Gå til innhold

Dele utgifter til barnehage?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Nå har vi fått barnehageplass! :) Far betaler ikke barnebidrag fordi han "tjener for lite", men har nå fått ny jobb. Han skal da begynne å betale barnebidrag. Er det vanlig at mor og far deler på utgifter til barnehagen, eller må jeg betale det med barnebidraget?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei!

Nå har vi fått barnehageplass! :) Far betaler ikke barnebidrag fordi han "tjener for lite", men har nå fått ny jobb. Han skal da begynne å betale barnebidrag. Er det vanlig at mor og far deler på utgifter til barnehagen, eller må jeg betale det med barnebidraget?

Du kan vel søke om stønad til barnetilsyn gjennom nav.

Jeg har ikke små barn selv men vet at noen venninner av meg får det!

Søknadsblanketter er vel helt sikkert å finne på nav.no

• Liker 1
Skrevet

nei jeg er ikke alenemor, bor med ny mann :-)

Skrevet

Jeg mener å huske at dette skal dekkes av bidraget.

• Liker 1
Skrevet

bidraget skal også gå til å dekke barnehageutgifter. Samtidig kan du - under visse forutsetninger -få sk. stønad til barnetilsyn, som vel dekker rundt 60% av det bhg.plassen koster. Dette medregnes din inntekt og kan dermed gjøre at bidraget blir noe lavere.

Det enkleste ifht. ovennevnte er å sjekke med NAV.

En annen sak er at dere står fritt til å avtale nøayktig hvordan dere selv vil ha det ifht. bidrag. Det må ikke gå gjennom NAV, verken ifht utrekning eller innkreving. Dere kan sånn sett avtale at dere deler på bhg.utgiftene i tillegg til bidrag.

Dette forutsetter imidlertid at dere er sånn noenlunde vel forlikte - det er ofte økonomi er grunnlaget for mye bråk.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner.

Kråkesaks, moderator.

Skrevet

Jeg går skole og har ca halvparten i mnd enn hva barnefar har med ny jobb.

Skrevet

Du får stønad til barnetilsyn selv om du har samboer. Med mindre du har vært samboer i mer enn 1 år. Inntektstaket er 467000kr. Hvis du får stønad til barnetilsyn, skal dette føres opp når du beregner bidraget. Da blir det mindre for far å betale. Hvis du ikke får dette, legger du inn beløpet som bhg'en koster i bidragsveilederen, far skal nemlig være med på å dekket deler.

Skrevet

Tusen takk for svar!! :) Skal ta meg en prat med NAV jeg ;)

• Liker 1
Skrevet

Det er alltid best å la NAV ta seg av beregningen, da slipper man diskusjoner. Det koster begge parter 860kr, men det er verdt det :).

Skrevet

Du må betale barnehage, men du kan søke kommunen om redusert betaling, samt NAV om stønad til barnetilsyn.

Skrevet

Det er vel også sånn at du får en god slump penger tilbake på skatten for barnehageutgiftene? Derfor betaler du jo i realiteten langt mindre for barnehageplassen enn det regningene tilsier.

Skrevet

Hvis hun får stønad til barnetilsyn, trekkes dette av beløpet hun skal skrive av på skatten.

Skrevet

Bidraget skal dekke hans del av utgiftene.

Gjest Tullemed2små
Skrevet

Hei!

Så lenge du mottar barnebidrag er du pliktig til å dekke alle utgifter i forbindelse med barnet.

Skrevet

Barnebidraget skal dekke fars del av barnetilsyn. er lurt å ta det gjennom nav slik du forteller din det er hos deg. Har barnet barnetilsyn blir barnebidrag høyere avhengig av deres inntekt og samlivsstatus. Se elles det Sopie-Ann har skrevet. Hun har mye rett slik hun beskriver dettte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...