Gå til innhold

Hvordan holde det kjølig for bikkja...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nede rullgardinene, for skygge. Jeg har vifter på i alle rom, og kaldt vann i flere skåler. Allikevel er det veldig varmt her, og trenger råd til hvordan jeg kan holde bikkjene kjølige nå i denne varmen.

Tenker å anskaffe meg kjølematter. Er det noen som har prøvd ut det?

Kan dere isåfall skrive hvilke merker som er bra? Har sett etter det på Ebay, men finner ingen.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

Gå turer på morgenen og ettermiddagen/kvelden når det er kjøligere, og bare stikk huet utenfor døra for å tisse litt midt på dagen.

Eller om man har hage med litt trær, så er det veldig deilig for en hund å ligge i skyggen der. Det har alltid mine hunder foretrukket iallefall...gjerne få lov til å grave litt i plenen under en hekk eller et tre så det blir så kjølig som mulig.

Mange tror at det er viktig å nærmest spyle hunden med vann om sommeren, men det viktigste er at de får kjølt ned labbene.

Spyl gresset med vann eller la hunden få duppe seg litt i vann om du har et vann i nærheten.

Den skal jo selvfølgelig ha tilgang til vann hele dagen, men kanskje litt viktigere å bytte vann oftere nå i varmen.

La hunden få legge seg der den selv velger å ligge. Selv om det ser ubehagelig ut, så ligger hunden der av en grunn, og det er nok for at det er det kaldeste stedet.

Skrevet (endret)

Hundene våre pleier å få være i kjelleren, det er mye lavere temperatur der nede, men nå er det ikke alle som har kjeller da..

Ellers pleier vi å ha noe kaldt på buken slik at kroppen kjøles ned, og litt rennende vann i en skyggeflekk i hagen som de bruker når de vil...

Edit: ellers pleier hundene å legge seg på flisgulvet på badet, der er det også ganske kaldt i forhold til resten av huset. (uten varmekabler på da selvfølgelig :fnise: )

Endret av sequin
Skrevet

Mange bra tips over her! Jeg bruker i tillegg en bodrvifte i det rommet hunden ligger i :)

Ellers er barnebasseng med vann i godt til å kjøle ned,eller lagge "hundeis". Frys vann og noen hundegodbitet i passende former og vips har du populær og kjølende hundeis :jepp:

AnonymBruker
Skrevet

Men uten hverken hage eller kjeller, er jeg fortsatt litt rådvill :P

Går selve langturen rundt 23-tiden om kvelden (går da i ca en time +). Ellers er det en halvtimes morgentur ved 7-tiden, og ellers bare korte tisseturer midt på dagen. Aldri tur. Nei huff, det er altfor varmt til det.

TS

Gjest Consensio
Skrevet

Men uten hverken hage eller kjeller, er jeg fortsatt litt rådvill :P

Går selve langturen rundt 23-tiden om kvelden (går da i ca en time +). Ellers er det en halvtimes morgentur ved 7-tiden, og ellers bare korte tisseturer midt på dagen. Aldri tur. Nei huff, det er altfor varmt til det.

TS

Ikke så mye man får gjort da. Bare passe på å lufte godt nok slik at lufta byttes ut inne.

En hund takler som regel varmen greit så lenge den ikke blir stengt inne uten vann. Altså, ja...den kan pese en del, men det er jo fordi det er slik de svetter.

Gjest Elfrida
Skrevet

Vår hund trives bedre når han får fuktet labbene, magen og nakken. Vi har også kjøpt en sånn bandana som man legger i vann og som inneholder noe greier som gjør at den holder på vannet i mange dager. Med den rundt halsen peser han mye mindre på tur og når vi leker i varmen. Jeg tror at et tørkle bløtt i vann og vridd opp sikkert kan gjøre samme nytten. Du kan også forsøke å tilby et fuktig håndkle å ligge på.

Skrevet

Vil bare si at nå ble jeg glad! Altfor mange som ikke tenker på dyra sine :) Tommelen opp for deg :)

• Liker 2
Gjest uAnonymBruker
Skrevet

Jeg pleier å fryse ned kyllingkraft i en isboks som jeg tar ut og lar henne slikke litt på. Det både kjøler og er godbit. Hun er også glad i isbiter:)

AnonymBruker
Skrevet

Okey, takk for tips alle sammen! Hvert bidige vindu er oppe, men allikevel viser måleren 29 (!) grader! :O Det føles heldigvis ikke såå varmt. Det virker som om bikkjene takler dette bedre enn meg, hehe.

