Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er eggnudler ett sunnere altervativ i forhold til vanlige nudler?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nanne70
Skrevet

Eggnudler gir noen færre kalorier enn vanlige nudler, men ellers er karbohydrat-, fett- og proteininnhold rimelig likt.

Skrevet

Eggnudler gir noen færre kalorier enn vanlige nudler, men ellers er karbohydrat-, fett- og proteininnhold rimelig likt.

Det stemmer jo ikke. Det er mye mer fett i vanlige nudler (type Mr. Lee/ YumYum o.sv), og disse nudlene lages med palmeolje, som (til tross for at den er vegetabilsk) inneholder mye mettet fett. Det er ikke palmeolje i eggenudler, og i tillegg inneholder disse mindre salt. Så eggenudlene vil være et sunnete alternativ (men det betyr ikke mindre kalorier).

Dette var generalisering ut fra eksempelet under, og det er helt sikkert forskjeller eggenudler imellom, og det kan godt hende det finnes sunnere typer vanlige nudler. Det finnes i alle fall noen egggenudler med fullkorn fra Santa Maria, de tror jeg er ganske bra.

Santa Maria Egg Noodles (vanlig, ikke fullkorn);

Energi: 347 kcal

Protein: 12 g

Karbohydrater: 70 g

Fett: 2 g

Natrium: 0,4 g

Mr lee (kjøttsmak)

Energi: 370 kcal

Protein: 8 g

Karbohydrater: 52 g

Fett: 15 g

Natrium: 1,76 g

Skrevet

Næringsinnholdet i de forskjellige eggnudlene er forskjellig fra merke til merke og butikk til butikk. Som regel skal eggnudler være en sunnere versjon av vanlige nudler, men er du usikker bør du sjekke bakpå pakken.

Gjest Nanne70
Skrevet

Det stemmer jo ikke. Det er mye mer fett i vanlige nudler (type Mr. Lee/ YumYum o.sv), og disse nudlene lages med palmeolje, som (til tross for at den er vegetabilsk) inneholder mye mettet fett. Det er ikke palmeolje i eggenudler, og i tillegg inneholder disse mindre salt. Så eggenudlene vil være et sunnete alternativ (men det betyr ikke mindre kalorier).

Dette var generalisering ut fra eksempelet under, og det er helt sikkert forskjeller eggenudler imellom, og det kan godt hende det finnes sunnere typer vanlige nudler. Det finnes i alle fall noen egggenudler med fullkorn fra Santa Maria, de tror jeg er ganske bra.

Santa Maria Egg Noodles (vanlig, ikke fullkorn);

Energi: 347 kcal

Protein: 12 g

Karbohydrater: 70 g

Fett: 2 g

Natrium: 0,4 g

Mr lee (kjøttsmak)

Energi: 370 kcal

Protein: 8 g

Karbohydrater: 52 g

Fett: 15 g

Natrium: 1,76 g

Det var faktisk ikke så store ulikheter mellom de vanlige nudlene og de eggnudlene jeg sjekket som det eksempelet du viser her, og jeg synes fortsatt at bortsett fra fettinnholdet er ikke forskjellene spesielt store i ditt eksempel heller. Men det er et viktig poeng med fraværet av palmeolje, sånn sett er jeg enig i at eggnudler er et sunnere alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...