Smores Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Hei! Som noen av dere vet, har jeg den siste mnd prøvd å gå ned et par kilo. Per dags dato har jeg gått ned 1 1/2 kilo på ca tre uker. Har holdt meg helt unna godteri, brød og ost hvor jeg istedet har spist knekkebrød og kalkun/kyllingpålegg. Nå har det seg sånn at jeg virkelig savner både brød og ost. Merker at jeg ikke kan leve resten av livet på kun knekkebrød og kylling(som ofte blir middagen). Jeg vil gjerne ned én kilo til, da er jeg fornøyd. Har ikke vært overvektig, bare litt fett her og der. Dersom jeg begynner å spise brød og ost igjen, kan jeg gå opp igjen i vekt da? Eller kan det være at jeg ikke klarer å gå ned den siste kiloen? Kan dog nevne at jeg bodde et par mnd i utlandet hvor jeg spiste junkfood så og si hver dag, samt mye alkoholkonsum. Gikk da opp seks kilo, er nå tilbake på trivselsvekten Har begynt å gå turer, ca én time hver dag. Har også en aktiv jobb hvor jeg får beveget meg en del. Dette er treningen min.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #2 Skrevet 1. august 2011 Du går ikke opp i vekt av brød og ost, men av kalorioverskudd. Om det vil være tilfelle for kan ingen her inne svare på. Da må du eventuelt telle kalorier selv. Dette er grunnen til at jeg er så veldig FOR kaloritelling; man kan i grunn spise akkurat hva man vil, bare man sørger for å holde seg innen en viss grense. Men ja, sannsynligheten er stor for at du går opp igjen hvis du går tilbake til gamle vaner. 1
Smores Skrevet 1. august 2011 Forfatter #3 Skrevet 1. august 2011 Hmm okei, så jeg kan faktisk gå opp igjen av å begynne med brød og ost igjen? Har telt kalorier en stund nå, har lagt på rundt 1300. Nå i helgen har jeg spist brød og ost, har da kommet opp i rundt 1600 kcal. Men dette er vel det en skal ha og?
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 Hmm okei, så jeg kan faktisk gå opp igjen av å begynne med brød og ost igjen? Har telt kalorier en stund nå, har lagt på rundt 1300. Nå i helgen har jeg spist brød og ost, har da kommet opp i rundt 1600 kcal. Men dette er vel det en skal ha og? Nei hvis du spiser 1600 kcal så kan jeg ikke skjønne at du skal legge på deg. Men hvordan la du på deg i utgangspunktet da? Hvis "brød og ost" tilsvarende 300 kcal er det eneste som skiller da fra nå?
Smores Skrevet 1. august 2011 Forfatter #5 Skrevet 1. august 2011 Jeg bodde i utlandet i ca 4 mnd, hvor jeg så og si kun spiste usunt, samt hadde et høyt alkoholforbruk. Gikk opp seks kilo da. Har nå vært hjemme i 2 1/2 mnd, hvor jeg har gått ned disse kiloene igjen Den første mnd jeg var hjemme, spiste jeg det jeg hadde lyst på, uten å tenke på å slanke meg. Gikk faktisk ned nesten 3 kilo da, var ikke så mye som skulle til. Den siste mnd har jeg derimot blitt veldig bevisst på kosthold og trening, har da gått ned 1 1/2 kilo på tre uker. Men er den siste kiloen som er vanskelig å bli kvitt. Kan dog nevne at nå veier jeg det samme som jeg gjorde før utenlandsoppholdet. Så det er nok ikke ost og brød jeg har lagt på meg av, men all pommes fritesen og alkoholen. Er likevel redd for å gå opp igjen nå, hører jo overalt at meieriprodukter er den store synderen, og at man må velge skummet melk samt lettere ost ol.
Fluffe Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Så lenge du ikke spiser mere enn du forbrenner skal du ikke gå opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 Hmm okei, så jeg kan faktisk gå opp igjen av å begynne med brød og ost igjen? Selvfølgelig. Det er ikke så mye HVA du spiser som har noe å si (det blir noe overforenklet, men du tar sikkert poenget), men hvor mange kalorier du får i deg og hvor mange du bruker. Om du hadde byttet ut noe av maten du vanligvis spiser med brød og ost og ligget på 1300 kcal om dagen ville du fortsatt gått ned. 1600 vil jeg tro er et greit tall, ja. Om du trener ofte bør du nok få i deg litt mer. Gratulerer med vektnedgang, forresten!
Smores Skrevet 1. august 2011 Forfatter #8 Skrevet 1. august 2011 Så lenge du ikke spiser mere enn du forbrenner skal du ikke gå opp i vekt. Ja, ser den Synes bare det er så vanskelig å vite hvor mye jeg kan spise uten å gå over streken. Mener selv at jeg skal ha i meg litt mindre kalorier enn mange andre, da jeg ikke driver med noen form for trening, kun gåturer og jobb.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 Ja, ser den Synes bare det er så vanskelig å vite hvor mye jeg kan spise uten å gå over streken. Mener selv at jeg skal ha i meg litt mindre kalorier enn mange andre, da jeg ikke driver med noen form for trening, kun gåturer og jobb. Si ikke det. Min aktivitet består av jobb, litt hverdagsaktivitet og en joggetur 3-4 ganger i uka. Jeg kan spise 2000 kalorier uten å legge på meg. Man skal faktisk ikke spise for lite heller.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #10 Skrevet 1. august 2011 Husker ikke hvor jeg fant det, men om du googler "basalforbrenning", så burde du kunne finne kalkulatorer som regner ut sånn ca. hva kaloribehovet ditt er pr. dag. De baserer seg ikke bare på høyde og vekt, men også kjønn, alder og aktivitetsnivå. Også får man oppgitt tall på hvor mye man bør spise for å gå ned i vekt, for å opprettholde vekten etc. etc.
Smores Skrevet 1. august 2011 Forfatter #11 Skrevet 1. august 2011 Husker ikke hvor jeg fant det, men om du googler "basalforbrenning", så burde du kunne finne kalkulatorer som regner ut sånn ca. hva kaloribehovet ditt er pr. dag. De baserer seg ikke bare på høyde og vekt, men også kjønn, alder og aktivitetsnivå. Også får man oppgitt tall på hvor mye man bør spise for å gå ned i vekt, for å opprettholde vekten etc. etc. Takk for tipset, regnet det ut nå Ifølge regnestykket skal jeg ha i meg 1325 kcal per dag dersom jeg er i ro. Med et moderat aktivitetsnivå (stod f.eks at det å gå 30 min om dagen gir dette aktivitetsnivået), skulle jeg ha 2520 kcal. Er det bare meg, eller høres dette mye ut? Er det ikke 2000 kcal som er anbefalt pr dag?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå