Gå til innhold

Verdensrommet - bare jeg som blir uvel?

Nuttery

Anbefalte innlegg

Gjest Leonidene

Har du tenkt på at om vi ikke er alene, er det muligens også ubegripelig mye horror som kan ligge å vente på oss der ute? Aliens er ikke nødvendivis kjempesøte, supersnille ET`er som vil oss vel. Jeg priser meg lykkelig for at jeg ikke kjenner til noe av det som evt. er "der ute".

Vel, mennesker er ikkje akkurat så jækla søte eller snille som vil andre så mye bra at det gjør noe heller. Så, eg kan ikkje si at det bekymrer meg så veldig mye. :popcorn:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest frøken am

Hmm... Tenk hvis tyngdekraften plutselig opphørte en dag?

Alt på jorden ville miste fotfeste og seile ut i intetheten. :sukk:

Tjaaa...aldri tenkt på det. Ville ikke atmosfæren holdt oss igjen?

Eller er det bare jeg som er helt på trynet? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm... Tenk hvis tyngdekraften plutselig opphørte en dag?

Alt på jorden ville miste fotfeste og seile ut i intetheten. :sukk:

Og det ville ikke sett ut i huset. :P

Selv finner jeg verdensrommet både skremmende og beroligende, og av samme årsak. Det er skremmende å tenke på at i det store og hele er jorden og alt som foregår der uvesentlig. Men når jeg opplever motgang i livet mitt er det trøstende å tenke på at i det store og hele er jorden og alt som foregår der uvesentlig. Det går an å finne pågangsmot i den tanken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er bare flott jeg!

All kreditt til vitenskapsmenn som har informert oss rett.

Slipper alle gå rundt å tro på eventyr og dårlige natthistorier om gud og jesus eller lignende preik. Folke har ihvertfall hatt god fantasi for å skaffe seg makt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Kami sa: Finnes kun en universell sannhet:

"Det er ikke størrelsen det kommer an på, men bruken."

---

Det er det de vil at vi skal tro, men om jeg f.eks. trenger en skikkelig dusj for å bli ren, holder det ikke å bakse med en blomstersprayflaske. Størrelsen betyr noe, noen ganger. :jepp:

Nei du kan jo bare få en større blomstersprayflaske!!! Dohh... hæhæhæ

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvel av å tenke på at universet er uendelig? Det er vel egentlig ikke uendelig heller, hvis det er sånn at alt startet for x antall millarder år siden, og alle stjerner, galakser og hva som nå måtte befinne seg i universet vårt er på vei utover... da har det jo ikke kommet lenger utover enn den avstanden det har tilbakelagt på disse årene.

Hva det ekspanderer i er ganske spennende å tenke på og leke seg rundt, men jeg blir ikke uvel av det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Blir ikke uvel, men ganske svimmel av tanken på uendeligheten... :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uvel av å tenke på at universet er uendelig? Det er vel egentlig ikke uendelig heller, hvis det er sånn at alt startet for x antall millarder år siden, og alle stjerner, galakser og hva som nå måtte befinne seg i universet vårt er på vei utover... da har det jo ikke kommet lenger utover enn den avstanden det har tilbakelagt på disse årene.

Hva det ekspanderer i er ganske spennende å tenke på og leke seg rundt, men jeg blir ikke uvel av det ;)

At vårt Univers har eksistert i endelig tid innebærer ikke nødvendigvis at det må være endelig i utstrekning. Grunnen til at alle objekter på kosmologiske skalaer beveger seg bort fra hverandre er at det kontinuerlig skapes nytt rom mellom disse. Hvor langt et gitt objekt har beveget seg i forhold til et hvilket som helst annet objekt i løpet av Universets alder har derfor ikke noe å si for hvor stort Universet som helhet er.

Se forøvrig innleggene jeg linket til over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som blir uvel av å tenke på verdensrommet? Altså, verdensrommet er jo uendelig, men det må jo stoppe et sted, men noe må jo være bak den stoppen også? Blir så kvalm av å tenke på det :sjenert:

Dette har jeg tenkt en del på også. Jeg blir ikke direkte uvel, men jeg kjenner jeg blir irritert når folk sier at verdensrommet utvider seg hele tiden og at det i begynnelsen bare var på størrelse med en tennisball. Okei, men hva var utenfor der? Sier som deg; noe må være bak den stoppen også!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest henriett3

Kanskje der er en ny galakse?

Men jeg lurer egentlig mer på hvor himmelen er... De døde går jo ikke på skyene så..

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg tenkt en del på også. Jeg blir ikke direkte uvel, men jeg kjenner jeg blir irritert når folk sier at verdensrommet utvider seg hele tiden og at det i begynnelsen bare var på størrelse med en tennisball. Okei, men hva var utenfor der? Sier som deg; noe må være bak den stoppen også!

Hvis rommet inneholder alt som er, så er det ikke noe "utenfor".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Astronomer tenker sikkert ikke på hvilke implikasjoner det får, etter endt utdanning, når morra deres sier: "Gå og rydd rommet!"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rommet "stopper" ikke, selv om Universet skulle være endelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis rommet inneholder alt som er, så er det ikke noe "utenfor".

Uff, sånne ting blir jeg sprø av å tenke på :sjenert: Ingenting utenfor? Hva ville da skje hvis vi tok oss en tur helt til enden av universet (jeg vet, jeg vet, men bare tenk at vi gjorde det)? Og så beveget oss utenfor? da ville det bare være ingenting der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, sånne ting blir jeg sprø av å tenke på :sjenert: Ingenting utenfor? Hva ville da skje hvis vi tok oss en tur helt til enden av universet (jeg vet, jeg vet, men bare tenk at vi gjorde det)? Og så beveget oss utenfor? da ville det bare være ingenting der?

Universet har ingen ende. Uansett hvor i Universet du befinner seg så vil du bevege seg innenfor Universet uavhengig av retning. Dette gjelder selv om Universet skulle være endelig i utstrekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis det VAR noe, ville det være en del av universet.

Universet omfatter alt som er. Per definisjon. Selv om noen mener at det KAN finnes et multivers: Flere universer.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er teorier som går ut på at rommet er krummet, omtrent som den 2-dimensjonale overflaten på en kule er krummet i 3-dimensjoner, er også rommet (3-dimensjoner) krummet i en fjerde dimensjon. Det er selvsagt vanskelig, om ikke umulig å forestille seg fysisk. :)

En slik virkelighet ville isåfall innebære at man aldri kommer til en 'ende'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...