Gjest Vampen Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Det finnes mange tråder her inne om plagsomme katter, men her er det altså en litt annen problemstilling. Vi sliter stadig vekk med at folk som går tur med hunden slipper den løs, noe som fører til løse hunder i hagen vår. Det skjedde igjen i kveld, jeg har ikke peiling på hunderaser, men det var snakk om en relativt stor "muskelhund" i mangel på bedre uttrykk. Vi har katter og hunden har altså løpt etter en av dem inn i hagen vår. Døra stod åpen, kattene løp inn og hunden var på god vei til å følge etter. Ut i fra det jeg hørte eieren snakke om virker det også som om den har vært såpass på kattene at den ene har måttet fosvare seg med å klappe til hunden. Dette er heller ikke verken første eller eneste gang, det er stadig hunder inne på eiendommen. Enten fordi de følger etter en katt, eller bare på oppdagelsesferd. Jeg syntes ikke noe særlig om det. Det ene problemet er kattene våre. Vi har støtt og stadig måttet hente dem ned fra trær eller lokke dem frem fra de underligste gjemmesteder. I kveld har altså den ene katten klappet til hunden, men jeg blir også litt svett ved tanken på at hunden kunne fått tak i katten. Det er en såpass stor hund at den uten problemer kunne ha tatt knekken på katten. Jeg liker det heller ikke noe særlig for min egen del, å få en diger, ukjent hund på full fart inn i huset er ikke noe særlig. Det har vært hunder her i alle år, uten at det har vært et problem før i det siste. Jeg tror dette kommer av et generasjonsskifte i nabolaget, mens de gamle naboene alltid var svært påpasselig med å holde hunden i bånd, så har innflytterne tydeligvis en mye lavere terskel for å slippe dem løs. Er det noen som har tanker om hvordan man løser dette? Vi bor landelig til og har ingen naboer tett innpå oss. Er det greit å ta kontakt med eierne for å foreslå at de i det minste holder bikkja i bånd i det de går fordi vår eiendom? Det begynner jo etterhvert å bli ganske tydelig at de ikke har kontroll på disse hundene når de er løse. Jeg bryr meg vanseligvis ikke om slike ting, men akkurat nå skjer det såpass hyppig at det begynner å bli frustrerende.
Gjest Pzzt Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Det er båndtvang nå, og ja jeg syntes du kan prate med hundeeierne. De fleste vil forstå, så lenge de blir fortalt. Naboens dobber syntes det var dødskult å jage kattene mine. Jeg ble lei av å se dyret beine etter mine katter, og sa i fra til naboen at jeg var redd for både mine katter, og hans hund og lurte på om han ikke kunne ha hunden i bånd når han gikk forbi. Ikke noe problem overhode. En annen nabo lærte det på feil måte, han hadde en Irsk Setter som jagde katten min til de grader. Sa i fra to ganger, men han gav f. Til slutt fikk beistet mitt på 7 kg nok da han ble jaget, han bråstoppet, snudde og fløy rett i trynet på bikkja. Eier bruker nå bånd når han går forbi. Skjønner godt frustrasjonen din, det er ingen hyggelig følelse å vite/se at pus blir jaget..
Gjest Vampen Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Det er båndtvang nå, og ja jeg syntes du kan prate med hundeeierne. De fleste vil forstå, så lenge de blir fortalt. Naboens dobber syntes det var dødskult å jage kattene mine. Jeg ble lei av å se dyret beine etter mine katter, og sa i fra til naboen at jeg var redd for både mine katter, og hans hund og lurte på om han ikke kunne ha hunden i bånd når han gikk forbi. Ikke noe problem overhode. En annen nabo lærte det på feil måte, han hadde en Irsk Setter som jagde katten min til de grader. Sa i fra to ganger, men han gav f. Til slutt fikk beistet mitt på 7 kg nok da han ble jaget, han bråstoppet, snudde og fløy rett i trynet på bikkja. Eier bruker nå bånd når han går forbi. Skjønner godt frustrasjonen din, det er ingen hyggelig følelse å vite/se at pus blir jaget.. Takk for svar. Jeg skal se om jeg får tatt en prat med dem. Jeg hadde egentlig tenkt å gjøre det i dag, men førsteprioriteten var å se om kattene faktisk var uskadde. Innen jeg fikk summet meg hadde jeg eieren tatt med seg hunden og gått. Jeg ble litt irritert egentlig, for han var inne i gården vår for hente hunden, men sa ikke et ord og forduftet før jeg fikk sagt noe. I tillegg hørte jeg dem snakke om at hunden fikk som fortjent, iom at han fikk en klask, når de gikk videre. Om du mener at hunden din har oppført seg såpass dårlig at den fortjener et klask, så skjønner jeg ikke at man ikke kan sette bånd på dyret. Det er jo faktisk ikke hunden sin skyld. Takk for opplysningen om at det er båndtvang forresten. Jeg trodde det var det, men vet ikke nok om hundehold til å være sikker. Men da skal jeg ihvertfall si ifra. Vi bor som sagt ganske landelig til, det er ikke bare katter man bør være obs på, men også rev, hare, rådyr ect. En hund på den størrelsen kan gjøre ganske mye skade på andre dyr. Vi har forøvrig også hatt et tilfelle hvor en hundeeier lærte på feil måte. Det var av alle ting en løs chihuahua som romsterte rundt på eiendommen vår mens eieren stod ute på veien og skravlet. Lang historie kort, vår 7 kg hannkatt syntes ikke noe særlig om besøket og stillingen noen minutter senere var 1-0 til pus. Den stakkars lille hunden rakk å få en ganske heftig omgang før samboeren min klarte å skille dem. Jeg fikk veldig vondt av hunden, men samtidig føler jeg ikke akkurat at det var vår skyld. Pus reagerte på en inntrenger og dessverre for hunden var pus større. Så små hunder bør også holdes i bånd, ikke fordi de er en stor fare for omgivelsene, men for sin egen del.
Trillrund Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 Hvis man ikke har full kontroll på hunden sin, skal den holdes i bånd PUNKTUM! Hvis man ikke klarer å stoppe hunden fra å løpe etter hunder, katter eller andre ting, har man ikke kontroll. Hvorfor har så mange hundeeiere problemer med å skjønne dette? (Er hundeeier selv) 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Som Trillrund sier, så har ikke selve båndtvangbestemmelsen noe å si i dette tilfellet. En hund som eieren ikke har kontroll på skal ALLTID holdes i bånd, uansett tid på året. Du må nok nesten bare ta det opp med hundeeierne du ser, og evt sette opp et skilt eller noe (du er vel neppe hjemme 24/7, så med mindre det alltid er de samme folka er det jo lurt å opplyse de som går der når du ikke har mulighet til å si ifra også). Som en liten trøst kan jeg fortelle at du ikke er den eneste som blir plaget av andres dyr. Vi har to dager på rad nå blitt vekket av en flokk sauer i hagen vår. Ingen av grunneierne i området har egne dyr, så det er jævlig plagsomt at mennesker uten rett til å bruke grunnen her gir totalt faen og sender dyra sine på beite uten å sette opp nødvendige gjerder eller avklare med oss som bor her.
Wilma84 Skrevet 1. august 2011 #6 Skrevet 1. august 2011 Jeg skjønner virkelig frustrasjonen din. Jeg bor landlig til men allikevel ganske sentralt, og området er et populært turområde. Til tross for at jeg har hage på baksiden av huset, som ikke vender ned mot veien der folk går forbi, opplever jeg hver gang jeg skal klippe plenen, fullt av hundebæsj i hagen. Dette synes jeg er skikkelig ekkelt, og blir like irritert hver gang. Hagen min er ingen plass hvor hundene kan få gå på do, men det bryr enkelte seg tydeligvis ikke om:( Opplevde til og med å bli vekket midt på natten av ei nabojente som hadde med seg hunden bak i hagen min for at den skulle gå på do. Dessverre var jeg i ørska da jeg snakket med henne, at jeg ikke fikk gitt henne den kjeften som jeg synes hun fortjente. Er det vanlig å la hundene få gå på do i andre folks hager når dere er ute på luftetur? Jeg skjønner at uhell kan skje, men da har dere vel med hundeposer? Uansett, så skjer dette ALTFOR ofte til at det kan være uhell hos meg.
CathFoto Skrevet 1. august 2011 #7 Skrevet 1. august 2011 To ganger i løpet av en uke har jeg hørt om lignende episoder, men begge ganger endte det fatalt for katten. Så som de over sier: Har du ikke kontroll på hunden, så hold den i bånd. Skjønner godt at dette er frustrerende for dere.
Trillrund Skrevet 1. august 2011 #8 Skrevet 1. august 2011 (endret) Jeg plukker alltid opp etter mine hunder, sålenge det ikke er midt i skogen. Men jeg ser jo hva som ligger igjen etter andre på lufteturen vår, som går forbi mange åpne hager. Hvis det er nært en søppeldunk, tar jeg det som regel opp, men jeg gidder ikke bære andres dritt på hele lufteturen..... Mine hunder får ikke stikke hodet inn gjennom hekker og gjerder rundt andres eiendom, jeg stoler ikke på hva som er på andre siden. Når vi går forbi åpne hager som er tomme, for de tusle litt rundt på gresset og lukte litt mens vi går forbi. Endret 1. august 2011 av Trillrund
Gjest Vampen Skrevet 1. august 2011 #9 Skrevet 1. august 2011 To ganger i løpet av en uke har jeg hørt om lignende episoder, men begge ganger endte det fatalt for katten. Så som de over sier: Har du ikke kontroll på hunden, så hold den i bånd. Skjønner godt at dette er frustrerende for dere. Om jg ikke hadde vært motivert til å si ifra allerede, så er jeg det ihvertfall nå. Om en av kattene ble alvorlig skadet eller drept fordi folk slipper bikkjer de ikke har kontroll på løs, så tror jeg muligens jeg hadde blitt litt temperert.
Gjest Vampen Skrevet 1. august 2011 #10 Skrevet 1. august 2011 Jeg plukker alltid opp etter mine hunder, sålenge det ikke er midt i skogen. Men jeg ser jo hva som ligger igjen etter andre på lufteturen vår, som går forbi mange åpne hager. Hvis det er nært en søppeldunk, tar jeg det som regel opp, men jeg gidder ikke bære andres dritt på hele lufteturen..... Mine hunder får ikke stikke hodet inn gjennom hekker og gjerder rundt andres eiendom, jeg stoler ikke på hva som er på andre siden. Når vi går forbi åpne hager som er tomme, for de tusle litt rundt på gresset og lukte litt mens vi går forbi. Det syntes jeg er helt uproblematisk. Nå har vi en tett hekk rundt hagen, men om den hadde vært åpen, så hadde jeg ikke sett et problem i at en hund var på "snusern" i hagen så lenge eieren har kontroll. Vi har en hund i nabolaget som er en godt dressert jakthund. Den er jeg aldri nervøs når går løs, fordi jeg vet at eieren har kontroll. Den ser ut til å vite at hvor langt den kan rusle avgårde på egenhånd og den løper ikke etter kattene om de så tripper avgårde rett ved siden av. Det er vel eiere som er problemet, uansett om det er snakk om løse hunder ingen har kontroll på, eller ukastrerte katter som pisser ned folks hager.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå