AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #1 Skrevet 31. juli 2011 I går hadde jeg gjester og vi satt og spiste ute på verandaen. Etterhvert trakk vi oss inn og ingen spilte høy musikk, men noen var litt høyrøstede utover kvelden. Ingen krangling og ikke rop og skrål, men bare litt for høy i praten etter vin og øl. Verandadøren var åpen og jeg bor i blokk. Jeg vet at det er lytt når andre er ute på verandaen, men man kan lukke igjen døra for å unngå å høre. Har også hørt når naboen over har besøk, så det er visst ganske lytt her, men jeg har ikke reagert på det som bråk siden de dempet musikken kl. 23 og etterpå bare var litt høylytte. Er redd for klager, er nettopp flyttet inn. Men vet at det er tåpelig å tenke sånn, jeg er bare litt fyllesyk og har litt nerver. Våkna til søndag morgen og masse rydding etter maten i går for å normalisere ting litt her. Hva er grensen for nabobråk? Hvor går grensen for å klage? Er det greit at naboer holder på til over midnatt når de ikke spiller høy musikk men bare skravler litt høyt?
Gjest Jytte Skrevet 31. juli 2011 #2 Skrevet 31. juli 2011 Du kan sikkert slappe helt av. Her jeg bor er det helt normalt med gjester, prat og musikk på denne tiden av året. Vi må da få lov til å leve. Det er bare sånne tanker man får dagen derpå ... 1
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #3 Skrevet 31. juli 2011 Du kan sikkert slappe helt av. Her jeg bor er det helt normalt med gjester, prat og musikk på denne tiden av året. Vi må da få lov til å leve. Det er bare sånne tanker man får dagen derpå ... Takk. Jeg er nok litt ute av form... Selv reagerer jeg ikke på at andre har gjester. Det er så stille og rolig her at jeg likevel lurer på hva som skjer når de har besøk, men det er bare fordi det er så uvant å høre lyder fra naboene. Det er mange barnefamilier her, men legger ikke merke til støy fra barna heller. Men noen røyket litt hasj på kvelden og jeg er redd naboene kan ha merket lukta. Men jeg hadde igjen døra og vinduene for å skjerme dem når det ble røyket og luftet etterpå. Likevel klarte en å åpne opp når jeg var på badet. Etter å ha lest her inne, vet jeg at noen kan reagere med frykt selv om jeg egentlig tviler på det. Noen begynte også å prate høyt om røyking og jeg satt nesten med hjertet i halsen. Det hender jeg røyker, men det er sjelden. En venninne la igjen litt røykings til meg, men det frister ikke for å si det sånn og når de dro sovnet jeg før jeg la hodet ned på puta. Det ble litt for mye vin innabords og jeg hadde stått opp halv 7 og vært på jobb. Merkes hasjlukt godt når man røyker inne og lufter etterpå? Da er jo lukta infiltrert av sigarettlukt og oksygen...
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #4 Skrevet 31. juli 2011 Merkes hasjlukt godt når man røyker inne og lufter etterpå? Da er jo lukta infiltrert av sigarettlukt og oksygen... Hasjlukt setter seg lite i veggene, sigaretter er mye verre, sånn sett. (Og om noen kjenner igjen lukta, svive forbi på balkongen, betyr det at de har røyka nok selv, så da humrer man bare litt for seg selv.) 2
Gjest Leonidene Skrevet 31. juli 2011 #5 Skrevet 31. juli 2011 Bråk etter klokka elleve er vel det man kan kalle husbråk og som man kan få klage på. Greit å ta seg ein fest, men då får man ta hensyn til naboene sine og ikkje spille høg musikk etter 23/midnatt om det er lytt, ikkje sitte å ROPEsnakke til hverandre slik at naboen hører hva det blir snakka om og ikkje smelle med dører eller trampe som elefanter i trappa.
Alvina Skrevet 31. juli 2011 #6 Skrevet 31. juli 2011 (endret) Bråk etter klokka elleve er vel det man kan kalle husbråk og som man kan få klage på. Greit å ta seg ein fest, men då får man ta hensyn til naboene sine og ikkje spille høg musikk etter 23/midnatt om det er lytt, ikkje sitte å ROPEsnakke til hverandre slik at naboen hører hva det blir snakka om og ikkje smelle med dører eller trampe som elefanter i trappa. Jeg har skrevet at det ikke ble spilt høy musikk. Og det kan være vanskelig å dempe alle, men skal man kalle det for bråk? Hvis det ikke skjer daglig eller bare to ganger i året? Det var ingen som ropte, men praten gikk livlig. Jeg vil ikke definere det som bråk, det er noe som kan skje og naboene må vel innse at når man bor i en blokk er det noe som følger med. Jeg bråker aldri, men diskusjonene gikk høylytt til over midnatt. Endret 31. juli 2011 av Alvina
smalls Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Litt støy får man kunne tåle i sommerferien Virker som ts og vennene oppførte seg greit. 1
Alvina Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 Ja, alle var greie. Bare litt høylytte, i dag er det heldigvis søndag.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har skrevet at det ikke ble spilt høy musikk. Og det kan være vanskelig å dempe alle, men skal man kalle det for bråk? Hvis det ikke skjer daglig eller bare to ganger i året? Det var ingen som ropte, men praten gikk livlig. Jeg vil ikke definere det som bråk, det er noe som kan skje og naboene må vel innse at når man bor i en blokk er det noe som følger med. Jeg bråker aldri, men diskusjonene gikk høylytt til over midnatt. Jeg bor i blokk selv, og min erfaring er at folk ikke skjønner hvor langt lyd bærer, spesielt om natten når det er stille ellers. Det trenger ikke være musikk eller roping, men det blir mye lyd likevel. Derfor lukker jeg alltid dører og vinduer når jeg har gjester og vi blir fulle. Naboene kan jo også lukke verandadøren, men om sommeren er det varmt og da synes jeg ikke de skal være nødt til å lukke døren og ha det varmt fordi jeg har fest. Sitter vi ute trekker vi inn etter midnatt. Joda, når man bor i blokk må man regne med lyder, og spesielt om sommeren må folk få lov til å ha besøk. Men man må også selv forsøke å skape så lite problemer for andre som mulig, og da er det greit å lukke dører. Bråk er bråk, selv om det bare skjer en gang eller to i året. Og det er innmari kjipt å ligge våken på grunn av andre. 3
2shy Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 Jeg bor i blokk selv, og min erfaring er at folk ikke skjønner hvor langt lyd bærer, spesielt om natten når det er stille ellers. Det trenger ikke være musikk eller roping, men det blir mye lyd likevel. Derfor lukker jeg alltid dører og vinduer når jeg har gjester og vi blir fulle. Naboene kan jo også lukke verandadøren, men om sommeren er det varmt og da synes jeg ikke de skal være nødt til å lukke døren og ha det varmt fordi jeg har fest. Sitter vi ute trekker vi inn etter midnatt. Joda, når man bor i blokk må man regne med lyder, og spesielt om sommeren må folk få lov til å ha besøk. Men man må også selv forsøke å skape så lite problemer for andre som mulig, og da er det greit å lukke dører. Bråk er bråk, selv om det bare skjer en gang eller to i året. Og det er innmari kjipt å ligge våken på grunn av andre. Enig. Jeg bor i bygård, og nå i sommervarmen så har alle vinduene på vidt gap, og folk som "diskuterer høytlydt" jaller i gården til alle døgnets tider. En gang i blant er greit, og jeg har større toleranse terskel i helger enn jeg har i ukedager. Man må tåle litt lyder når man "bor sammen", men man må også tilpasse seg å vise hensyn. TS, jeg syns du bare skal slappe helt av, men ha i bakhodet at lyder høres langt mer enn du tror.
Gjest Leonidene Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Jeg har skrevet at det ikke ble spilt høy musikk. Og det kan være vanskelig å dempe alle, men skal man kalle det for bråk? Hvis det ikke skjer daglig eller bare to ganger i året? Det var ingen som ropte, men praten gikk livlig. Jeg vil ikke definere det som bråk, det er noe som kan skje og naboene må vel innse at når man bor i en blokk er det noe som følger med. Jeg bråker aldri, men diskusjonene gikk høylytt til over midnatt. Vel, du finner ut om naboene syns det var for høgt i løpet av noen dager regner eg med. Når man er full syns man ofte ikkje at musikken er så veldig høg, mens naboene er meget uenige. Om noen er høglytte til den grad at man faktisk hører hva de sier, så ja, då er det eit irritasjonsmoment eg vil kalle bråk. Uansett om det skjer hver helg eller ein gang i året - bråk er bråk. Ikkje nødvendigvis noe eg hadde klagd på, det spørs på situasjonen.
Gjest Consensio Skrevet 31. juli 2011 #12 Skrevet 31. juli 2011 Hold deg til normale regler og normal folkeskikk, som ikke mye skriking, høy musikk etter kl 23, hyling ut av vinduene om natten, masse unødvendig tramping osv. Normale fester burde folk takle når man velger å bo i blokk. Dersom du skulle få klager senere, så smiler du pent til dem og beklager.
Alvina Skrevet 31. juli 2011 #13 Skrevet 31. juli 2011 Ja, jeg får smile pent og beklage. Vi spilte ikke musikk fordi jeg ikke har koblet anlegget. Er ny her i nabolaget og vil helst ikke lage for mye støy. Men det var umulig å dempe visse andre som var her i går, de hang ikke ut av vinduene, men pratet høyt (fulle folk).
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #14 Skrevet 31. juli 2011 Snakkevolum så lenge det ikke er skriking er ikke noe problem etter kl.11. Høyt volum på musikk er ett stort problem. Og det gjelder i grunn uansett om snakkingen er høyere enn musikken eller ikke, har noe å gjøre med hvor forbanna enkelt det er å skru ned musikken.
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #15 Skrevet 31. juli 2011 Vi har en leilighet i en blokk, og der er det ofte litt bråk. Men jeg tenker at litt må man tåle. I ny og ne må man også tåle at naboene har en fest som kanskje er ganske høylytt - men ikke i ukedagene. Jeg hadde bursdagsfesten min i en blokk. Naboen som bor under, hun er ca. 25, kom opp og ringte på i halv 11 tiden. Hun klaget noe jævlig om at hun ikke "hadde fått nabovarsel" (hva faen?). Jeg sa bare unnskyld og at jeg skulle skru ned musikken med en eneste gang. Jeg slo faktisk musikken helt av. Alle skulle jo ut av av leiligheten (ta bussen til byn) klokken 11, men det var litt irriterende, ja. Hun ble jo forbanna drittsur. Og det er samme dama som klaget over at vi pusset opp leiligheten i ukedagene på dagtid, fordi hun tok studier over internett og måtte dermed ha ro. Ja, altså... nei. Hører ikke på sånt tull. Pusse opp måtte vi jo, og det må man nesten tåle når man bor i en blokk. Helt vanlig oppussing, i ukedagene. Miskliker sterkt slike klagesekker. HUN på sin side har hatt flere høylytte fester, har vi klaget? Nei. Litt skal man da tåle, men det forstår vistnok ikke hun.
Hoppetaujenta Skrevet 31. juli 2011 #16 Skrevet 31. juli 2011 Vanligvis har blokker et reglement og der står det alt om hva som er lov eller ikke. Man pleier å ha et klokkeslett for når det skal være stille også (hos meg er det klokka 21.00) og hvis man skal ha fest, bør man si ifra til alle naboene litt i forkant. Gjerne oppslag i felles oppgang eller å legge en liten lapp i hver postkasse, for å sikre seg at alle vet om det. "Festlig samvær" og en del mennesker utover kvelden, med dop av diverse slag, betyr også at man får en annen oppfattelse av hvor høyt ens eget volum er og om det er høylytt snakking kan du regne med at de nærmeste naboene syns at det er mye høyere enn det du tror det er. Her hos meg har folk blitt kastet ut p.g.a. gjentagende høy musikkspilling og festing. Ta hensyn til naboene og du vil få et langt og hyggelig liv i blokka di. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå