Gå til innhold

Dette med støtte til møbler fra NAV


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan man få det selvom man ikke er NAV-klient? Jeg har vært det lenge, men har nettopp kommet meg ut i utdanning i stedet. Men med bare stipend/lån og ingen deltidsjobb enda, har jeg ikke råd til møbler eller henting av møbler (har ikke råd til transport, og har ikke bil eller lappen selv)

Eller må man være i NAV for å unne få støtte til det? Bor i en leilighet som bare har hvitevarer, mens seng, sofa og annet er det ingenting av. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Uglefot

Slik jeg har forstått det så kan man ikke få støtte fra nav når man er student. For studentlivet er visstnok noe man står fritt til å velge selv og derfor et "selvforskyldt onde"

Du får jo en ganske stor utbetaling nå i august, bruk dette fornuftig! De fleste går jo amok i fadderuka og på klesbutikker.. Og slik jeg har forstått det så bor du allerede i en leilighet så da regner jeg med at depositumet er betalt og at leien er i samsvar med den lille månedlige inntekten du kommer til å få fremover :) ( selv om dette kan være vanskelig i de fleste store norske byer)

Endret av Uglefot
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får jo ikke stor utbetaling i August? Får da bare vanlig stipend for den måneden. Og jeg er på nettstudier, ikke noe skole dermed harj egi kke fadderuke å andre ting. men ok, jævla teit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Uglefot

Man får jo ikke stor utbetaling i August? Får da bare vanlig stipend for den måneden. Og jeg er på nettstudier, ikke noe skole dermed harj egi kke fadderuke å andre ting. men ok, jævla teit

Da får du skaffe deg en deltidsjobb slik som mange av studentene må ha for å kunne få bedre råd ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du går på høyskole så får du jo en stor utbetaling i august fra Lånekasse.

Utover det så får du bare gjøre som andre studenter og få deg en deltidsjobb. Hva har du forresten brukt sommeren til?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får du skaffe deg en deltidsjobb slik som mange av studentene må ha for å kunne få bedre råd ;)

Jeg har søkt deltidsjobb i flere år uten å ha lyktes, så er ikke så lett. Det er flere arbeidsledige enn det er jobber, og ingen vil ansette en som har vært syk i 4 år og derfor har et stort hull på CV'en (tydeligvis). Er lei av å sove på gulvet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom du går på høyskole så får du jo en stor utbetaling i august fra Lånekasse.

Utover det så får du bare gjøre som andre studenter og få deg en deltidsjobb. Hva har du forresten brukt sommeren til?

har jo alt skrevet at det er nettstudier.

hvorfor får man stor utbetaling i august om man går på høgskole?

Og jeg har brukt det siste halvåret (altså fra februar av) på nav-kurs og praksisplass siden jeg ikke får noe respons på noen av søknadene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok ikke du får noe dersom du er student. Jeg sliter med det samme, går også nettstudier som jeg nettopp startet. Jeg og typen ser på leilighet, og ingen av oss har råd til møbler (men vi har heldigvis sengen hans). Tenkte jeg skulle prøve å søke likevel, fordi broren til ei venninne av meg fikk stønad til egne møbler til tross for at han gikk på VGS.

Men tror egentlig ikke at det er så mye annet håp. Du får prøve å legge litt vekk i måneden, så har du vel til slutt råd til NOE, hvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn.no --> torget --> gis bort

Inntil videre er det bedre enn ingenting. Om du finner noe i nærområdet kan du være heldig og få hjelp av forrige eier til å få sakene hjem.

Og du er ikke akkurat dårligere stilt enn alle oss andre som skal studere og ikke eier nåla i veggen fra før. Man må være litt kreativ, få hjelp av venner, slekt og bekjente, og hjelpe andre til gjengjeld.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe forskjell på nettstudier og andre studier. Jeg regner med at du studerer fullt.

Du trenger ikke seng. Så lenge du har madrass så sover du like godt. Jeg jobber og tjener penger og har faktisk ikke egen seng. I flere år sov jeg på sofaen. Nå er det en madrass på gulvet. Det er mye jeg ønsker meg, men jeg klarer meg godt. Mye går selv om det ikke er standard i forhold til vanlige "møblerte" hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

finn.no --> torget --> gis bort

Inntil videre er det bedre enn ingenting. Om du finner noe i nærområdet kan du være heldig og få hjelp av forrige eier til å få sakene hjem.

Og du er ikke akkurat dårligere stilt enn alle oss andre som skal studere og ikke eier nåla i veggen fra før. Man må være litt kreativ, få hjelp av venner, slekt og bekjente, og hjelpe andre til gjengjeld.

Som sagt har jeg ike råd til transport, og kjenner heller ingen som kan kjøre. Familien min bor på andre siden av landet (ikke hadde de brydd seg nok til å hjelpe heller), og jeg kjenner ingen her. så får ikke hjelp til kjøringa heller. det er veldig veldig få soim kjører selv og de jeg har hørt med har blitt kvitt tingene for lengst. Så nei, det er ikke så jævla enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg ut en annonse selv, da vel, og si at du bytter hjemtransport med hjemmelaget brød eller liknende.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

herregud. Det er da ikke vår feil, så slutt å vær så sinnsykt nebbete. Du skulle ha planlagt litt bedre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som sagt har jeg ike råd til transport, og kjenner heller ingen som kan kjøre. Familien min bor på andre siden av landet (ikke hadde de brydd seg nok til å hjelpe heller), og jeg kjenner ingen her. så får ikke hjelp til kjøringa heller. det er veldig veldig få soim kjører selv og de jeg har hørt med har blitt kvitt tingene for lengst. Så nei, det er ikke så jævla enkelt.

Det er jo faktisk bare å fortsette å prøve, og følge med på hva som havner der inne. Plutselig en dag er det noen som har en sofa rett borti gata som de skulle blitt kvitt, og da kan man til og med greie å bære. En skumgummimadrass eller sammenleggbar ekstraseng er også lett å få med seg, til og med på bussen.

Ikke alt i livet er "så jævla enkelt", men det betyr ikke at man er nødt til å gi opp og drukne i selvmedlidenhet likevel.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det finnes noen som er veldig snille og kjører ting de vil gi bort/selge billig hjem til deg. Ikke så mange, men om de bor i nærheten så hender det.

Har opplevd det selv med noen som ville kvitte seg med en sofa, jeg sa jeg kunne ta den med en gang, men hadde ingen som kunne hjelpe meg. De kjørte den hjem til meg og hjalp meg til og med med å bære den inn.

De sa at dersom ingen ville ha den så måtte de uansett kjøre den til dynga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg satte opp en lapp med "ØNSKES" på nærbutikken da klosettet tok kvelden. Hadde ikke råd til å kjøpe nytt. Ble opringt av noen som holdt på å pusse opp bad, så da fikk jeg både klosett, servant og nytt blandebatteri. Kunne fått badekar også, men det hadde jeg ikke plass til.

Heldigvis hadde jeg en kompis som lånte meg bilen sin. Men dette var et trivelig pensjonistektepar, så hvis jeg hadde spurt, tror jeg nok de hadde kjørt det hjem til meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Uglefot

Jeg satte opp en lapp med "ØNSKES" på nærbutikken da klosettet tok kvelden. Hadde ikke råd til å kjøpe nytt. Ble opringt av noen som holdt på å pusse opp bad, så da fikk jeg både klosett, servant og nytt blandebatteri. Kunne fått badekar også, men det hadde jeg ikke plass til.

Heldigvis hadde jeg en kompis som lånte meg bilen sin. Men dette var et trivelig pensjonistektepar, så hvis jeg hadde spurt, tror jeg nok de hadde kjørt det hjem til meg.

Ohoi, tenk å ha et badekar midt i stua da! Fylt med masse puter og pledd,haha,hadde syntes det var råkult.

Avsporing..beklager..

Men så fint at det ordnet seg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang. det å sove på madrass på gulvet... Vi har nettopp flyttet inn i ny leilighet. Senga vi har fikk vi brukt (gratis) hos et gammelt ektepar for et par år siden, og den er veldig slitt. Før samboeren min kunne skru den sammen, måtte han få tak i noen spesielle skruer - så vi sov på madrasser på gulvet i 3 dager før senga var satt opp.

I 1. etasje er det null gulvvarme, og det er veldig kaldt og klamt på gulvet. De tykke madrassene våre med oveemadrass ble klamme og utrolig kalde på det gulvet... Nå er jeg forkjølet som jeg ikke har vært på år og dag.

Så jo, det kan absolutt være "nødvendig" å ha en seng. Hadde en person med leddsmerter f.eks skullet ligge der konstant, hadde de nok blitt veldig dårlige i kroppen til slutt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ohoi, tenk å ha et badekar midt i stua da! Fylt med masse puter og pledd,haha,hadde syntes det var råkult.

Avsporing..beklager..

Men så fint at det ordnet seg :)

God ide med badekaret! Skal ha ideen i bakhodet hvis jeg trenger gjesteseng... ;)

Ellers ble jeg så glad for hjelpen at da jeg arvet en oppvaskmaskin og et kjøleskap, kontaktet jeg kommunen, som hadde aventert etter brukt utstyr og møbler, som de kunne gi til trengende. Fikk en god følelse av å vite at noens om kanskje har ønsket seg oppvaskmaskin, kunne få min gamle, som jeg ellers ville kjørt på fyllinga. Eller noen som trengte et kjøleskap...

Kommunen kom til og med og hentet "varene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo faktisk bare å fortsette å prøve, og følge med på hva som havner der inne. Plutselig en dag er det noen som har en sofa rett borti gata som de skulle blitt kvitt, og da kan man til og med greie å bære. En skumgummimadrass eller sammenleggbar ekstraseng er også lett å få med seg, til og med på bussen.

Ikke alt i livet er "så jævla enkelt", men det betyr ikke at man er nødt til å gi opp og drukne i selvmedlidenhet likevel.

Blir ikke så mye enklere av at man har fått sydd puter under armene heller...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...