AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #1 Skrevet 30. juli 2011 Vi skal gifte oss 2012 og gjestelisten er forsåvidt klar, men nå har svigers sagt at de hadde satt pris på om et vennepar av de kunne få deltatt i bryllupet. Jeg fikk beskjed om at de var ensom og ikke hadde så mange utenom sin egen familie. Jeg kjenner jo på at det er trist, men samtidig har jeg og min kommende mann bestemt oss for å ha et lite bryllup og jeg blir rett og slett litt dårlig av hele situasjonen. Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre/si? Er jeg helt urimelig som syns at vårt bryllup skal tilbringes sammen med mennesker vi er glad i og ønsker å bruke denne helt spesielle dagen med. Ikke de svigers kunne tenke seg var der? (et argument var at de var i samboeren min sin konfirmasjon).
Anglofil Skrevet 30. juli 2011 #2 Skrevet 30. juli 2011 Jeg synes ikke du eller dere skal ha dårlig samvittighet for å si nei til dine svigerforeldre. Vi har også sagt nei, og da har folk heldigvis respektert det men i utgangspunktet synes jeg det er en smule frekt å pushe på gjestelisteønsker på den måten. Mvh Yvonne
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #3 Skrevet 30. juli 2011 De kan komme med ønske men dere bestemmer. At de var i brudgommens konfirmasjon er ikke noe argument, så sant han ikke har hatt noe nært forhold til dem ellers.
Kosemose Skrevet 30. juli 2011 #4 Skrevet 30. juli 2011 Nei du er på ingen måte urimelig, syns jeg. Du OG din kommende mann(!!) er i deres fulle rett til å invitere hvem dere vil og kutte ut hvem dere vil. I allefall så lenge det er dere selv som finansierer stasen. Samtidig tenker jeg at dette kanskje er av de tingene man kan se litt stort på. Det høres ut som om disse menneskene er en slags "ekstrafamilie" som din framtidige svigermor har "adoptert" inn i familien, og det at de var i din kommende manns konfirmasjon tyder jo på at de er ikke "hvem som helst" i din manns familie. I mine øyne kan et bryllup være så mangt, en variant er at det kan være en feiring der alle de nærmeste fra begge familiene er med og feirer de som gifter seg. Og i så måte er kanskje dette paret "selvskrevne" gjester? Mitt råd til deg er å se stort på saken, og vise svigermor denne gesten ved å respektere at dette er mennesker hun mener har noe å gjøre når hennes sønn skal gifte seg. Det kan komme til å bety mye for klimaet framover, og er det så ille å ha dette paret (som tydeligvis har vært en del av din manns oppvekst) med på denne dagen, hvis det gleder svigerfamilien din? 1
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #5 Skrevet 30. juli 2011 På den ene siden ville jeg stått på mitt, og fortalt svigers at det nok ikke blir aktuelt å ha dette venneparet i bryllupet mitt. Og begrunnet det med at hvis de er ensomme og triste, så får svigers arrangere noe selv, og ikke bruke min dag til å være snille mot sine venner! Men på den andre siden så er det jo grenser for hvor trassig man skal være også... I og med at de var tilstede som gjester i din tilkommendes konfirmasjon, så er de tydeligvis gamle venner av familien, altså noen han kjenner også? Og jeg tenker vel litt at på denne, min store dag der jeg sikkert har fått de fleste av mine ønsker oppfylt; makter jeg å ha to personer til sittende som gjester. De er sikkert hyggelige, og kanskje blir de et nytt bekjentskap jeg vil sette pris på. Jeg ville spurt meg selv dette: reagerer jeg på dette fordi jeg ikke kjenner dem og ikke ønsker "ukjente" i bryllupet mitt? Eller er det fordi de er venner av svigers, og fordi det er svigers som foreslår at de blir invitert? Ville jeg reagert likt dersom f.eks mine egne foreldre kom med et slikt ønske? Og hva mener din tilkommende om saken?
AnonymBruker Skrevet 30. juli 2011 #6 Skrevet 30. juli 2011 Det kommer vel også litt an på hvem dere IKKE har valgt å be, som faktisk ER nære. du sier dere har valgt ett lite bryllup med kun nære, det betyr vel muligens at dere har valgt vekk noen av deres egne venner, selv om disse er dere nære? Dere har antagelig ikke bedt hele familien, med onkler, tanter, fettere og kusiner etc? Jeg synes ikke dere skal føle dårlig samvittighet om dere ikke vil be de i bryllupet, det er dere som velger. Hadde dere valgt stort bryllup med heti og pleti, så hadde det kanskje vært mer naturlig, men når dere velger lite, så er mange andre dere HAR kontakt med antagelig ikke bedt, da kan det bli litt rart å skulle be dette venneparet av svigers, om de faktisk ikke er nær familie eller venner av også din kommenende mann og deg. 2
AnonymBruker Skrevet 31. juli 2011 #7 Skrevet 31. juli 2011 Hei. TS har. Sambo har på ingen måte noe forhold til dem, når de nevnte konfirmasjonen så ble han litt overrasket, for han kunne ikke huske at de hadde vært der. Vi har jo truffet de en del ganger. (4-5 ganger i løpet av 5 år). Jeg gjør det ikke på trass, men det er jo en lang liste med mennesker jeg skulle ønske jeg kunne invitert, men har pga størrelsen på bryllupet ikke gjort det. Derfor plager dette meg en smule.
Sol79 Skrevet 31. juli 2011 #8 Skrevet 31. juli 2011 Nei, syns ikke du er urimelig, men på den andre siden koster det svært lite å gjøre noe hyggelig for noen andre, og at svigers blir fornøyde.
Rosalie Skrevet 31. juli 2011 #9 Skrevet 31. juli 2011 Med ei såpass nedkutta gjesteliste allereie, synst eg godt de kan seie "beklager" til svigers.
Jade Skrevet 31. juli 2011 #10 Skrevet 31. juli 2011 La mannen din avgjøre det. Det er hans "familie". Og lettere for han å ta peset ved en upopulær avgjørelse. 1
MellonCollie Skrevet 31. juli 2011 #11 Skrevet 31. juli 2011 Vi var i samme situasjon når vi giftet oss, her var det et vennepar av svigers som også hadde vært faddere til mannen min når han ble døpt. Men når vi giftet oss hadde jeg aldri møtt disse menneskene (i løpet av de 5 årene vi hadde vært sammen), og mannen hadde heller ikke møtt de i løpet av disse årene. Vi følte det var veldig merkelig, å skulle invitere mennesker som rett og slett var som "fremmede" for oss. Vi endte likevel opp med å invitere de, rett og slett for å unngå å "såre" svigerforeldre på noen måte siden det tydeligvis betydde så mye for de. Har også mistanke om at svigermor hadde hintet til de om å holde av datoen før vi sendte ut invitasjonene, at hun mente at faddere måtte inviteres - og dermed spilte det også inn. 2 ekstra gjester spilte ingen stor rolle, men jeg husker det var et irritasjonsmoment for oss rundt bryllupet siden det var andre mennesker vi heller gjerne skulle hatt der. Likevel føler jeg vi gjorde det riktige, siden mannen sin familie er mye mindre enn min - og da følte svigers de også hadde noen av "sine" der. (En holdning jeg forøvrig fortsatt synes er litt trist... bryllupet handlet da ikke om hans og min familie, men at vi skulle bli en ny, samlet familie sånn sett. Men det blir jo litt på siden).
Kamikatze Skrevet 31. juli 2011 #12 Skrevet 31. juli 2011 Joa, men faddere kommer tross alt i en særstilling. Og dem er det vel naturlig konduite å invitere, selv om det har vært lite kontakt. Hvis det er sånn at svigers blir i markant mindretall, kan dere jo vurdere det. Selv om det er mange dere kan tenke dere å invitere, bør pri gå til at de dere inviterer får det bra. - Uansett antall. Er det ikke stor ubalanse mellom "leirene", er det helt legitimt å si til svigers at ønsket er notert, men at de ikke bør gjøre seg store forhåpninger, fordi der finns folk brudeparet gjerne skulle prioritert før, men som plass og budsjett dessverre ikke tillater. Er slett ikke umulig at svigermor bare prøver og skåre sosiale ekstrapoeng hos venninna si. Det er faktisk ikke brudeparets problem.
