Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Etter år som såpass ”fattig” student at jeg ikke har tatt meg råd til å spare noe særlig utover BSU og en tusenlapp i måneden, har jeg som 28-åring nå fått meg fast jobb. Jeg kommer til å få ca 20000 utbetalt i måneden, og lurer nå litt på hvordan jeg bør budsjettere dette. Dvs, hvor mye jeg bør spare.

Jeg eier ingenting, har ikke samboer/barn/hus/bil eller noe annet lån enn studielånet – og bor billig i et kollektiv. Mobil, strøm, tv, internett og husleie blir totalt ca 4200. Jeg synes jo egentlig det høres mye ut å spare 10000 kroner i måneden, men det bør vel være såpass når jeg ikke har mer faste utgifter? Og nærmere 6000 på mat og forbruk er jo mye i min verden :) Jeg ser for meg at jeg blir boende så lenge jeg orker i kollektivet, før jeg leier noe eget (nødvendigvis dyrere). Råd til kjøp av leilighet har jeg ikke med det første. Jeg ser for meg at alt jeg sparer ikke nødvendigvis går til huskjøp, men også til ferier etc.

Jeg kan legge til at jeg har voksne venner med fast jobb og romslig økonomi, og de har vært snille og spandert på meg og invitert meg på middag de siste årene jeg har vært student. Jeg ser for meg at de ser fram til at jeg får en romsligere økonomi, sånn at ikke økonomien min hele tiden skal stå i veien for ting vi finner på. Ikke at jeg har opplevd å være en byrde (jeg har villig delt av frynsegodene jeg har hatt på deltidsjobben min, blant annet (gratis kulturarrangementer)), men det er jo greit for alle parter at penger ikke alltid lenger er det avgjørende punktet.

Hvor mye bør jeg spare? Hvor mye sparer andre som er i tilsvarende min situasjon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville spart så mye jeg hadde klart.. Noen mnd kanskje litt mindre... Det er jo lov å unne seg litt ektra.... Men likevel SMART å spare til du skal kjøpe deg ditt eget... Da er det veldig greit å ha litt startkapital.. Da er det jo MYE som må kjøpes inn også :-)

Nyt livet og kos deg, og spar litt samtidig

Gjest Spinell
Skrevet

Det bør ikke være noe problem å spare 10.000 per måned for deg og samtidig leve godt. Selv om du er kommet ut i jobb kan du med fordel fortsette å tenke som om du var student, men med litt friere tøyler.

Fordel gjerne sparingen på ulike sparekonti med fast overføring hver måned fra lønnskontoen. BSU har du jo allerede, og den bør du selvsagt fylle hvert år. I tillegg kan du f.eks ha en bolig-/bufferkonto, samt en reise- og fornøyelseskonto. Sparer du slik, vil du ha godt med egenkapital og råd til å kjøpe leilighet innen få år. Bankene ser positivt på lånsøkere som har en god sparehistorikk :)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er også nyutdannet og begynner i jobb i høst. Singel, ingen store utgifter foreløpig. Jeg har ikke satt noe beløp på sparingen ennå, fordi jeg ikke er helt sikker på hvor store nye utgifter jeg får siden mye blir dyrere når man ikke har studentstatus og fordi jeg ikke har fått beskjed om hvor mye jeg skal skatte. Dessuten regner jeg med en del utgifter ifm jobb, jeg må for eksempel bygge opp en helt ny jobbgarderobe og regner med at det går litt penger på det i begynnelsen også.

Men jeg kommer ihvertfall til å sette av nok til at BSU-kontoen er fylt opp hvert år, og at jeg når maksgrensen for skattefri pensjonssparing. Dessuten kommer jeg til å sette av et par tusen hver måned til bufferkonto og etterhvert også til ferier. I januar, når jeg har vært noen måneder i jobb og fått litt mer oversikt, kommer jeg til å gå over sparingen igjen og justere der hvor jeg ser at jeg kan.

Skrevet

Fylle opp BSU hvert år

Spare opp en reservekonto som tilsvarer 1-2 månedslønner

Spare opp til depositum på leilighet (kan gjerne være 3-4 måneders husleie)

Spare opp til møbler til leilighet

Spare til bil

Tror nok du ikke kan spare for mye. Syns ideen din om å spare maks mens du bor i kollektiv er god. Og som arbeidstaker er det ikke sikkert det er så lenge før du ønsker deg noe eget.

Skrevet

Så lenge du bor i kollektivet, bør du kunne spare minst 10.000 kr hver måned. Det er altfor lett å venne seg til å ha god råd og kunne unne seg mye fint i hverdagen, men når man da etter hvert får høyere utgifter (feks høyere husleie/lån), må man gjerne ned i standard igjen.

Personlig ville jeg ha spart 12.000 kr. 2000 kr i BSU hver måned (bortsett fra månedene før jul, da er det greit å ha litt ekstra til julegaver) og 10.000 kr fordelt på buffer, ferie, aksjer/fond etc.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for tilbakemeldinger! Som AB skreiv kommer nok også jeg til å trenge litt ekstra i begynnelsen for en utvidet jobbgarderobe, og jeg ser i tillegg at jeg bør kunne klare å spare i overkant av 10000 kroner i måneden så lenge jeg bor i kollektivet. Jøsses, å bruke 6000 kroner på mat og fornøyelser i måneden er jo direkte sløsing :jepp:

Skrevet

Jeg tenker jo at man skal få lov til å kose seg LITT ekstra når man plutselig begynner å tjene penger også jeg da. :sjenert:

Jeg begynte å jobbe fast i november og har frem til i sommer hatt samme lave utgiftene som da jeg studerte; bodde hos kjæresten min og betalte en lav husleie som også inkluderte strøm, internett, tv og alle sånne utgifter. Det jeg har gjort er å ha en fast sum som har blitt trukket til sparekonto med en gang lønna kom inn, og så har jeg satt over det beløpet som fremdeles sto på konto når ny lønn kom inn. For deg kunne du kanskje spare 7000 kr fast, og så heller sette inn mer hvis du ikke har brukt det? Så slipper du i alle fall å styre med å føre penger frem og tilbake. :)

Skrevet

for noen grådigperer

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...