Gå til innhold

Når brenner man mest fett?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hørt at man brenner mest fett med lav intensitet? Intervaller? Trene fort, hardt, presse seg selv? Spiller ingen rolle? Hva er riktig?? :klo:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er helt riktig at man brenner mest fett ved lav intensitet, og flere karbohydrater/kalorier ved høy. Fordelen med å trene med høy intensitet er at forbrenningen varer lenger etter at du har trent :)

Skrevet

Har hørt at man brenner mest fett med lav intensitet? Intervaller? Trene fort, hardt, presse seg selv? Spiller ingen rolle? Hva er riktig?? :klo:

Fett er kroppens foretrukne energikilde, men selv når du sitter i sofaen forbrennes litt glykogen. Forbrenning av fett krever oksygen, dvs. aerob forbrenning. Etterhvert som intensiteten stiger puster du raskere for å få i deg mer oksygen, men det kompenserer ikke fullt for den økte intensiteten.

Etterhvert som intensiteten stiger vil andelen av energi som kommer fra glykogenforbrenning stige. Over kroppens syreterskel vil mesteparten av energien komme fra glykogen. Siden glykogenlageret er begrenset, i motsetning til fettlageret som kan anses som "uendelig" i forhold til en normal treningstur, vil du før eller seinere stoppe opp. Når glykogenlageret er tomt må omtrent all energien komme fra fettforbrenning, og siden den bare kan skje aerobt må intensiteten ned. Det er det som skjer når f. eks. en langrennsløper "sprekker" på en femmil.

Det er viktig å skille mellom å trene på tid og å trene en gitt distanse. Om du trener i en time kan du forbrenne mer fett ved å ligge litt over syreterskelen enn om du ligger godt under. Du forbrenner også fett over syreterskelen, og siden intensiteten er såpass høy kan det fort bli mer forbrent fett enn om du ligger langt under syreterskelen.

Om du derimot trener en fast distanse så forbrenner du like mye enten du løper sakte eller fort (med en liten forskjell p.g.a. endret løpesett), men når du løper sakte vil en høyere andel av det du forbrenner komme fra fett.

Så til mitt hovedpoeng: Egentlig bør du glemme å fokusere på å forbrenne fett. Du bør fokusere på å komme i best mulig form, da vil forbrenning av fett komme av seg selv. For å komme i best mulig form skal du for det meste trene rolige langøkter, der du ligger godt under syreterskelen. Utholdenhetsutøvere på høyt nivå trener nesten uten unntak 80% rolige langøkter og 20% intervall.

Det er særlig en gjeng fra NTNU som i det siste har propagandert for at vanlige folk bør trene intervall fordi det gir rask effekt. Det de glemmer er at det gir rask effekt, men uten et grunnlag av rolig trening vil man stabilisere seg på et platå som ligger lavere enn om man hadde trent rolige langøkter først. Dessuten vil det for mange som aldri har mosjonert før være tungt å motivere seg for 4x4-intervaller, der man ligger på 90-95% av makspuls i fire minutter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt riktig at man brenner mest fett ved lav intensitet, og flere karbohydrater/kalorier ved høy. Fordelen med å trene med høy intensitet er at forbrenningen varer lenger etter at du har trent :)

Nei, dette er ikke riktig.

Man forbrenner en høyere PROSENTANDEL fett ved lav intensitet. Dette er IKKE det samme som at man forbrenner mer fett.

Ved høy intensitet vil man forbrenne langt flere kalorier pr tidsenhet enn ved lav intensitet. Selv om en mindre andel av disse kaloriene er fett, vil det at man totalt forbrenner mer kalorier bety at man likevel vil forbrenne mer fett pr tidsenhet enn ved lav intensitet.

I tillegg får man høyere etterforbrenning ved høy intensitet, samt at man øker det maksimale oksygenopptaket, som igjen er viktig for hvor mye fett kroppen klarer å forbrenne.

Gjest gutt92
Skrevet

Man brenner vel mest når man ligger i kcal. underskudd, og trener hardt, og ligger unna karbohydrater. JEg har hørt man brenner mest om morgenen FØR du spiser... Og enda bedre om du drikker grønn te eller kaffe, for da skiller kroppen ut fett enda bedre.

JEg går turer med sekk.. Nå er jeg nesten på 20 kg.. Det brenner utrolig bra! I går gikk jeg en tur på 4 timer med 16 kg på ryggen.

Om du begynner å gå turer på flere timer og øker vekten i sekken (start på 1 kg elns) fra gang til gang eller fra uke til uke eller uten vekter i det hele tatt så skal du se du går ned i vekt! Gå masse turer i skauen, med mindre formålet ditt er å få veldig god kondis. Får god kondis av å gå i bakker med tung sekk også (av erfaring).

Skrevet

Man brenner vel mest når man ligger i kcal. underskudd, og trener hardt, og ligger unna karbohydrater. JEg har hørt man brenner mest om morgenen FØR du spiser... Og enda bedre om du drikker grønn te eller kaffe, for da skiller kroppen ut fett enda bedre.

JEg går turer med sekk.. Nå er jeg nesten på 20 kg.. Det brenner utrolig bra! I går gikk jeg en tur på 4 timer med 16 kg på ryggen.

Om du begynner å gå turer på flere timer og øker vekten i sekken (start på 1 kg elns) fra gang til gang eller fra uke til uke eller uten vekter i det hele tatt så skal du se du går ned i vekt! Gå masse turer i skauen, med mindre formålet ditt er å få veldig god kondis. Får god kondis av å gå i bakker med tung sekk også (av erfaring).

Du veier 20 og vill ble tynnere?

AnonymBruker
Skrevet

Du veier 20 og vill ble tynnere?

Jeg tror han mener 20 kg i sekken, haha...

Gjest gutt92
Skrevet (endret)

Mener 20 kg i sekken ja ;)

Veier 83 kg så er ikke syltynn som du forestilte deg :)

Og nei jeg sa ikke noe om å bli tynnere, men det brenner fett.

Selv spiser jeg masse for å bli større, siden jeg driver med mye vekter.

Jeg går for å trene til militæret. (befalsskole og forhåpentligvis marinejeger)

Endret av gutt92
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Man forbrenner en høyere PROSENTANDEL fett ved lav intensitet. Dette er IKKE det samme som at man forbrenner mer fett.

Ved høy intensitet vil man forbrenne langt flere kalorier pr tidsenhet enn ved lav intensitet. Selv om en mindre andel av disse kaloriene er fett, vil det at man totalt forbrenner mer kalorier bety at man likevel vil forbrenne mer fett pr tidsenhet enn ved lav intensitet.

I tillegg får man høyere etterforbrenning ved høy intensitet, samt at man øker det maksimale oksygenopptaket, som igjen er viktig for hvor mye fett kroppen klarer å forbrenne.

ENDELIG en som har skjønt det. Jeg har også trodd at man forbrenner mest fett ved lav int., men etter å ha studert idrett med tilhørende fysiologi, har jeg lært dette du skriver her. Man forbrenner prosentvis mer fett ved lav int., men totalt sett med ved høy.

AnonymBruker
Skrevet

TS her.

Takk for mange gode svar!

Hvordan kategoriserer dere lav og høy intensitet da? Jeg "føler" ikke at jeg trener om jeg ikke svetter og blir andpusten, men man skal vel bli det ved lav intensitet også?

Skrevet (endret)

Etterforbrenning. Jeg trodde det var konsensus på at det var så lite at det omtrent ikke var noe vits å ta med i regnestykket? Og hva som brenner mest fett avhenger jo av hvor lenge du skal og kan trene.

Om vi sier at 1 time er tålegrensen, så er det du sier godt mulig, men hvis vi sier 2, og kanskje 3 timer så er ikke det riktig. Det er her det Lance nevner om distanse kommer inn. Energiforbruk for å flytte en gjenstand en gitt distanse er den samme selv om du gjør det fortere. Det er fordi når du øker hastigheten går varigheten ned.

Fjellturer, sykling, og langdistanseløping er eksempler der distansen ofte er mye lengre enn man klarer på 1 time med intervall.

Intervall trener blant annet maksimalt oksygenopptak og dette er nødvendigvis ikke utslagsgivende på om du klarer å holde ut lange distanser eller ikke. Syklister er normalt ikke "O2-slukere" slik som gjerne skiløpere er. Det er også viktig for formen å øke mengden kapillærer i musklene som frakter inn friskt blod, og ut tomt, brukt blod (m/slaggstoffer osv). Dette trenes primært på lavere intensiteter.

Det er ingenting som tilsier at du forbruker mer energi når du har lite, og andelen energi forbrukt øker heller ikke dersom man faster (om morgenen).

Karbohydrater er viktig for kroppen og det er nok ikke lurt å kutte alle karbohydrater. Det er dog anbefalt av Statens helsetilsyn å vise måtehold, eller avhold fra raffinerte sukker og produkter med veldig høy glykemisk indeks som lyst brød.

Hvis du kjenner en brennende følelse i musklene av å gå med tung sekk så er det melkesyre du kjenner.

Endret av Supraspinatus
Gjest gutt92
Skrevet

Man brenner lettere om man gjør det FØR frokost (sier ikke at kiloene bare renner av).

Karbohydrater er viktig, men nå snakker jeg om å ikke ligge OVER det man trenger, og heller kutte ut litt uten å kutte ut alt, og jeg kjenner forresten en som MÅTTE kutte ut ALT av karbo... Pga en sykdom. Han er SYKT rippa og det ble han bare på noen uker (han hadde litt utpå magen).

Snakker om å spise fornuftig.

Og ja, jeg vet det er syre, men det betyr at du gjør arbeid. Går du i 4 timer med noen vekter i sekken (eller uten) så sier det seg selv at du brenner en del kcalorier, enn om du jogger i 20 min...

Skrevet

Man brenner lettere om man gjør det FØR frokost (sier ikke at kiloene bare renner av).

Karbohydrater er viktig, men nå snakker jeg om å ikke ligge OVER det man trenger, og heller kutte ut litt uten å kutte ut alt, og jeg kjenner forresten en som MÅTTE kutte ut ALT av karbo... Pga en sykdom. Han er SYKT rippa og det ble han bare på noen uker (han hadde litt utpå magen).

Snakker om å spise fornuftig.

Og ja, jeg vet det er syre, men det betyr at du gjør arbeid. Går du i 4 timer med noen vekter i sekken (eller uten) så sier det seg selv at du brenner en del kcalorier, enn om du jogger i 20 min...

Hvis det er fett du mener man forbrenner mer av før frokost, så er det delvis riktig at man forbrenner mer fett dersom det er lite glykogen tilgjengelig, men det vil også hentes energi fra proteiner også. En større andel enn det som ville blitt hentet når glykogenlagrene er fulle.

Det er jo egentlig ingen problem dersom du spiser frokost etterpå, da får jo du det sannsynligvis tilbake. Men du er også like langt som om du trener før eller etter frokost.

Et kvikt søk på google viser at det er en del artikler som skriver at det er bortkastet å trene før frokost, av forskjellige grunner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...