Men er det fortsatt ingen med erfaring med kjølematter? Ser de er stive i prisen, og vil gjerne høre erfaringer før jeg går til innkjøp av slike =)

Gjest Elfrida
Skrevet

Vi har en kjølematte, men bikkja er ikke så interessert...

Skrevet

Jeg personlig gikk på clas olson og kjøpte meg air condison(bærbar)

Gjest Consensio
Skrevet

Nei, har ikke prøvd kjølematter.

Min hund pleier ikke å ha så lyst til å ligge på noe som er ment for henne uansett, hehe.

Trekk gjerne for gardinene så du ikke slipper inn så mye varm sollys. Det hjelper iallefall her.

Skrevet

La døra til badet stå åpen hvis du har flisgulv eller støpt gulv. Når varmekablene er av, så er dette en favorittplass her i huset i alle fall.

Skrevet

du kan teste et håndkle som du vrir opp i kaldt vann og legg det på et gulv som tåler litt vann (belegg)

min ligger på det nå som det er så himla varmt.Vi har også flere vifter,alle vinduer oppe (håper på trekk) og peser i kor.

Langtur er tidlig om morningen eller kvelden.Kun korte tisseturer på dagtid.

Kjøl av med isbiter i vannskåla,frys ned litt leverpostei som du kan gi (dette griser veldig)

Avkjøl buken (innside av lår) og tredepoter. Jeg ville vært forsiktig med vann i nakke eller på toppen av hunden pga sol og vann kan i våteksem.

Kjølematter til hund har jeg ikke testet slikt ennå og de fleste er for små for min rase

Skrevet

Hvite håndduker du dynker i kaldt vann og vrir opp er genialt! Eventuelt hvit t-skjorte som såvidt er fuktig på de varmeste dagene når dere er ute :) Ellers har vi vifter inne, burvifte i bilen, vannflaske i bilen og å spyle plenen er genialt!

Jeg fôrer på Vom og Hundemat, så jeg blander en dæsj med vann og lager is i tillegg til maten. Samt stør leverpulver over pittelitt vann for å oppmuntre min til å drikke litt oftere når han glemmer seg.. :)

Var nylig noen som mistet hunden sin her, en kortpelset hund i Nordland, den søgnet rett og slett om av heteslag selv om de hadde ute vann og slikt. Så man må være påpasselig..

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg pleide å bade hunden hver dag på sommeren. Lot henne plaske i vannet istedet for å gå tur (hun trengte MYE mosjon uansett vær og temperatur). Men passe på at hun hadde halsbånd ol som tørket fort ellers fikk hun våteksem (vått fleecefor var helt feil gitt...)

Så barberte jeg hele magen hennes også på våren. Hun digga det. Da ble magen bar og hun fikk kjølt ned kroppen fortere når hun lå i skyggen eller litt kjøligere gulv. Pelsen vokste ut igjen til høsten.

Skrevet

Hvite håndduker du dynker i kaldt vann og vrir opp er genialt! Eventuelt hvit t-skjorte som såvidt er fuktig på de varmeste dagene når dere er ute :) Ellers har vi vifter inne, burvifte i bilen, vannflaske i bilen og å spyle plenen er genialt!

Jeg fôrer på Vom og Hundemat, så jeg blander en dæsj med vann og lager is i tillegg til maten. Samt stør leverpulver over pittelitt vann for å oppmuntre min til å drikke litt oftere når han glemmer seg.. :)

Var nylig noen som mistet hunden sin her, en kortpelset hund i Nordland, den søgnet rett og slett om av heteslag selv om de hadde ute vann og slikt. Så man må være påpasselig..

Da kan du jo gi foret halvtinet også! Eller helt frosset.... Så blir det litt sysselsetting også.

Skrevet

Her står varmepumpa på kjøling og hund nummer to har takvifta på..

Skrevet

Jeg pleide å gå ned på stranda hver ettermiddag for å bade. Min hund elsket å bade, så da fikk hun mosjon, avkjøling og moro. De gangene det ikke passet med strand pleide jeg å ta hun inn i dusjen og våtet hun ned.

Der vi bodde tidligere hadde vi en murpeis ute på verandaen, og den pleide hun å ligge i på sommern. Der var det kjølig.

Min hadde tykk pels og slet i varmen, og hun drakk veldig lite når det var varmt. Pleide å ta ettermiddagstur til butikken, kjøpte en kvart vannmelon og lot hun gnage det i seg utenfor butikken. Da fikk hun i seg vann uten at hun skjønte det selv. Vet ikke om det er bra for hunder å spise vannmelon, men det var eneste måten å få i hun mer væske.

Har ikke prøvd kjøleteppe. Hunden min ville ikke ligge på noe som jeg la ned til henne. Hun ville bare ligge på parketten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...