Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Barnet mitt begynner snart på SFO. Jeg har fått et skriv om at en forelder må være med første dag. Jeg fikk ikke fri fra arbeidsgiver, men har ordnet det slik at min mor følger barnet. Men hva med de andre dagene, hvor mange dager bør man regne før barnet er "tilvent"? Er det forventet at foreldrene er like i nærheten den første tiden i SFO?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

det kommer helt an på barnet ditt, og hvor trygt det er..

Da min datter begynte på sfo i fjor, var jeg der i max 5 min - men sa jeg var tilgjengelig på telefon om det skulle bli krise. (jobber i en barnehage 5 min unna, så kunne evt. hentet henne og hatt henne med på jobb).

Hun har jo tidligere vært i ulike lekeland (slik som på IKEA) hvor du leverer barnet for en time mens du selv kan handle. Har jo ikke noe tilvenning der, men kan bli oppringt om barnet ikke vil mer.

Mitt eldste barn elsker slike lekeland, minste kunne ALDRI i verden tenke seg å begi seg ut på noe sånt - alt for skummelt ;)

Barn er veldig forskjellige, og jeg tror nok at det er opp til barnet hvor lenge du trenger å bli på sfo før barnet er trygt og vil være der alene.

Gjest LÆRER
Skrevet

RETT TIL FRI: Lurer på om du egentlig har rett til fri jeg... sjekk dette opp. Kanskje ikke med lønn, men avspasering uten lønn, mener jeg at du har rett til. Nå løste deg seg jo, men det kan jo være kjekt å vite til for eksempel skolestart. Første dagen forventes det gjerne at foresatte er med.

SFO: Første dagen holder det fint at du er med. Dersom du har en veldig trygg sønn/datter så kanskje du ikke trenger å være der så lenge heller. De andre dagene er det en fordel at foresatte ikke er der. Ofte er det letere å bli kjent med andre, når ikke en kan henge i skjørtene til mamma/pappa. Men- dersom noe skjer eller barnet ditt blir lei seg så er det viktig at SFO kan ringe deg og ev. be deg hente barnet. Alt dette kommer jo også ann på ditt barn og hvor trygg han/hun er. Utrygge/sjenerte barn kanskje trenger litt mer hjelp. Det jeg hadde tenkt litt på er å ikke la mitt barn være der fulle dager, sånn i starten. Kanskje kan du eller noen andre i familien hente barnet litt tidligere de første dagene, så blir tilvenningen litt mer forsiktig?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...