentlig er dette utholdende styrketrening) bør kun utføres en gang i uka. Du bør de resterende styrkedagene ha færre reps og tyngre belastning. Da trener du styrke og får shapet kroppens muskler litt mer (jenter får ikke store muskler, men blir strammere). Pilates eller catslide kan være gode alternativer. Du bør trene det du selv ønsker av utholdenhet, altså det du liker best. Jogging/løping er nok mest effektivt, og som andre brukere her påpeker (Supraspinatus) så er rolige langøkter å foretrekke. Svømming kan være veldig bra, for der får du brukt hele kroppen. Men til gjengjeld skal du svømme hardt for å få virkelig uttelling rent kondisjonsmessig.
goldenchanel Skrevet 1. august 2011 Forfatter #6 Skrevet 1. august 2011 er snakk om 15-20 reps, og ikke noe høyere enn det! trener 15 reps en dag, 20 reps en dag, og tyngre med 10 reps en dag. Vet også veldig godt at jenter ikke blir store, men pilates føles for meg meningsløst da coremuskelaturen min er meget god. Min erfaring er også at dette er ett fint suplement til hardere trening, men erstatter ikke styrke eller kondisjonsøkter. Er fettet jeg skal ha bort, muskler er det en god del av derfor høy puls under styrketreningen også. PT mente også at om jeg mistet musskler ville ikke det være ett stort problem, da jeg hadde godt over gjennomsnittet
Tullepia Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 er snakk om 15-20 reps, og ikke noe høyere enn det! trener 15 reps en dag, 20 reps en dag, og tyngre med 10 reps en dag. Da kan du bare fortsette med det hvis du føler det funker bra. Vet også veldig godt at jenter ikke blir store, men pilates føles for meg meningsløst da coremuskelaturen min er meget god. Min erfaring er også at dette er ett fint suplement til hardere trening, men erstatter ikke styrke eller kondisjonsøkter. Måtte jeg velge, ville jeg trent kjernemuskulatur fremfor "vanlig" styrke. Kjernemuskulaturen din er nok på topp, men den skal også vedlikeholdes, derfor blir pilates eller annen trening av kjernemuskulatur aldri meningsløs. Ikke tenk at du må erstatte det ene med det andre. Enhver treningsform er alltid er supplement til resten av treningen. Er fettet jeg skal ha bort, muskler er det en god del av derfor høy puls under styrketreningen også. PT mente også at om jeg mistet musskler ville ikke det være ett stort problem, da jeg hadde godt over gjennomsnittet Javel, da gjør du som PT sier.
goldenchanel Skrevet 4. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 4. august 2011 Men hvordan klarer dere å holde motet oppe? For min del er det værst med søtsuget, blir litt sånn " en liten sjokolade, en liten bit kake " også er det plutselig litt kake hver dag, hvordan holder dere motet oppe når du vil ha noe søtt?
Tullepia Skrevet 5. august 2011 #9 Skrevet 5. august 2011 Men hvordan klarer dere å holde motet oppe? For min del er det værst med søtsuget, blir litt sånn " en liten sjokolade, en liten bit kake " også er det plutselig litt kake hver dag, hvordan holder dere motet oppe når du vil ha noe søtt? Det er i starten det er verst. Du må lære deg å fokusere på andre belønninger og å redusere inntaket av søtt når du først spiser det. Gå ned gradvis. Noen gode triks er: - storhandle en gang i uka, og gjør det når du er mett. Ikke kjøp massevis av snop, hold deg til den ene sjokoladen du skal ha på lørdagen. Har man ikke mye sjokolade og annet godt i hus, så blir det vanskeligere å spise mye av det. - Tenk på sunne ting du liker: smoothie, frukt av alle slag (melon, jordbær, pasjonsfrukt etc etc) og kjøp inn mer av dette slik at du kan spise dette når søtsuget setter inn. - Straks etter trening er den eneste gangen musklene virkelig trenger sukker. Unn deg selv en liten sjokomelk og frukt/yoghurt da. - Hva er favorittmaten din? Indrefilet? Sushi? Bruchetta med ekslusiv olivenolje? Kjøp den sunne favorittmaten din som belønning i stedet for å kjøpe chips/ sjokolade. Unn deg selv en deilig og fabelaktig middag, da vil sjokoladen begynne å se litt bleik og kjedelig ut. - Når du først koser deg, IKKE HA DÅRLIG SAMVITTIGHET. Lørdagen er kosedag, og den skal du få glede deg til og nyte. Er det bursdager eller bryllup må du også spise kake og kose deg. Når du nå skal begynne å trappe ned kan det lønne seg å kjøpe den minste melkesjokoladen (eventyrsjokoladen) i stedet for 100-grams hver dag. Drikk sjokomelk for å døyve søtsuget. I det hele tatt: trapp ned, og ha som mål at i slutten av uka eller måneden er det SLUTT på snopespising. Og finn deg andre former for belønning (badstu, god mat, et nytt klesplagg, kino etc).
goldenchanel Skrevet 5. august 2011 Forfatter #10 Skrevet 5. august 2011 Takk for gode tips! merker veldig ofte det lille søtsuget, også finner man en grunn til å belønne segselv med godis. Som bare gjør at målet er lengre unna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå