Gå til innhold

Hva du skal gjøre hvis barnet ditt får feberkramper...

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

...ingenting!!

Hvis barnet får feberkramper, blir blå og slutter å puste så skal du ikke gjøre noen verdens ting.

Barnet kommer alltid tilbake og starter å puste av seg selv etter ca 30 sek. Så hvis du prøver med munn til munn kan det ta lengre tid til barnet våkner, fordi du motarbeider det.

Det som er farlig er hvis barnet forblir bevissltøst i over en halv time, derfor er det viktig å la det være slik at barne kan få komme til seg selv fortere.

Forferdelig men sant!!

Man kan evt. sette Stesolid klyster. (Som man som regel ikke har)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glad lillepia mi aldri har hatt det. Tror jeg hadde fått rimelig panikk :roll:

Men i en bok jeg har, står det at man skal kontakte lege første gangen man opplever det.

Skrevet

Sette klyster på en unge som har feberkramper....????? :o

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis det er første gangen skal man ringe etter en ambulanse/lege!!!

Barnet skal da til sykehus og undersøkes av lege. Man vil få medisin som skal forhindre nye kramper!

Men for å unngå feberkramper må man få temperaturen ned. Dette kan man gjøre med febernedsettende og et bad i 37 graders vann, eller event. legge en våt duk på pannen og i lysken! Det er også effektivt å ta barnet med ut, selv om det er kaldt ute.

Unngå at barnet har klær på seg ved feber, selv om barnet klager over at det fryser!

Men ved førstegangs feberkramper KONTAKT LEGE!!!

Gjest lekebøll
Skrevet

Altså...

Du vet jo aldri helt sikkert hva det er.

Dersom en person blir blå og slutter å puste, så skal du være kyndig for å avgjøre hva som er riktig og ikke riktig, spør du meg.

Sier ikke at du tar feil altså Merete, det er sikkert riktig dette.

Men, føler for å presisere at du ikke må tenke "ash, bare feberkrampe", og så ikke følge noe særlig med.

Ungen skal forøvrig legges i stabilt sideleie (frie luftveier), så snart det er mulig. Viktig.

Skrevet

Jeg skremte vettet av mine foreldre to ganger som baby med feberkrampe. Da bodde vi rett i nærheten av Ullevål sykehus og da bar det rett dit, det var også snø på den tiden, så min far skal visstnok ha lagt meg i snøen for en liten stund. Men det verste var vel at legene prøvde å ta livet av meg med penicillin den første gangen :roll:, nå har det gått bra med meg også da :).

Gjest Anonymous
Skrevet

Barnet skal da til sykehus og undersøkes av lege. Man vil få medisin som skal forhindre nye kramper!

Men for å unngå feberkramper må man få temperaturen ned. Dette kan man gjøre med febernedsettende og et bad i 37 graders vann, eller event. legge en våt duk på pannen og i lysken! Det er også effektivt å ta barnet med ut, selv om det er kaldt ute.

Unngå at barnet har klær på seg ved feber, selv om barnet klager over at det fryser!

Men ved førstegangs feberkramper KONTAKT LEGE!!!

:enig::enig::enig:

Dette er rådene mine foreldre fikk da jeg var liten, jeg fikk veldig ofte feberkramper. Ikke akkurat få ganger de trodde jeg kom til å dø!

Men det var ikke min tur......

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg kjenner en sykepleier som jobber ved et av landet største sykehus, og hun sier at når hun får en telefon fra foreldre med barn med feberkramper sender hun bestandig luftambulansen ut!

Barnet vil da bli innlagt til observasjon natten over og får medisiner som skal gis hvis barnet får feberkramer igjen!

Gjest Anonymous
Skrevet

Mitt eldste barn fikk feberkramper da han var liten. Han fikk det pga at feberen steg høyt og fort. Vi ringte etter sykebil og fikk beskjed over telefonen at vi måtte få ham ut i kulden og vrenge av ham litt klær mens vi ventet på ambulansen. Da ambulansen kom, tok de ham rett inn i bilen og kjørte til sykehuset med takluken oppe slik at han fikk frisk luft. Vi ble liggende på sykehuset over natten og fikk resept på en medisin som jeg måtte ha liggende i sykehuset - dette var medisin som skulle sprøytes rett inn i endetarmen dersom han fikk kramper ved en senere anledning.

Heldigvis så fikk jeg han aldri mer feberkramper, men jeg var veldig påpasselig etterpå slik at han aldri hadde mye klær eller dyne når han hadde feber. Sørget alltid for å gi ham Paracet og kjølte ham ned med en kald vaskeklut hver gang han fikk feber.

På sykehuset lå han i bare bleien og med et tynt helseteppe over seg - vi foreldre har nok kanskje for lett til å kle på dem for mye klær, dyner eller tepper ...

Men rådet dersom et barn får feberkramper er å få det ut og få av klærne - har også hørt om de som spruter kaldt vann på barna - det var faktisk en sykepleier som fortalte meg det.

Men feberkramper er ganske ufarlig - det ser bare så skremmende ut. Jeg var sikker på at barnet mitt var i ferd med å dø den gangen, kanskje fordi jeg aldri hadde hørt om feberkramper.

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja tro det eller ei. Jeg pratet med en lege som nettopp hadde vært på seminaer om akkurat dette. Men normalt så har man jo ikke klyster hjemme, så det er jo derfor man skal kontakte lege.

Ja selvfølgelig skal du ringe lege,.. :roll:

...men det jeg mente er at du ikke skal prøve å gjøre noe med barnet selv.

Jeg hadde sikkert blitt litt småhysterisk selv jeg, men i følge legen jeg pratet med, så skal man ikke gjøre noe med barnet, da det skal komme seg selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du vet jo aldri helt sikkert hva det er.

Dersom en person blir blå og slutter å puste, så skal du være kyndig for å avgjøre hva som er riktig og ikke riktig, spør du meg.

Sier ikke at du tar feil altså Merete, det er sikkert riktig dette.

Men, føler for å presisere at du ikke må tenke "ash, bare feberkrampe", og så ikke følge noe særlig med.

Ja selvfølgelig vet en jo sikkert ikke hva det er, så derfor skal man kontakte lege.

Og du har jo en viss peiling om feberen har økte mye over kort tid.

Men det som jeg mener er at hvis foreldrene begynner med f.eks munn til munn eller trykke på brystet, kan det forårsake at det tar lengre tid før barnet kommer seg selv, pga. motarbeidelsen, som igjen kan føre til at barnet blir liggende bevisstløst lengre og faren for hjerneskade øker.

....Vi har diskutert dette hjemme, fordi jeg mest sannsynlig hadde blitt helt fra meg, og småhysterisk.... :wink:

Skrevet
...ingenting!!

Hvis barnet får feberkramper, blir blå og slutter å puste så skal du ikke gjøre noen verdens ting.

Synes det er farlig å gi sanne råd. Minn sønn har hatt feberkramper når han var 2 år og neste døde-han ble blå i ansikt når vi ankommet akkutten. Det var skikkelig alvorlig og hvis en barn slutt å puste skal man RINGER AMBULANSE! De fleste er jo ikke fagfolk og det kan ofte være vanskelig å vet hva barna sitt har eller feiler med. Det er alltid "bedre safe enn sorry" hvis du skjønner. Men jeg er nokså sikkert at unansett omstendigheter hadde alle foreldrene ringte ambulanse hvis barna slutt å puste, feber eller ikke.

Skrevet

Det er ikke et vanlig klyster. Stetsolid er et beroligende middel (slags valium) man bla gir til folk med epilepsianfall som varer lene. Det settes med en sprøyde i endetarmen.

Målet er mao ikke å få avføring, men at middelet blir tatt op raskt i tarmsystemet.

Man må ha resept.

Gjest Anonymous
Skrevet
Synes det er farlig å gi sanne råd.

Når fagfolk gir disse rådene, så er det vel noe i det.

Men jeg regner med at de fleste mødre er såpass oppegående, å tilkaller ambulanse/lege hvis slikt oppstår. Man skal jo fortest mulig til sykehus.

Det jeg fikk høre i går, rystet meg faktisk litt men hvis en tenker over det, så er det jo egentlig ganske logisk.

Hvis du prøver med munn til munn kan det ta lengre tid til barnet våkner, fordi du motarbeider rekflesen og barnets evne til å klare å få det til selv.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er enig i at det er farlig å gi sånne råd!

En vettskremt mor tenker ikke alltid klart. Hvis hun husker at hun har lest at man ikke skal gjøre noe, og at det er helsepersonell som har gitt dette rådet, kan den mest intelligente mor gjøre feil!

Så for å få sagt det enda en gang; har barnet feberkramper RING ETTER AMBULANSE!!!

Gjest lekebøll
Skrevet
Men det som jeg mener er at hvis foreldrene begynner med f.eks munn til munn eller trykke på brystet, kan det forårsake at det tar lengre tid før barnet kommer seg selv, pga. motarbeidelsen, som igjen kan føre til at barnet blir liggende bevisstløst lengre og faren for hjerneskade øker.

Ja, jeg skjønner Merete. :smile:

Gjest Anonymous
Skrevet
RING ETTER AMBULANSE!!!

Ja selvfølgelig!! Det er jo ingen som har sakt noe annet!!

Gjest Anonymous
Skrevet
En vettskremt mor tenker ikke alltid klart. Hvis hun husker at hun har lest at man ikke skal gjøre noe, og at det er helsepersonell som har gitt dette rådet, kan den mest intelligente mor gjøre feil!
Skrevet

Har oppsokt en sider selv i engelsk, som heter WebMD. Her er linken:

http://my.webmd.com/content/healthwise/28/6872

Her står det mye om hva man gjør etter feberkramper. Det står at hvis barna slutt å puster eller har vanskelig (moderat eller stor) skal du ringer etter ambulanse. For de som er ikke så flink i engelsk så oversett jeg litt her...

Ring ambulanse HVIS:

-barna slutt å puster eller har moderat til stor vanskeligheter å puster.

-Har kramper som er lenger enn 10 min. eller har etterfølgene kramper i samme perioder

-tegn at kroppen er i sjokk

-tegn at barn er dehydrert (altså har drukket lite)

-hvis barn er yngre enn 6 mnd eller eldre enn 5 år. Det er da mindre sannsynlig at det er feberkramper.

Bare tenkte det kunne vært hjelpsom å leser enn sånne liste.

Gjest Anonymous
Skrevet

Her fant jeg også noe: Feberkramper

Hva skal jeg gjøre dersom barnet mitt får et slikt anfall?

Du skal nesten ikke gjøre noen ting. Det hjelper ikke å forsøke å riste liv i barnet, og det er heller ikke nødvendig med noen livredningsmetoder som f.eks. munn-til-munn pusting. For det tilfelle at barnet ditt gulper, kaster opp eller har mye slim i munnen, nesen og svelget, skal du la barnet ligge på siden med hodet litt skrått nedover. Da er det minst risiko for at barnet trekker noe ned i lungene. Ta gjerne barnet i fanget. Anfallet vil gå over av seg selv. Barnet kjenner ikke ubehag eller smerte under anfallet. Etter anfallet er barnet gjerne trett, og kan sove tungt.

Også her:

Feberkramper

Feberkramper er en ufarlig tilstand som hyppigst rammer småbarn. Det er sjelden at barn får feberkramper når de nærmer seg skolealder.

Feberkrampene kommer som et brått anfall uten forvarsel. Barnet blir bevisstløst og enten helt slapt i kroppen eller stivt, gjerne med hodet og ryggen bøyd bakover. Som regel vil det komme noen rykninger i kroppen enten fra starten eller etter en liten stund. Pusten er gjerne uregelmessig eller umerkelig. Fargen i ansiktet er gjerne mørk rød eller blålig, men kan også være blek. Barnet kan skumme i munnen og på leppene, og vil ofte tisse på seg, og kanskje bæsje på seg.

Anfallet kan vare i noen få minutter, eller kanskje opp til 10-15 minutter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...