AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Sukrin inneholder altså tilnærmet null kalorier og påvirker ikke blodsukkeret. Kan man da altså spise så mye man vil uten at det er skadelig på noen måte? Jeg snakker ikke om å spise en halv kilo sukrin om dagen, men you get the picture.
Kamikatze Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Det er vanskelig å finne ut hva det faktisk inneholder. Holder en knapp på stevia heller, som ufarlig og kalorifattig søtningsmiddel.
Redbull Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ville ikke spist MYE av det, det er ett kunstig søtningsmiddel. Og jeg har lest mye negativt om stevia, skal se om jeg finner det senere er på mobilen nå
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Jeg ville ikke spist MYE av det, det er ett kunstig søtningsmiddel. Og jeg har lest mye negativt om stevia, skal se om jeg finner det senere er på mobilen nå Sukrin er da ikke kunstig søtning. Sukrin 1
Redbull Skrevet 2. august 2011 #6 Skrevet 2. august 2011 Sukrin er da ikke kunstig søtning. Sukrin Ånei, sorry
Gjest fridus Skrevet 2. august 2011 #7 Skrevet 2. august 2011 Det er et naturlig søtningsmiddel, inneholder ingen kalorier, så jeg vil anta at det bare er å stappe i seg Med mindre du heller i deg 10 kg daglig (alt med måte )
Kamikatze Skrevet 2. august 2011 #8 Skrevet 2. august 2011 Jeg ville ikke spist MYE av det, det er ett kunstig søtningsmiddel. Og jeg har lest mye negativt om stevia, skal se om jeg finner det senere er på mobilen nå Det hadde vært fint, for enn så lenge har jeg kun hørt lovprisninger. Og du vet hva de sier. Om noe låter for godt til å være sant... Vet stevia brukes i Japan der aspartam brukes i vesten. Sakser to avsnitt om stevia, klikk for å lese artikkelen som mest kandler om hvor farlig ulike søtningstoffer er: Stevia er en søt og naturlig urt uten bivirkninger. Den har vært brukt i over 1500 år i Paraguay, og brukes også bl.a. i Brasil og Japan. Stevia demper søthungeren, virker blodsukkersenkende, styrkende, antibakterielt og vanndrivende. For de som lider av diabetes, for lavt blodsukker, høyt blodtrykk, overvekt eller kronisk soppinfeksjon, vil stevia være det ideelle søtningsmidlet. Urten har alle de gode egenskapene til de andre søtningsmidlene, men ingen av de negative.
Kamikatze Skrevet 2. august 2011 #10 Skrevet 2. august 2011 Hvor får man egentlig tak i stevia? Jeg pleier å kjøpe hos iHerb. Men du kan faktisk fint ha den som potteplante, tørke blader, knuse og strø på. Eller hakke fersk og bruke som ingrediens.
Redbull Skrevet 2. august 2011 #11 Skrevet 2. august 2011 Eeeeeem.... Jeg har tolket det heeelt feil!!! Av en eller annen grunn (ikke spør hvorfor) fikk jeg for meg at det var splenda dere snakket om!! stevia har jeg aldri hørt om.
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #12 Skrevet 2. august 2011 Mens jeg, TS, snakker altså om SUKRIN her! Hvor kom stevia inn i bildet?
Redbull Skrevet 2. august 2011 #13 Skrevet 2. august 2011 Det er vanskelig å finne ut hva det faktisk inneholder. Holder en knapp på stevia heller, som ufarlig og kalorifattig søtningsmiddel. Her
Supraspinatus Skrevet 2. august 2011 #14 Skrevet 2. august 2011 (endret) Sukrin er et sukkeralkohol som egentlig heter erythritol. Og kan ved stort inntak føre til mageproblemer. I EU og Norge er det ikke tillatt å bruke til produksjon av drikkevarer. Endret 2. august 2011 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #15 Skrevet 2. august 2011 Sukrin er et sukkeralkohol som egentlig heter erythritol. Og kan ved stort inntak føre til mageproblemer. I EU og Norge er det ikke tillatt å bruke til produksjon av drikkevarer. Hvor ser du at det kan føre til mageproblemer? Det kan ikke jeg se. "does NOT normally cause laxative effects as are often experienced after consumption of other sugar alcohols (such as xylitol and maltitol) and most people will consume erythritol with no side effects" "Erythritol is generally free of side-effects in regular use, but if consumed in large quantities (sometimes encouraged by its almost non-caloric nature), effectively consuming it faster than one's body can absorb it, a laxative effect MAY result" "Erythritol, when compared with other sugar alcohols, is also much more difficult for intestinal bacteria to digest, so it is UNlikely to cause gas or bloating,[5] unlike maltitol, sorbitol, or lactitol" Ikke mye negativt her spør du meg.
Supraspinatus Skrevet 2. august 2011 #16 Skrevet 2. august 2011 (endret) Hvor ser du at det kan føre til mageproblemer? Det kan ikke jeg se. "does NOT normally cause laxative effects as are often experienced after consumption of other sugar alcohols (such as xylitol and maltitol) and most people will consume erythritol with no side effects" "Erythritol is generally free of side-effects in regular use, but if consumed in large quantities (sometimes encouraged by its almost non-caloric nature), effectively consuming it faster than one's body can absorb it, a laxative effect MAY result" "Erythritol, when compared with other sugar alcohols, is also much more difficult for intestinal bacteria to digest, so it is UNlikely to cause gas or bloating,[5] unlike maltitol, sorbitol, or lactitol" Ikke mye negativt her spør du meg. I den teksten du siterer, som jeg har uthevet. TS spør om h*n kan spise ubegrenset sukrin. Svaret er derfor nei. Jeg vil også sitere fra den norske hjemmesiden til sukrin Hvordan er Sukrin forskjellig fra andre sukkeralkoholer. Kroppen behandler Sukrin annerledes enn de andre sukkeralkoholene (xylitol, maltitol, sorbitol etc). Sukrin er det minste sukkeralkoholet vi kjenner, og blir tatt opp nesten fullstendig (90%) i tynntarmen, og skilt ut uforandret. De andre sukkeralkoholene er større, og blir bare delvis absorbert i tynntarmen. De går derfor videre til tykktarmen, hvor de brytes ned av bakterier som produserer fettsyrer og gasser. Disse fettsyrene tas opp i kroppen som energi. I tillegg trekkes vann ut til tarmen (pga. osmotisk trykk), noe som kan føre til løs mage. Sukrin skiller seg altså fra de andre sukkeralkoholene ved at det hverken gir energi eller mageubehag ved normal bruk. Altså 10% kommer inn i tykktarmen. Altså, du kan spise en større dose enn med f.eks. xylitol, men ved store doser er det en fare for mageproblemer siden alt ikke blir absorbert i tynntarm. Jeg har på ingen måte advart mot sukrin og jeg har ingenting i mot det, men det er greit å få fakta på bordet når TS spør. Bare så du vet det så betyr "may" "kan", så ja. Ved stort inntak kan sukrin ha en lakserende effekt. Endret 2. august 2011 av Supraspinatus
AnonymBruker Skrevet 2. august 2011 #17 Skrevet 2. august 2011 Bare så du vet det så betyr "may" "kan", så ja. Ved stort inntak kan sukrin ha en lakserende effekt. At stort inntak KAN ha lakserende effekt vil ikke jeg kategorisere som mageproblemer. Det høres mye mer dramatisk ut enn hva det er Og man skulle merke noen lakserende effekt så er det jo bare å redusere litt. Jeg får i meg en god del sukrin om dagen, har ennå ikke merket noen problemer med det. Det er viktig å få meg seg at det står "ubegrenset" i hermetegn.
Supraspinatus Skrevet 2. august 2011 #18 Skrevet 2. august 2011 At stort inntak KAN ha lakserende effekt vil ikke jeg kategorisere som mageproblemer. Det høres mye mer dramatisk ut enn hva det er Og man skulle merke noen lakserende effekt så er det jo bare å redusere litt. Jeg får i meg en god del sukrin om dagen, har ennå ikke merket noen problemer med det. Det er viktig å få meg seg at det står "ubegrenset" i hermetegn. Hvor? Hvis vi skal diskutere hva som er mageproblemer og ikke så foreslår jeg at vi splitter tråden. Jeg tror de fleste er enig med at løs mage ikke er så sykt festlig, selv om det kanskje ikke like alvorlig som diaré. Det er viktig at folk ikke tror at de kan spise ubegrenset av disse helsekostproduktene og tro alt er vel. Jeg tipper at grunnen til EU sin skepsis mot sukkeralkoholer er at det meste av forskningen på disse produktene er sponset av produsenten og derfor ikke troverdige som uavhengige. Med det sagt så er jo det bedre å spise litt sukrin enn mye sukker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå