Gå til innhold

Stekt ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet hvordan man lager stekt ris (vet ikke om det kalles det?) Sånn med ris og egg osv. ?

:roll:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løft telefonrøret, og slår et nummer. (huker ikke nummeret)

Si "en nummer 72, takk".

Svar "ok" når personen i andre enden sier at den er klar om 15 minutter.

Reis og hent maten.

:oops:

Skrevet

henter lunacias oppskrift på stekt ris fra et annet forum, denne kan selvfølgelig utvides med litt grønnsaker/kjøtt

Varm stekepanna og smelt en klatt smør. Ha kokt, kald ris i panna g stek det en liten stund. Skyv risen til side, knekk egget/-ene i panna, og rør raskt i de(t/m) med stekespaden til de/t er halvstive/-t. Ha over salt og peper, og bland det godt sammen. Stek en liten stund til, og ha så over p tallerknen. Spises gjerne med brød til.

Skrevet

Blir uansett aldri så godt som på kinarestaurant... :(

Der er det jo skinkebiter og reker og allslags godsaker i. 8)

Skrevet
Blir uansett aldri så godt som på kinarestaurant... :(

Der er det jo skinkebiter og reker og allslags godsaker i. 8)

Da får du putte oppi skinkebiter og allslags godsaker selv da vettu Fuglen :wink:

Skrevet

:klø: OOOPs er jeg den eneste som ikke har smakt stekt ris her? Nei jeg må nok psøve det jeg også

Skrevet

det er jo kjempelett restemat:)

Steik diverse grønnsaker, kjøtt og reker i en wok. krydre med litt salt litt pepper litt soya saus og litt øster saus. Kast oppi kokt ris som er silt kjempebra. Kast oppi ett eller to eller tre egg.

Til og med sambo klarer dette:)

Gjest Anonymous
Skrevet
Kast opp kokt ris som er silt kjempebra. Kast oppi ett eller to eller tre egg.

Til og med sambo klarer dette:)

mmmmmm kast opp kokt ris...... :rodme:

sorry jeg kunne ikke dy meg :) stekt ris er kjempeherlig. heter nasi hva?

Skrevet

På indonesisk heter det nasi goreng som direkte oversatt blir ris stekt. Er veldig glad i mors nasi goreng som er den barnevennlige varianten med grillpølser i små biter - er blitt voksen visst nok, men det er kjempegodt for det :). I Indonesia bruker de å lage en tynn omelett som de skjærer i strimler og har på toppen av retten.

Ellers pleier vi å bruke ferdikokt ris som ikke er klebete til å lage nasi goreng, ellers blir det gjerne litt grøtete sammen med eggene.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg pleier å lage kokt ris med løk, kyllingfilet, brekkbønner og tomat. Krydrer med karri, sukker, hvitløk, ingefær og soyasaus (og selvsagt litt salt). Tilslutt cashewnøtter over. Dessverre har jeg ikke oppskriften her, alle kokebøkene er fremdeles i esker :(

Skrevet

Jeg koker risen.

Mens den koker, skjærer jeg opp løk, sjampinjong og annet jeg ønsker å ha i. Pleier ikke å bruke så mye ingredienser, men jeg tar gjerne et par påleggsskinkebiter og deler opp.

Så steker jeg løk og sjampinjong lett og har i risen. Lar det steke en stund og dytter den til siden, før jeg har et egg i pannen. Rør raskt i egget. Når det nesten er stivt, rører jeg inn risen og det andre. Krydres med pepper, salt, hvitløk og soyasaus! Nam!:D

Skrevet

Jeg lager stekt ris med små biter av røkt pølse og løk, samt soyasaus.

Skrevet

Mmmm, stekt ris er kjempegodt og lettvint, må lage det igjen snart. Jeg har også prøvd den oppskriften som chimp viste til i den gamle tråden. Den kan anbefales :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...