Alvina Skrevet 31. juli 2011 #13 Skrevet 31. juli 2011 Vi skal gifte oss 2012 og gjestelisten er forsåvidt klar, men nå har svigers sagt at de hadde satt pris på om et vennepar av de kunne få deltatt i bryllupet. Jeg fikk beskjed om at de var ensom og ikke hadde så mange utenom sin egen familie. Jeg kjenner jo på at det er trist, men samtidig har jeg og min kommende mann bestemt oss for å ha et lite bryllup og jeg blir rett og slett litt dårlig av hele situasjonen. Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre/si? Er jeg helt urimelig som syns at vårt bryllup skal tilbringes sammen med mennesker vi er glad i og ønsker å bruke denne helt spesielle dagen med. Ikke de svigers kunne tenke seg var der? (et argument var at de var i samboeren min sin konfirmasjon). Tror foreldrene dine har invitert noen som kan løse opp stemningen? Det er jo bare positivt, hvis du stoler på foreldrene dine kan du også stole på at de inviterer gjester som vil passe inn.
Tullepia Skrevet 31. juli 2011 #14 Skrevet 31. juli 2011 Vi skal gifte oss 2012 og gjestelisten er forsåvidt klar, men nå har svigers sagt at de hadde satt pris på om et vennepar av de kunne få deltatt i bryllupet. Jeg fikk beskjed om at de var ensom og ikke hadde så mange utenom sin egen familie. Jeg kjenner jo på at det er trist, men samtidig har jeg og min kommende mann bestemt oss for å ha et lite bryllup og jeg blir rett og slett litt dårlig av hele situasjonen. Har dere noen tips på hva jeg kan gjøre/si? Er jeg helt urimelig som syns at vårt bryllup skal tilbringes sammen med mennesker vi er glad i og ønsker å bruke denne helt spesielle dagen med. Ikke de svigers kunne tenke seg var der? (et argument var at de var i samboeren min sin konfirmasjon). Du trenger ingen argumenter. Dette er deres bryllup og dere setter ønskelista. Ingen skal måtte oppleve å bli invitert utelukkende av medlidenhet, og dere skal ikke måtte akseptere å bli presset til å invitere folk ved at noen gir dere dårlig samvittighet. Du sier enkelt og greit til svigers at du og din mann bestemmer gjestelista og at dere skal ha et lite bryllup. Det er vanlig at foreldre og svigerforeldre kommer med ønsker (og noen ganger krav) om hvem som skal inviteres eller ikke. Noen finner til og med på å invitere gjester uten å høre med brudeparet. Dere må ganske enkelt si det på en likefram og klar måte, vennlig men bestemt, at dere bestemmer.
The Kitten Skrevet 31. juli 2011 #15 Skrevet 31. juli 2011 Dere har ikke ansvar for disse menneskene. Det er deres bryllup, og da bør dere ha gjester der som dere ønsker.
Elensire Skrevet 31. juli 2011 #16 Skrevet 31. juli 2011 Jeg hadde uten dårlig samvittighet sagt nei til svigers! Hvis de trenger noe argument så er det bare å fortelle det som det er, at dere alt har kuttet ut flere dere er nære og som dere gjerne skulle hatt i bryllupet. Det er derfor ikke rom for vennepar av andre gjester. Verken fra de eller fra andre gjester. slutter aldri å bli overrasket over hvor frekke gjester kan være når det kommer til bryllup
Gjest MorAase Skrevet 31. juli 2011 #17 Skrevet 31. juli 2011 Hva med å gjøre brylluppet enda mindre? Forlovere og foreldre, punktum.
kaprifolen Skrevet 4. august 2011 #18 Skrevet 4. august 2011 I utgangspunktet ville jeg sagt at om svigermor faktisk spurte pent, og ikke krevde, burde vel dette la seg gjøre... Men når dere allerede har bortprioritert deres "egne" og brudgommen ikke har noe behov for dem der, synes jeg du har rett til å si nei. 1
Gjest padawan Skrevet 5. august 2011 #19 Skrevet 5. august 2011 jeg synes det virker ganske frekt å i det hele tatt foreslåt dette, spesielt når det er snakk om noen som er så perifere for sambisen din som de er.
Lady in blue Skrevet 5. august 2011 #20 Skrevet 5. august 2011 Hvis dere hadde hatt et stort bryllup med alle venner og slektninger på gjestelista så hadde vel ikke to fra eller til betydd så mye. Men når dere har et lite bryllup og har mange dere gjerne skulle hatt der blir det veldig rart dersom to nesten fremmede personer skal ta plassen fra venner/tanter/onkler osv. At dette paret er ensomme synes jeg ikke er noe argument for at de skal få være i bryllupet deres. Svigersene dine kan jo bruke så mye tid de bare vil på å holde vennene sine med selskap ellers i året. Akkurat denne ene dagen trenger de vel ikke være med? Dere kan jo eventuelt tilby dere å invitere dette paret på middag en gang senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå