sssshh18 Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Tror dere på skjebnen? Tror dere virkelig på skjebnen etter at 77 uskyldige liv ble drept på utøya? (for å sette det på spissen) Hva er deres mening og hvorfor?
K.A. Skrevet 2. august 2011 #2 Skrevet 2. august 2011 Tror ikke på skjebnen i den forstand at ting er forutbestemt, men heller i den grad at ting er deterministiske. Altså, alle ting har en årsak, og om du skrudde tiden tilbake uten å tukle med noe som helst, vil alle hendelser skje nøyaktig slik som forrige gang. 1
Gjest Raindrops Skrevet 2. august 2011 #3 Skrevet 2. august 2011 Tror ikke på skjebnen i den forstand at ting er forutbestemt, men heller i den grad at ting er deterministiske. Altså, alle ting har en årsak, og om du skrudde tiden tilbake uten å tukle med noe som helst, vil alle hendelser skje nøyaktig slik som forrige gang. Enig i dette. I tillegg synes jeg det er interessant å tenke på hvor små endringer som kanskje skal til for å endre et hendelsesforløp. Det er jo uendelig mange faktorer som spiller inn, og som gjør at ting ender opp som de gjør.
Mann 42 Skrevet 3. august 2011 #4 Skrevet 3. august 2011 Tror ikke på skjebnen i den forstand at ting er forutbestemt, men heller i den grad at ting er deterministiske. Altså, alle ting har en årsak, og om du skrudde tiden tilbake uten å tukle med noe som helst, vil alle hendelser skje nøyaktig slik som forrige gang. Rent bortsett fra at det ikke er mulig å skru tiden tilbake, så man vet jo strengt tatt ikke om det stemmer at alt ville skjedd på samme måte om man så gjorde.
CoffeeCup Skrevet 4. august 2011 #5 Skrevet 4. august 2011 Det dere andre beskriver vil jeg heller kalle eksempler på kaosteorien. Og min personlige mening er at det folk beskriver som skjebnen ikke blir helt det samme. Eller hva mener du TS?
K.A. Skrevet 4. august 2011 #7 Skrevet 4. august 2011 Rent bortsett fra at det ikke er mulig å skru tiden tilbake, så man vet jo strengt tatt ikke om det stemmer at alt ville skjedd på samme måte om man så gjorde. De samme årsaksforhold ville jo ligget til grunn, så hva skulle ha endret seg?
Gjest Katten. Skrevet 4. august 2011 #8 Skrevet 4. august 2011 Nei, jeg tror ikke at noe er forutbestemt annet enn tilfeldigheter og omstendigheter.
Mann 42 Skrevet 4. august 2011 #9 Skrevet 4. august 2011 De samme årsaksforhold ville jo ligget til grunn, så hva skulle ha endret seg? En mengde ting. Universet er ikke et newtonsk urverk, det er fullt av kvantefenomener og hendelser som skjer med en viss grad av sannsynlighet. Og det vil si at en mengde ting på kvantenivå ville kunne endre seg en smule fra gang til gang. Mange bekker små, og så videre. 1
K.A. Skrevet 4. august 2011 #10 Skrevet 4. august 2011 En mengde ting. Universet er ikke et newtonsk urverk, det er fullt av kvantefenomener og hendelser som skjer med en viss grad av sannsynlighet. Og det vil si at en mengde ting på kvantenivå ville kunne endre seg en smule fra gang til gang. Mange bekker små, og så videre. Jeg er helt klar over disse uforutsigbare kvantefenomenene. Men bare fordi vi ikke har identifisert en årsak enda betyr ikke det at de ikke har noen årsak. Selv tror jeg ikke at noe skjer fullstendig uten årsaksforhold.
Mann 42 Skrevet 4. august 2011 #11 Skrevet 4. august 2011 Jeg er helt klar over disse uforutsigbare kvantefenomenene. Men bare fordi vi ikke har identifisert en årsak enda betyr ikke det at de ikke har noen årsak. Selv tror jeg ikke at noe skjer fullstendig uten årsaksforhold. "Uforutsigbart" er vel det sentrale ordet her. Og det er grunnen til at jeg ikke tror at ting vil gå på akkurat samme måte dersom man skrur tiden tilbake og "prøver en gang til".
Tears.of.the.Sun Skrevet 4. august 2011 #12 Skrevet 4. august 2011 Ja. Det kan være naivt og latterlig, men jeg tror at ting er sjebnebestemt. På en eller annen måte finner jeg alltid en "logisk" forklaring eller løsning ved ting. Kanskje ikke akkurat da, noen ganger kommer det senere.
K.A. Skrevet 4. august 2011 #13 Skrevet 4. august 2011 "Uforutsigbart" er vel det sentrale ordet her. Og det er grunnen til at jeg ikke tror at ting vil gå på akkurat samme måte dersom man skrur tiden tilbake og "prøver en gang til". Husk at premisset var at du ikke får lov å tukle med noe, og ingen vet hvordan det gikk "første gangen" (altså du får ikke ta med deg kunnskap tilbake i tid). Altså det er ingen som "prøver en gang til", da det for dem fortsatt er første gangen. Alt er akkurat som det var "første gang", alt fra menneskers kunnskap til fotoners posisjon.
RPM Skrevet 5. august 2011 #14 Skrevet 5. august 2011 Gud er ikke allmektig, for Han er ikke over tid, Han er med tid, og kan regne ut hva du vil gjøre i mange dager fremover, men Han vet ikke om du bæsjer neste år på en mandag klokken 14.01. Men Han kjenner mennekers hjerte og vet hva de vil finne ut og finne opp over tid, Han vet ca. når kunnskapen skal bli stor. Men vi har fullstendig fri vilje, som Han har stadfestet i sitt Ord at Han ikke gjør noe med så lenge du ikke vil Han skal gripe inn og være en del av livet ditt. Profetiene i bibelen om fremtiden tror jeg er rene matteutregninger av det som skjedde da Han snakket om profetiene til de utvalgte personene. De som velger å gå med Gud, frasier seg på en måte Sin frie kjødelige vilje, men Han lover at du skal få det så mye bedre om Han får være en del av livet ditt. Før måtte de følge loven og være Guds utvalgte folk for å være nær Gud, nå trenger vi å tro på nåden som er gitt av troen på Jesus som vår frelser, vi kan endelig legge av oss stolthet og egenkjærlighet. I denne siste tid når kunnskapen er stor, og vi vil stort sett gjør som vi vil i kjødet, så er mye av det tomhet når man tenker tilbake på det. Det mest verdifulle som finnes er mennesker, og dele ekte kjærlighet med de, og den må være ren, mennesker med all sin kunnskap for tiden gjennomskuer om kjærligheten folk gir, ikke er ren, dette lærer de, og de vil de selv være utdelere av uren kjærlighet. Bibelens tolkninger på endetiden har jeg lært at de kan ha forskjellige utfall, det er fordi skjebne ikke finnes. Dette tror jeg.
Pimp Skrevet 5. august 2011 #15 Skrevet 5. august 2011 Ja. Det kan være naivt og latterlig, men jeg tror at ting er sjebnebestemt. På en eller annen måte finner jeg alltid en "logisk" forklaring eller løsning ved ting. Kanskje ikke akkurat da, noen ganger kommer det senere. samme her
Tobben70 Skrevet 5. august 2011 #16 Skrevet 5. august 2011 Gud er ikke allmektig, for Han er ikke over tid, Han er med tid, og kan regne ut hva du vil gjøre i mange dager fremover, men Han vet ikke om du bæsjer neste år på en mandag klokken 14.01. Men Han kjenner mennekers hjerte og vet hva de vil finne ut og finne opp over tid, Han vet ca. når kunnskapen skal bli stor. Men vi har fullstendig fri vilje, som Han har stadfestet i sitt Ord at Han ikke gjør noe med så lenge du ikke vil Han skal gripe inn og være en del av livet ditt. Profetiene i bibelen om fremtiden tror jeg er rene matteutregninger av det som skjedde da Han snakket om profetiene til de utvalgte personene. De som velger å gå med Gud, frasier seg på en måte Sin frie kjødelige vilje, men Han lover at du skal få det så mye bedre om Han får være en del av livet ditt. Før måtte de følge loven og være Guds utvalgte folk for å være nær Gud, nå trenger vi å tro på nåden som er gitt av troen på Jesus som vår frelser, vi kan endelig legge av oss stolthet og egenkjærlighet. I denne siste tid når kunnskapen er stor, og vi vil stort sett gjør som vi vil i kjødet, så er mye av det tomhet når man tenker tilbake på det. Det mest verdifulle som finnes er mennesker, og dele ekte kjærlighet med de, og den må være ren, mennesker med all sin kunnskap for tiden gjennomskuer om kjærligheten folk gir, ikke er ren, dette lærer de, og de vil de selv være utdelere av uren kjærlighet. Bibelens tolkninger på endetiden har jeg lært at de kan ha forskjellige utfall, det er fordi skjebne ikke finnes. Dette tror jeg. Hvis gud vet hva vi vil gjøre har vi ikke fri vilje. Da er det forhåndsbestemt. Hvis han kan regne ut hva du vil gjøre mange dager fremover, har jo du ikke fri vilje til å gjøre noe annet. Da vil jo han ta feil. Så enkelt er det! Du sier også at han kan gripe inn dersom du ber om det. Men kan du også be om at han griper inn på andres vegne?
AnonymBruker Skrevet 6. august 2011 #17 Skrevet 6. august 2011 Hvis gud vet hva vi vil gjøre har vi ikke fri vilje. Da er det forhåndsbestemt. Hvis han kan regne ut hva du vil gjøre mange dager fremover, har jo du ikke fri vilje til å gjøre noe annet. Da vil jo han ta feil. Så enkelt er det! Du sier også at han kan gripe inn dersom du ber om det. Men kan du også be om at han griper inn på andres vegne? Er vel ikke så vanskelig å skjønne at Gud vet hva vi kommer til å velge.
Tobben70 Skrevet 6. august 2011 #18 Skrevet 6. august 2011 Er vel ikke så vanskelig å skjønne at Gud vet hva vi kommer til å velge. Er vel ikke så vanskelig å skjønne at vi da ikke har et valg...
AnonymBruker Skrevet 25. august 2011 #19 Skrevet 25. august 2011 Jeg tror bestemt at det som skjedde på Utøya var ment til å skje. Og det er sikkert mange som synes jeg er skrudd nå, men faktisk så gjorde bare Breivik det han var "kodet" til å gjøre her på jorden. Det var vår tid (i norge) til å få en oppvåkning om hva som egentlig er viktig. Og det er ikke tre biler i garasjen, millionvilla og hytte ved sjøen. Det er det å ta vare på hverandre og være sammen som betyr noe. Så mange vil sikkert gå til angrep på meg nå, men Breivik har faktisk gjort Norge en tjeneste. Man kan si at han ofret seg for at norge skal bli et bedre sted og at man lærer å ta vare på hverandre og på de viktige tingene. Det han har gjort har rystet hele landet, og jeg vil tro det er mange mange mennesker der ute som har fått et annet syn på livet nå enn før, om hva som virkelig betyr noe. Kan være vanskelig å se det nå at det kommer noe positivt ut av det, men det vil det gjøre på sikt.
K.A. Skrevet 25. august 2011 #20 Skrevet 25. august 2011 Man kan si at han ofret seg for at norge skal bli et bedre sted og at man lærer å ta vare på hverandre og på de viktige tingene. Han ofret seg? Det var da ikke seg selv han skjøt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå