Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har et billån som det gjenstår ca 35000 kr å betale på. Pga lav inntekt (pga sykdom) vil det ta meg minst 2 år å betale ned dette lånet. Men jeg har en BSU-konto med en god del penger på. Er det noen som vet om jeg kan få lov til å ta penger fra BSU-kontoen til å betale ned dette lånet?

Jeg vet jo at hvis man "åpner" denne kontoen til noe annet enn kjøp av bolig, så mister man en del penger som man har "tjent" i skattelette osv. Men jeg tenkte at jeg er i en sånn situasjon, så kanskje jeg fikk lov til å slippe det? Det dreier seg jo ikke om alle pengene på den kontoen heller.

Hva tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har et billån som det gjenstår ca 35000 kr å betale på. Pga lav inntekt (pga sykdom) vil det ta meg minst 2 år å betale ned dette lånet. Men jeg har en BSU-konto med en god del penger på. Er det noen som vet om jeg kan få lov til å ta penger fra BSU-kontoen til å betale ned dette lånet?

Jeg vet jo at hvis man "åpner" denne kontoen til noe annet enn kjøp av bolig, så mister man en del penger som man har "tjent" i skattelette osv. Men jeg tenkte at jeg er i en sånn situasjon, så kanskje jeg fikk lov til å slippe det? Det dreier seg jo ikke om alle pengene på den kontoen heller.

Hva tror dere?

Bruker du hele eller deler av pengene som står på BSU-kontoen til å betale ned på billånet vil det være brudd på vilkårene for kontoen. Du må da betale tilbake skattefordelen du har hatt for sparepengene på denne kontoen til nå. Det vil heller ikke være mulig å spare mer på BSU-kontoen. Du bør derfor tenke deg godt om før du bruker disse pengene. Penger du har satt inn inneværende år kan tas ut uten at det får noen konsekvenser for deg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Spiller ingen rolle hvilken livssituasjon du er i. Bryter du vilkårene for kontoen, må du ta støyten for det, noe som her vil være å måtte tilbakebetale all skattelette du har mottatt på kontoen, samt at kontoen sies opp fra bankens side, og du må sette pengene inn på en helt vanlig konto. Du vil aldri mer kunne ta opp BSU-konto.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

2 år for å betale ned 35 000 kr er ikke så ille, synes jeg.

Ønsker du å betale ned fortere, ta de pengene du har satt inn på BSU i år, de får du lov til å bruke til hva du vil.

Det blir trolig biligere å ha lånet i 2 år, enn å si opp BSU.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Javell.. Takk for svar dere.

Må nok tenke meg om et par ganger til.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...