Kitsune Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 Det er to beskrivelser som jeg kun møter på i litteraturen. Jeg er ikke fra tidligere kjent med disse beskrivelsene, og derfor blir de litt uforståelige for meg. Hva er å "smekke med tungen"? Hvordan kan et "smil kruse leppene"? Disse to brukes i varierende sammenhenger/sammensetninger i bøker.
Niennas Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Som jeg har skjønt er å smekke med tunga når du presset tunga oppi ganen, lager litt vakum og tar tunga vekk igjen, så kommer det en slags smattelyd, bare at det er en smekkelyd istedet for. Brukes for å vise negative følelser ovenfor en annen person. Det med smilet klarer jeg ikke å forklare, desverre
Dragonfly84 Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Jeg trodde smekke med tunga kunne tolkes på to forskjellige måter: Enten som den lyden man lager når man vil få en hest til å gå fortere (som de skjelden mener i bøker), eller det som på engelsk skrives "tut-tut/to tut", når man vil vise at man er irritert, skuffa eller utålmodig. Det med smilet som kruser er vel et slags begynnende smil. At man ser det begynne, som når havet kruser seg så vidt, lenge før det blir en ordentlig bølge. Eller i dette tilfellet, et smil.
Niennas Skrevet 1. august 2011 #4 Skrevet 1. august 2011 Jeg trodde smekke med tunga kunne tolkes på to forskjellige måter: Enten som den lyden man lager når man vil få en hest til å gå fortere (som de skjelden mener i bøker), eller det som på engelsk skrives "tut-tut/to tut", når man vil vise at man er irritert, skuffa eller utålmodig. Det med smilet som kruser er vel et slags begynnende smil. At man ser det begynne, som når havet kruser seg så vidt, lenge før det blir en ordentlig bølge. Eller i dette tilfellet, et smil. Det kan godt hende, men er ikke lyden den samme? :S
Dragonfly84 Skrevet 1. august 2011 #5 Skrevet 1. august 2011 Det kan godt hende, men er ikke lyden den samme? :S Nja, når man vil få hesten til å gå fortere lager man lyden med siden av tunga, mens når man er misbilligende bruker man tungespissen for å lage lyden... Så lyden blir litt forskjellig. Til hesten blir det er høyere lyd og mer "klikkende", mens den utålmodige lyden er litt mer smattende. Kan ikke forklare noe bedre hva jeg mener dessverre...
Tootikki Skrevet 5. august 2011 #6 Skrevet 5. august 2011 Hvordan kan et "smil kruse leppene"? Et smil kruser leppene når det bare er såvidt innom, altså et flyktig, begynnende smil. Kanskje også litt sursøtt?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå